|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenMan sender ikke elever på gangen, nei, og rektor/administrasjonen er ikke alltid tilgjengelige når man trenger dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Sær og kresen
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolen
Men vil det ha noen effekt ved bare å brukes en gang i blant, da? Hvis man først mener at dette er en likandes metode som skal gi resultater, så ser jeg for meg at den bør brukes konsekvent over tid?
![]() |
#44 |
navnet sjemmer ingen
Det varierer veldig fra gruppe til gruppe. Jeg har to paralelle klasser nå, og det er stor forskjell selv om jeg driver samme ledelsen i begge klassene. I den ene gruppa sender jeg bestemte blikk til de som måtte trenge det og hever stemmen en gang i halvåret. I den andre må man heve stemmen hver time for å nå gjennom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
navnet sjemmer ingen
Jepp! jeg har vel kanskje brukt det tre-fire ganger i løpet av min karriere og aldri to ganger på samme klassen. Det har rett og slett ikke vært behov flere ganger. Nå skal det sies at jeg jobber med tenåringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Sær og kresen
Sjokkeffekten, altså.
![]() |
#49 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, det er stor forskjell på grupper. De klassene jeg har hatt, har jeg hatt fra første eller andre klasse. I tillegg har jeg dem i stort sett alle fag. Da er det mye lettere å markere sin posisjon fra starten. Og elevene er så små og fulle av respekt for læreren (de fleste) at de hopper bare man sier hopp, omtrent. Jeg tror det er mye vanskeligere å overta en klasse som allerede er skakkjørt. Og når man i tillegg bare har noen få timer i uka i den klassen, så er det nok vanskelig å være gjennomført. Uansett hvor mye man samarbeider med andre lærere, så vil man aldri blir helt lik på struktur, orden og rutiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Kontrollfrik
Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det. Jeg kan høre med min mann, han vet alt sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
navnet sjemmer ingen
jeg mente at jeg aldri hadde sett det i reglementer eller liknende. det med å sende på gangen har jeg sett flere ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
frakoblet
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenNå har jeg forresten sendt mail til rektor og spurt på generelt grunnlag hva ledelsen mener om gjensitting og kollektiv avstraffelse. Det kan bli spennende å se hva han svarer.
![]() |
#58 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Nå skal jeg ikke vedde penger her, men jeg mener at rektor på min gamle arbeidsplass sjekket opp regelverket ang straffemetoder. Han var veldig for gjensitting eller å møte opp før første time for å jobbe, men terpet stadig på at det ikke var tillatt å sende folk på gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenSafran: Mannen min sjekket akkurat forskriftene i opplæringsloven, og han finner ingenting om at det er forbudt med gjensitting, snarere tvert i mot egentlig. Det står nemlig der at det er lov å utvide undervisningstiden i løpet av en dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
frakoblet
|
![]() Sv: Kollektiv avstraffelse i skolenNå har jeg funnnet noe:
![]() |
|
|