Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 16:55   #14
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

For meg er det en liten forskjell på å oppfordre til selvjustis og å få bukt med et problem dersom mekanismen bak uroen handler om at resten av klassen gir belønning for dårlig atferd i form av anerkjennelse. Da handler det om å gjøre en situasjon der de selv helt uten konsekvenser kan more seg med at et annet barn skaper og får bråk, om til en situasjon der det ikke er morsomt for noen. Selv ikke de som vanligvis slipper unna.

Men, som sagt; dette er et gitt eksempel som jeg ikke aner om er tilfellet her. Men det sies at det er et av hovedutfordringene når det gjelder akkurat dette med uro i timene etc. Uansett hvilke konsekvenser atferden får mellom lærer - elev, så er dynamikken og belønningspotensialet mye større i samspillet mellom elev - medelever. Og dermed vil det alltid lønne seg å opponere mot læreren. I en del tilfeller vil selve situasjonen der læreren straffer enkelteleven også utløse "gevinst" i form av anerkjennelse. Man ser opp til tøffingen osv.

I sånne tilfeller synes jeg det er helt kurant å gå på klassen som en gruppe (ja, for de er faktisk det også, i disse individualistiske tider...) for å få bukt med et problem som i gruppen skaper uholdbare tilstander. Og for å få resten av klassen ("englebarna") til å slutte å fyre opp under/belønne dårlig atferd er man nødt til å gjøre situasjonen mindre artig for dem også.

Faktisk vil jeg si at det ville vært mye mer urettferdig å kun ramme de som står for bråkebiten i en situasjon der hele gruppen promoterer atferden på forskjellige måter.

Det deler bare gruppen opp i "englebarna" som alltid slipper unna og "problemelevene" som blir veldig synlige. Jeg tror ikke det er så bra for noen, jeg. Hverken for "problemelevene" som alltid blir tatt og som får en uheldig rolle, eller for de sleipingene som aldri blir tatt og aldri får konsekvenser. Det blir veldig skjevt og er det noe barn er vare for, så er det nettopp roller de blir skjøvet inn i.

Man kan jo se det allerede her i tråden, hvordan man deler inn barna i "de snille" og "de slemme". Og tror det må handle om at "de snille" skal ha en oppdragerfunksjon overfor "de slemme".

Og, som sagt; dette er ikke nødvendigvis slik at mitt forslag til mekanisme stemmer i dette tilfellet, men noe som ikke akkurat er uvanlig og som muligens kan være tankegangen bak lærerens valg av konsekvens. Og det er sjelden foreldre på hjemmebane har forutsetning for å se hva som skjer i skoletiden sånn sett. Både fordi de ikke er der og fordi de nok er litt "inhabile".

Om lærerens reaksjon var riktig i dette tilfellet kan jeg ikke si noe om. Men jeg ville ha frem at det kan ha vært det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.