Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-09, 16:35   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?

Nå er det jo slik at barnevernet har fått bredere arbeidsoppgaver.

Sitat:

Helga Solheim, avdelingsdirektør for Barnevernet - region nord, mener at økningen i antall barn med tiltak skyldes først og fremst at det nå er flere og bedre tilbud enn tidligere.

- Vi har mange flere differansierte tilbud i dag enn tidligere. Vi kan sette inn flere hjelpetiltak i hjemmene, slik at barna ikke trenger å flytte ut for å få hjelp, sier Solheim.

Sitat:

Hoff tror den generelle økningen i antall barn med tiltak har sammenheng med terskelen for å ta kontakt med barnevernet er blitt lavere.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=530236

Dette synes jeg er en god utvikling. Mange som tidligere ville ha falt utenfor barnevernets område blir nå hjulpet gjennom forebyggende barnevern. I følge en ansatt ved en utredningsinstans ser man nå f.eks. at flere barn med funksjonshemming får hjelp på den måten når de ellers faller mellom stolene i andre etater. Jeg har også hørt om at barnevernet kan gå inn og se om barnets rettigheter i forhold til andre instanser blir ivaretatt og backe opp foreldre i forhold til å få andre hjelpeinstanser i tale og til å ta ansvar. Eller de kan kanskje gå inn og trå til når nettopp denne kampen for at barnet skal få hjelp er i ferd med å slite ut foreldrene. For å forebygge at slitasjen på foreldrene gjør noe med deres fungering som foreldre.

Selvsagt har vi de mer alvorlige sakene også. Jeg er ikke blind for at det også finnes. Jeg har familie som jobber både i og med barnevernet (skoleansatte etc.)Men barnevernet er så innmari mye mer.

Det som jeg tror kan være problematisk er om denne utviklingen i forhold til forebyggende barnevern bremses av for dårlig kapasitet, ressurser og for lite penger. Jeg har inntrykk av at det er store variasjoner. I noen kommuner er det ikke kapasitet til mer enn brannslukking for de som har det verst. I andre kommuner er man sterke på forebygging også.

Så jeg tror faktisk barnevernet kan gjøre veldig mye bra når de først får verktøyene de trenger for å gjøre det. Jeg skulle virkelig ønske at man sluttet å overfokusere på de absolutt verstingsakene og se på alt "foreldrevern" som et onde. Barn og foreldres interesser er ikke alltid motsetninger og det man ser på som "foreldrevern" kan godt være "foreldrestøtte" og til barnets beste. Det sier vel kanskje også litt at blant de meldingene som kommer inn så er det faktisk foreldre selv som oftest tar kontakt med barnevernet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.