Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

A Christmas Carol

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-09, 19:04   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: A Christmas Carol

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg regner med at den ikke er dubbet heller, og lurer litt på (generelt) hvordan det er med filmer som unga rent språklig ikke forstår?

Jeg setter på norsk teksting og leser høyt. Det fungerer fint for henne, men er litt slitsomt for meg, så jeg velger dubbing der jeg overhodet kan.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 19:16   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg setter på norsk teksting og leser høyt. Det fungerer fint for henne, men er litt slitsomt for meg, så jeg velger dubbing der jeg overhodet kan.

Vi har ikke kjøpt filmer til vår seksåring som ikke er dubbet, av den grunn. Hun gidder ikke å se filmer med engelsk tale, hun skjønner jo at hun ikke får med seg det som skjer.

Når vi ser på Animal Planet eller Nature Channel derimot... Det blir til at jeg ikke får med meg det som skjer fordi jeg enten leser eller simultanoversetter hele tiden.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 19:37   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo glimrende om barn vil se film med engelsk tale!
Mine gjør det av og til og jeg skulle ønske de gadd det oftere.

Gammel 03-11-09, 20:05   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er jo glimrende om barn vil se film med engelsk tale!
Mine gjør det av og til og jeg skulle ønske de gadd det oftere.

Ville du se film på et språk du ikke skjønnte mer enn noen få setninger av? Det ville aldri i verden jeg giddet. :ser for meg "film-fra-sør" festivalen uten teksting :

Treåringen min kan fint se film på urdu også, han greier ikke å henge med handlingen uansett. Seksåringen derimot skjønner ganske godt hva hun ikke skjønner, og synes det er irriterende.

Esme: Det var en god idé!

Gammel 03-11-09, 20:07   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville du se film på et språk du ikke skjønnte mer enn noen få setninger av? Det ville aldri i verden jeg giddet. :ser for meg "film-fra-sør" festivalen uten teksting :

Genialt for språkinnlæring, og passer veldig fint for de yngste der språk og handling er tett opp mot hverandre.

Gammel 03-11-09, 20:08   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Ikke enig i at det er genialt for språkinnlæring når man ikke har forberedt barnet på hva filmen dreier seg om eller ser den sammen og simultanoversetter fra tid til annen. Jeg snakker dessuten om litt mer avansert film enn Peppa Gris.

Å sette barnet foran en film på Urdu og bare trykke Play-knappen vil nok ikke gi barna noe økt språkforståelse på noen måte.

Gammel 03-11-09, 20:14   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Ikke enig i at det er genialt for språkinnlæring når man ikke har forberedt barnet på hva filmen dreier seg om eller ser den sammen og simultanoversetter fra tid til annen. Jeg snakker dessuten om litt mer avansert film enn Peppa Gris.

Ikke så godt å vite akkurat hva du snakket om. Men Peppa Gris er jo perfekt å vise på engelsk. Teletubbies også.

For litt eldre barn og mer avanserte filmer høres Esme-metoden veldig lur ut. Skal jeg jammen teste på mine.

Gammel 03-11-09, 19:46   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke kjøpt filmer til vår seksåring som ikke er dubbet, av den grunn. Hun gidder ikke å se filmer med engelsk tale, hun skjønner jo at hun ikke får med seg det som skjer.

Jeg lar sønnen min se filmer på norsk de første gangene og så setter jeg på engelsk etterpå, det mukker han ikke på fordi han har fått med seg historien.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.