|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
frakoblet
|
![]() Kollektiv avstraffelse i skolenJeg hadde avtalt å møte enern etter skolen igår, og var fem minutter for tidlig ute. Jeg ventet og jeg ventet og jeg ventet. Ti minutter senere enn forventet kom hun. Årsak: Læreren hadde fått alle til å sitte igjen fordi noen forstyrret i timen. De hadde fått beskjed om at dersom noen pratet, la hun til ett minutt for hver gang. Det hadde vært noen som ikke klarte å la være likevel, og alle hadde måttet sitte igjen.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenJeg synes det er helt ok. Konsekvenser for alle fører vel til at de holder hverandre i ørene også. Bedre dager både for elever og læreren. |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen
Du mener altså at det er greit at 20 andre elever får svi og må sitte igjen fordi tre stykker ikke klarer å gjøre som de får beskjed om? Intrisangt. Hva med det faktum at foreldre kan bli engstelige dersom de ikke kommer hjem til avtalt tid? Eller at de må vente, slik som jeg? Vi skulle videre til lege.
![]() |
#4 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er kanskje noen som skal med skolebussen også? Synes det høres merkelig ut å drive med kollektiv straff på den måten der, sånn på slutten av dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenNei. Kollektiv straff er ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
frakoblet
|
Ja, det syns jeg også. Og jeg vet også at andre lærere har gjort det samme, så det er tydeligvis ikke kultur for det på skolen.
![]() |
#7 |
weird
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenJeg hadde ikke reagert så veldig på det, tror jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sær og kresen
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenJeg synes egentlig det vitner om en mangel på bedre metoder.
![]() |
#9 |
weird
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenI en klasse skjer det mer enn det som ses på overflaten.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenKollektiv straff er urettferdig for de snille. Læreren burde ha taklet dette på en annen måte.
![]() |
#11 |
Passiv
|
Ja, jeg synes det er greit. |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenJeg syns det høres svært tankeløst ut fra lærerens side. Kjedelig om dere kommer for sent til avtaler etter skoletid fordi andre elever ikke kan oppføre seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
søt
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenVel - man kan jo håpe at kollektiv avstraffelse fører til at det blir upopulært å være bråkmaker i klassen.
![]() |
#14 |
Sær og kresen
Det er jo selvjustis. Sikkert greit i enkelte tilfeller, men ikke en god løsning etter mitt syn. For det første legger man ansvaret for å rydde opp over på elevene, og for det andre går man ikke i dybden i problemene. Det må være bedre å ta ut de som bråker, og forsøke å bearbeide dem på andre måter. Det kan være hundre grunner til at noen er urolige, har konsentrasjonsvansker eller provoserer i et klassemiljø.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenEnig med FarOutFishing. Effektiv måte å sørge for at noen få ødelegger for flertallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
søt
Man har av og til de ekstreme i en klasse. Men likevel, jeg holder fast på motivasjonsteorien. Jeg er veldig for at elevene skal motivere hverandre, de snakker hverandres språk. En kollektiv motivasjon vil derfor kanskje føre til at elever kan forklare andre elever bedre hvorfor man bør oppføre seg annerledes.
![]() |
#17 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2006
![]() |
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenHer er jeg veldig usikker på hva jeg mener, som hovedregel mener jeg at kollektiv straff er en uting samtidig som jeg har benyttet kollektiv belønning flere ganger. Da gjerne ved at elevene på forhånd vet hva vi skal gjøre-er de stille og effektive går vi ut når vi er ferdig. De kan "tjene" litt lenger friminutt. Dette gjør jeg aldri i siste time. Jeg syns det er viktig at foreldrene kan stole på at elevene er på skolen så lenge de skal og ikke lenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
Helt enig med deg, Claire. Jeg gikk i en klasse på barne- og ungdomsskolen som hadde 4-5 elever med tydelige adferdsvansker. Bortsett fra at han ene hadde Tourettes så var alle de andre uten diagnose, og fikk ingen spesiell oppfølging - enda de tydelig hadde behov for det. Vi ble utsatt for kollektiv avstraffelse rett som det var, og det som var verre var at lærerne til slutt stemplet oss som den umulige klassen. Hele klassen. Vi ble stadig skjelt ut av rektor og inspektør og kalt både det ene og det andre. Det føltes forferdelig urettferdig å regelrett få skylden for det 4-5 elever gjorde. I ettertid ser jeg at lærerne ikke hadde et eneste konstruktivt tiltak for å ta tak i problemene, og at de aldri fremhevet de kvalitetene klassen faktisk hadde. For selvsagt var det mange flotte mennesker der, men de fikk ingen plass. I løpet av alle de årene jeg gikk i den klassen (4-9) så ble det ikke bedre noen gang. Problemene ble aldri tatt tak i, men straffene var utallige.
![]() |
#19 |
Sær og kresen
Kollektiv motivasjon og kollektiv avstraffelse er etter min mening to vidt forskjellige ting. Kollektiv motivasjon var det systemet du innførte - der du fokuserte på noe positivt.
![]() |
#20 |
weird
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenMan kan også se på det som en service til klassen. Læreren hadde forpliktet seg til en times undervisning og det ble ingen avkorting i det til tross for at noen prøvde å ødelegge. Altså fikk de rolige elevene den undervisningstiden de hadde krav på uansett.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|