Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kollektiv avstraffelse i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-07, 13:28   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen

Hvorfor kan ikke heller de som faktisk bråker sitte igjen?

Bråkmakere ødelegger nok som det er gjennom alle år på skolen, jeg synes det blir feil at de rolige barna må svi enda mer for hva de gjør. I klassen vår måtte de som bråkte sitte alene på en pult oppe ved tavlen, men slike metoder er kanskje ikke lov lenger? :kynisk:

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 14:14   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ja, det er jeg enig i, men ikke sitte igjen, men ta igjen det tapte av undervisningen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 14:26   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det er helt greit å stimulere gruppen til selvjustis på denne måten. Å kalle 10 minuter forlengelse av timen avstraffelse synes jeg er søkt. Selvsagt må det taes hensyn til busser osv.

Å bestikke til god adferd synes jeg ikke om. Jeg synes det er greit med belønninger men ikke for ting som bør være selvfølgelig Heller litt spontane belønninger. Det som ikke er forventet føles ofte større også.

Her var det mye rart. For det første: Kollektiv avstraffelse i skolen er ikke lov. Du syns fremdeles det er "helt greit"? Det er heller ikke noen tvil om at det var avstraffelse, de fikk beskjed om at de måtte sitte igjen ett minutt for hver gang noen pratet. Det var ikke undervisning i den tiden de måtte sitte igjen.

Å belønne god atferd er et mye mer effektiv virkemiddel enn å straffe dårlig atferd. Slike metoder går man mer og mer bort fra i pedagogisk arbeid.

Nettopp! Jeg syns det blir fullstendig feil å la alle betale for noe et mindretall gjør.

Gammel 11-01-07, 14:35   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Å belønne god atferd er et mye mer effektiv virkemiddel enn å straffe dårlig atferd. Slike metoder går man mer og mer bort fra i pedagogisk arbeid.

I atferdskorrigerende arbeid er straff for dårlig atferd en viktig del. Og i forhold til de mer opposisjonelle barna ser man at de ikke gjør så mye opprør, men seiler gjennom slik som de vil når de blir strøket med hårene. Man når ikke frem, men det er de som styrer. Når man introduserer krav og konsekvenser, blir det som regel månelyst før barnet innordner seg og innser at det ikke skal kontrollere de voksne.

Men, i atferdskorrigerende arbeid understrekes det også at det alltid skal være mer på motsatt vektskål. Altså mer motivering, belønning og positiv forsterkning. Det skal alltid være den største biten. Men det andre er også viktig.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 18:49   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

I atferdskorrigerende arbeid er straff for dårlig atferd en viktig del. Og i forhold til de mer opposisjonelle barna ser man at de ikke gjør så mye opprør, men seiler gjennom slik som de vil når de blir strøket med hårene. Man når ikke frem, men det er de som styrer. Når man introduserer krav og konsekvenser, blir det som regel månelyst før barnet innordner seg og innser at det ikke skal kontrollere de voksne.

Men, i atferdskorrigerende arbeid understrekes det også at det alltid skal være mer på motsatt vektskål. Altså mer motivering, belønning og positiv forsterkning. Det skal alltid være den største biten. Men det andre er også viktig.

Riktig jeg tror kollektiv straff kan ha stor nytteverdi, men om det har det i ditt eksempel er vanskelig å si uten å ha hørt flere sider av saken.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 16:27   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Her var det mye rart. For det første: Kollektiv avstraffelse i skolen er ikke lov. Du syns fremdeles det er "helt greit"? Det er heller ikke noen tvil om at det var avstraffelse, de fikk beskjed om at de måtte sitte igjen ett minutt for hver gang noen pratet. Det var ikke undervisning i den tiden de måtte sitte igjen.

.

Jeg synes det er helt greit fremdeles ja. For meg er avstraffelse noe litt mere alvorlig enn et minutt gjensitting, jeg tror heller ikke loven er skrevet med slike fryktingytende eksempler som 10 minutter ekstra på skolen i mente. Ideelt så burde undervisningen ha fortsatt. Jeg hadde IKKE blitt med på noen foreldreaksjon rundt dette.

Jeg er enig mht belønning, men ikke når belønningen virker mere som bestikkelser. Jeg er ingen stor fan av Webster Stratton men akkurat der er jeg enig, at belonninger ikke skal være bestikkelser.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 18:03   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit fremdeles ja. For meg er avstraffelse noe litt mere alvorlig enn et minutt gjensitting, jeg tror heller ikke loven er skrevet med slike fryktingytende eksempler som 10 minutter ekstra på skolen i mente. Ideelt så burde undervisningen ha fortsatt. Jeg hadde IKKE blitt med på noen foreldreaksjon rundt dette.

Jeg er enig mht belønning, men ikke når belønningen virker mere som bestikkelser. Jeg er ingen stor fan av Webster Stratton men akkurat der er jeg enig, at belonninger ikke skal være bestikkelser.

Så vi er på nivå hvor man debatterer hva man kategoriserer hva som er å regne som "avstraffelse"? Hva kvalifiserer som "avstraffelse" hos deg?

Og jeg har ikke tenkt å sette igang noen foreldreaksjon. Dette tar jeg på egen hånd.

Gammel 11-01-07, 23:24   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Så vi er på nivå hvor man debatterer hva man kategoriserer hva som er å regne som "avstraffelse"? Hva kvalifiserer som "avstraffelse" hos deg?

Og jeg har ikke tenkt å sette igang noen foreldreaksjon. Dette tar jeg på egen hånd.

Det var vel noen som nevnte en foreldreaksjon ett eller annet sted.

Kan jo gi en enkel definisjon på avstraffelse:

Sitat:

Bokmålsordboka

TILSLAGSORDARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)avstraffelseavstraffelse m1 det å straffe(s) korporlig a- fysisk avstraffelse

Når du bruker ord som avstraffelse tenker jeg på historier fra katolske barnehjem i Australia, barnevernsinstitusjoner fra gamle dager eller timelange oppstillinger i Nazi tysklands arbeidsleirer.

Jeg tenker ris, gapestokk osv.

Jeg tenker ikke på ti minutter i et rom er ikka avstraffelse, ser vel ikke på det som straff heller egentlig, mer som en klar konsekvens.

Jeg tror barn ville sett på en utlovet belønning som holdes tilbake som en straff også. Det har noe med forventning å gjøre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 23:49   #9
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Jeg tenker ikke på ti minutter i et rom er ikka avstraffelse, ser vel ikke på det som straff heller egentlig, mer som en klar konsekvens.

En klar konsekvens av hva? At ANDRE forstyrrer? Maz, det er ikke tvil om at dette går under det som klassifiseres som "kollektiv avstraffelse". Med ordlyden "Det er også bare den eleven eller de elevene som har gjort seg skyldig i reglementsbrudd som kan refses. Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt." - forstår du det slik at det her siktes til ris eller gapestokk? Hentet herfra: http://www.udir.no/templates/udir/TM...el.aspx?id=692

Her kan du se et eksempel på at det er slik det defineres: http://oslo.elev.no/?article=81&grou...2F%3Fgroup%3D1

Gammel 12-01-07, 08:38   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var vel noen som nevnte en foreldreaksjon ett eller annet sted.

Kan jo gi en enkel definisjon på avstraffelse:

Når du bruker ord som avstraffelse tenker jeg på historier fra katolske barnehjem i Australia, barnevernsinstitusjoner fra gamle dager eller timelange oppstillinger i Nazi tysklands arbeidsleirer.

Jeg tenker ris, gapestokk osv.
.

Da er det korporlig (fysisk) avstraffelse - som du selv har lagt ut definisjon på.

Og nettopp de asssosiasjonene du nevner gjør at jeg synes kollektiv avstraffelse er et gufs fra fortiden - uansett om det bare handler om gjensetting.

Og "gruppejustis"? Det kan få ganske stygge konsekvenser i friminuttene, i barnas sosiale miljø etc. Nok et gufs, etter min mening.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 15:05   #11
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det er jeg enig i, men ikke sitte igjen, men ta igjen det tapte av undervisningen.

Men hva med de som ikke bråkte, men som ikke fikk med seg undervisningen pga de som lagde bråk? Om det er for å ta igjen undervisningen som ikke ble gjennomført pga bråket, så bør alle få det med seg.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 15:07   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Men hva med de som ikke bråkte, men som ikke fikk med seg undervisningen pga de som lagde bråk? Om det er for å ta igjen undervisningen som ikke ble gjennomført pga bråket, så bør alle få det med seg.

Hadde de hatt undervisning hadde det vært en ting.
Men når barna må sitte musestille i 10 minutter tror jeg ikke det er stort de lærer....

Gammel 11-01-07, 19:29   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Nei, det synes jeg ikke. Det er ikke de "snilles" feil at medelever bråker og dermed ødelegger for de andre. Timen slutter når timen slutter, og da bør elevene få gå hjem. Ja, alle forutenom de som bråker. Jeg antar at de bråker og lager uro fordi de kjeder seg og gjør alt for å unnslippe læretid. Ved å la de måtte bli igjen etter skoleslutt for å ta igjen det de bråket bort, skjønner de at bråket deres ikke fører noe med seg. De "snille" behøver ikke å gå glipp av noe som helst, de kan gjøre som Braathens, fly inn igjen tapt tid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 20:15   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje de stille og arbeidssomme barna kunne få gå 5 min før? Det tror jeg mange hadde blitt fristet av, og at de faktisk sparte inn de minuttene ved at det ble roligere i klassen.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 21:44   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje de stille og arbeidssomme barna kunne få gå 5 min før? Det tror jeg mange hadde blitt fristet av, og at de faktisk sparte inn de minuttene ved at det ble roligere i klassen.

Det er i hvert fall ikke lov å sende elever hjem før undervisningsslutt, så det tror jeg kunne blitt problematisk. Det kan godt være eldre elever kan det, men vi kan ikke sende våre elever hjem tidligere.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-07, 21:55   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Det er i hvert fall ikke lov å sende elever hjem før undervisningsslutt, så det tror jeg kunne blitt problematisk. Det kan godt være eldre elever kan det, men vi kan ikke sende våre elever hjem tidligere.

Kan man sende hjem en hel klasse før følrste time? Jeg kunne trengt en sovedag i morgen.

Seriøst. Fem minutter før er ikke noe problem i ungdommskolen og det hender at jeg bruker det som gulrot, men selvsagt ikke for ofte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.