|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenHvorfor kan ikke heller de som faktisk bråker sitte igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen
Her var det mye rart. For det første: Kollektiv avstraffelse i skolen er ikke lov. Du syns fremdeles det er "helt greit"? Det er heller ikke noen tvil om at det var avstraffelse, de fikk beskjed om at de måtte sitte igjen ett minutt for hver gang noen pratet. Det var ikke undervisning i den tiden de måtte sitte igjen.
Nettopp! Jeg syns det blir fullstendig feil å la alle betale for noe et mindretall gjør.
![]() |
#4 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I atferdskorrigerende arbeid er straff for dårlig atferd en viktig del. Og i forhold til de mer opposisjonelle barna ser man at de ikke gjør så mye opprør, men seiler gjennom slik som de vil når de blir strøket med hårene. Man når ikke frem, men det er de som styrer. Når man introduserer krav og konsekvenser, blir det som regel månelyst før barnet innordner seg og innser at det ikke skal kontrollere de voksne.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Riktig
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg synes det er helt greit fremdeles ja. For meg er avstraffelse noe litt mere alvorlig enn et minutt gjensitting, jeg tror heller ikke loven er skrevet med slike fryktingytende eksempler som 10 minutter ekstra på skolen i mente. Ideelt så burde undervisningen ha fortsatt. Jeg hadde IKKE blitt med på noen foreldreaksjon rundt dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
frakoblet
|
Så vi er på nivå hvor man debatterer hva man kategoriserer hva som er å regne som "avstraffelse"? Hva kvalifiserer som "avstraffelse" hos deg?
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det var vel noen som nevnte en foreldreaksjon ett eller annet sted.
Når du bruker ord som avstraffelse tenker jeg på historier fra katolske barnehjem i Australia, barnevernsinstitusjoner fra gamle dager eller timelange oppstillinger i Nazi tysklands arbeidsleirer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
frakoblet
|
En klar konsekvens av hva? At ANDRE forstyrrer? Maz, det er ikke tvil om at dette går under det som klassifiseres som "kollektiv avstraffelse". Med ordlyden "Det er også bare den eleven eller de elevene som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan refses. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt." - forstår du det slik at det her siktes til ris eller gapestokk? Hentet herfra: http://www.udir.no/templates/udir/TM...el.aspx?id=692
![]() |
#10 |
Sær og kresen
Da er det korporlig (fysisk) avstraffelse - som du selv har lagt ut definisjon på.
![]() |
#11 |
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hva med de som ikke bråkte, men som ikke fikk med seg undervisningen pga de som lagde bråk? Om det er for å ta igjen undervisningen som ikke ble gjennomført pga bråket, så bør alle få det med seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
er grønn og fin.
|
Hadde de hatt undervisning hadde det vært en ting.
![]() |
#13 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenKanskje de stille og arbeidssomme barna kunne få gå 5 min før? Det tror jeg mange hadde blitt fristet av, og at de faktisk sparte inn de minuttene ved at det ble roligere i klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er i hvert fall ikke lov å sende elever hjem før undervisningsslutt, så det tror jeg kunne blitt problematisk. Det kan godt være eldre elever kan det, men vi kan ikke sende våre elever hjem tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
navnet sjemmer ingen
Kan man sende hjem en hel klasse før følrste time? Jeg kunne trengt en sovedag i morgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|