Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?
Opprinnelig lagt inn av Billa, her.
Men jeg ser vel ikke på _den_ problemstillingen som så veldig vanlig heller. Hvis man er i en jobbsamtale går det jo finfint an å gi beskjed om at man er nettopp det Det jeg forundres litt over er den "kunde er kunde"- og "ansatte i serviceyrker er ikke de jeg gidder å være høflig mot"-holdningen som flere her inne utviser. Er ikke det litt gammeldags og "ovenfra og ned"?
Hva slags holdning er det å ha til en stor yrkesgruppe? At de bare får finne seg i å betjene kunder uten å bli lagt merke til, liksom? Jeg kan ikke komme på _noen_ yrkesgruppe jeg ikke synes det er greit å være hyggelig mot, men som arbeidsgiver er jeg veldig klar på at vi skal yte god service og strekke oss langt selvom kundene ikke synes det er nødvendig å oppføre seg skikkelig. Gjør som andre vil at du skal gjøre osv...
Eventuelle større ubehageligheter refereres videre til meg slik at jeg kan overta kunde/situasjon.
Jeg kan bare snakke for meg selv, men for min del handler det ikke om å være nedlatende til den som står i kassen. Jeg var simpelt hen ikke klar over at folk reagerte på dette. For meg framstår det som så til de grader uproblematisk - og ja, jeg har jobbet i butikk i flere år - og derfor ble jeg overrasket. Jeg pleier å hilse og takke på butikken, men ut over det har jeg ikke noe ønske om å snakke med selger med mindre handelen "krever" det. På samme måte som jeg ikke liker pratesyke frisører eller drosjesjåfører. Når det gjelder for eksempel helsepersonell, stiller det seg litt annerledes i de tilfellene vi har en relasjon over litt tid. For eksempel da et nært familiemedlem var innlagt i en sykehusavdeling i måneder. Da føltes det mer naturlig for min del.
|