Sv: I lys av brukerundersøkelsen ... Hva er det med FP?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Men jeg synes det holder på å bli alminneliggjort egentlig. De som er virkelig kunnskapsrike trekker seg mer og mer vekk og det blir mer og mer shopping og mammatråder og alminnelig hvit støy. Jeg synes også det er mindre deltakelse fra de som er virkelig flinke til å diskutere i de trådene som ligner debatter. Men sånn er det vel overalt.
Dette er et evig dilemma. Og dette er jo også grunnen til at forum, uteplasser og andre trender forflytter seg. En dag er alle "de kule" folkene på x, så kommer resten av hurven og da synes "de kule" folkene at det ikke er fullt så stilig på x, og så flytte de seg. Jeg har faktisk tenkt masse på dette i det siste (ikke i forbindelse med FP, men i forbindelse med bæretøy, nå vet jeg om flere som bærer av praktiske grunner og ikke av idologiske AP-grunner. How does it feel?, lurer jeg på, for de som er trendsettere? Samme som hippiene følte da folk ble tråkket til døde på "the Who" konsert?)
Opprinnelig lagt inn av Esme
@Zoe: Det du ønsker er jo å få diskutere alternative ting i fred. Uten at de som også er interessert får si hva de vil. Det vil jeg sammenligne med at noen ønsket å diskutere regjeringens politikk men ikke vil at de som ikke stemte på regjeringen skal si hva de mener om det. Dette er et av de fora på nettet hvor det er stor grad av høyt utdannede mennesker, og antagelig en av grunnene til at det faktisk er denne saklige tonen her og det høye kunnskapsnivået (og nå mener jeg ikke at de som ikke har høy utdannelse ikke kan være kunnskapsrike og saklige). Det følger derfor også at det ikke er noe miljø for å diskutere NewAge ensidig og uten kritisk sans.
Jeg er enig med Esme, man kan ikke ønske seg engasjement, PK-het, kritisk sans, diskusjoner med dokumenterte påstander når det passer en, og ekskusivitet, bare supportere, følelser etc når det passer en. Det går rett og slett ikke an å få i pose og sekk. Skal forumet være stort, så blir det ikke internt. Skal vi ha en bloggdel så vil en del aktivitet forsvinne inn dit. Skal folk på være personlige og private vil noen bli eksludert. Vil man ikke ha folk som er kritiske får man lett en "halleluja-stemning", vil man ha folk som er kritiske vil det nok bli mindre støtte i føle-føle-føle tråder.
Det er bare i eventyrene man kan slakte bukken, spise den og dagen etter står den i fjøset. (og så kommer det mjød ut av spenene i tillegg. )