|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Jeg har så stor respekt for folk som jobber i barnevernet. Sakene de må ta tak i, skjebnene de møter, barna de gjør noe for, de barna de ikke klarer å hjelpe... Hjelpes for en innsats!
![]() |
#2 |
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Jeg har bare lyst til å legge til et punkt på listen din over "alt som er galt" - et punkt som virkelig opprører meg og gjør meg vondt:
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Det vanskeligste for meg (som fagperson) når man er i kontakt med barnevernet er det faktum at det er nesten er klin umulig og samarbeide med de. Det er sånn som jeg har erfart, null utveksling av informasjon, barnevernet kommer på møter, de hører det vi har å fortelle, så må vi forlate møtet. Man får dermed ingen helhetlig bilde av hvilken situasjon barnet befinner seg i, og det kan dermed være vanskeligere og "oppdage" nye bekymringer.
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Lovverket må vel inn her som mangelfullt også, at det er mer et foreldrevern enn et barnevern.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?
Helt klart!
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
Helt klart.
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
Hvorfor har barnevernet taushetsplikt? Er det for å beskytte barnet alene, eller også foreldrene? Man ser jo iblant foreldre som går ut i media og sier at BV gjerne kan få uttale seg for deres del. Hadde det ikke vært "enkelt" å gjort nettopp det? Men det er gjerne prisen som barnet må betale, muligens, som gjør at det ikke er slik, og at man må ta vare på mennesker som ikke er istand til å ta rasjonelle beslutninger på egenhånd?
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Målet er jo nå full barneverdekning innen 2017 så det er jo tid til å utrede og plalegge skikkelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Men de kunne gjort mye opplysningsarbeid uten å komme i konflikt med taushetsplikten. Jeg har vært borti flere ihuga barnevernsmotstandere som aldri har hørt om de mange tusen barna som faktisk får hjelp gjennom frivillige tiltak i barnevernet.
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdiglada
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Mi hjertesak som barnevernspedagog er å bedre institusjonane. Rettigheitene til ungdomane som bor der går milevis utenom norsk lov. Mang en gang har eg måtte lagt tilbake hasj og brukerutstyr beslaglagt på ungdomsrom fordi det trosse ungdomen sine rettigheiter. DA føle en seg makteslaus.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Barnevernet trenger et tydeligere og bedre regelverk. De trenger også muligheten til å jobbe utenfor a4-barnevernet. Hjelper ikke heller at det er ansettelsesstopp flere steder (feks i Trondheim). Hjelper dessverre ikke hvor mange ildsjeler det er når ikke organiseringen bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Jeg har jobba i barnevernet, møtt veggen og vært sykemeldt i mange måneder etterpå. Jeg har mange meninger om hva som er galt med barnevernet, så dette blir sikkert et kaotisk innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Det er mye som kan bli bedre i barnevernet tror jeg, ikke minst mangler det ressurser. Og det mangler handlingsrom, det er ikke rart folk blir frustrerte av å se på at situasjoner må bli veldig alvorlige før det er mulig å få gjort noe.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Jeg tror mye kunne vært løst om man hadde bedre struktur på hva barnevernet skal drive med og hvordan. |
![]() |
![]() |
#16 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Så det stemmer at foreldre bare kan flytte til en annen kommune om de får problemer med barnevernet?
YNWA ![]() Stolt mamma til 8 flotte skapninger. ![]() Sist redigert av Crimina : 19-11-09 kl 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Barnevernet har full mulighet til å sende saken over til ny bostedskommune dersom de mener det er grunnlag for det. Jeg har selv jobbet med flere "barnevernsflyktninger" og det er etter hvert nokså normalt at bv automatisk sender bekymringsmelding til ny kommune når en bv-klient flytter. Det gjøres iallefall i de alvorlige sakene. Dersom det allerede er opprettet et vedtak om omsorgsovertakelse, er det ikke mulig å flytte fra dette. Er det kun frivillige tiltak, kan man jo selv velge om man vil flytte fra tiltakene sine. Da er det heller ingen automatikk i at saken meldes videre til ny kommune. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Virkelig? Det er rett og slett horribelt, og skremmende.
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?Anbudsordningen er hårreisende, at man kjører New Public management i buss eller vaktmestertjenester er nå en ting, men at OMSORG FOR BARN skal være ute på anbud med jevne mellomrom og utrygge barns HJEM skal skifte pga at noen har et billigere tilbud? men det blir det ordning på. :mæktige vænna:
![]() |
#20 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?I mange tilfeller så synes jeg BV bør gripe inn og barna bør tas vekk fra familien tidligere ja.
![]() |
|
|