Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 21:31   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har skjønt at du har en del utfordringer med jenta di, at hun kan være 'vanskelig' - jeg tror det kan være lettere å få igjennom tiltak, og også få henne intelligenstestet. Det er ikke nok å være flinkere enn de andre - det kan nemlig være et produkt av ivrige foreldre, men om hun er 'veldig begavet' så har hun krav på oppfølging.

Grunnen til at jeg lurer er fordi snuppa har blitt testet, og PPT anbefaler oss fremskutt skolestart. Jeg ser at det er både fordeler og ulemper med det. Hvis skoler generelt er gode på tilpasning, kan snuppa få vente på normal skolestart, men for at hun skal trives trenger hun nok en del tilpasning. Som jeg altså slett ikke er sikker på at hun får. Men det er jo mulig at jeg bare er negativ og forutinntatt.

Jeg har ikke andre skolebarn, så jeg baserer meg bare på egen erfaring fra 20 år tilbake og at jeg ikke klarer å se at lærere skal klare å tilpasse undervisning til så mange barn på så veldig forskjellige nivåer.

Gammel 15-12-09, 21:33   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at du er skeptisk, særlig hvis du har barn med spesielle behov. Men jeg vil likevel si at skolen fungerer helt annerledes enn for 20 år siden og at det ofte (men ikke alltid) ikke er et problem å tilpasse for mange på en gang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:49   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har en fireåring som har lært seg å lese og skrive så smått, og er egentlig litt bekymret for det samme. Jeg har egentlig mest av alt tenkt at jeg får støtte meg på det nettverket jeg har og det overskuddet jeg selv har, dersom skolen ikke er gode nok til tilpassing.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:09   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett.

Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem.

Sist redigert av Tallulah : 15-12-09 kl 22:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 07:17   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem.

Sant! Det var mest setningen i HI om at "skoler ikke er flinke". Det burde stå "skoler ikke har mulighet til".

elg: Vi har ikke lov til å nivådele basisgruppene nei, men vi har lov til å nivådele undervisningen i kortere perioder.

Den norske enhetsskolen skal det være plass til alle, og det synes jeg i utgangspunktet er en veldig god tanke. Det er bare ikke lagt opp til det økonomisk og praktisk. Dessuten er det jo forskning som viser til at land som har skolesystemer hvor elevene tidlig deles inn etter nivå skaper for store sosiale forskjeller mellom elevene. Utfordringen blir å kombinere gruppetilhørigheten med basisgruppen, skape samhold og følelsen av at alle bidrar, samtidig som alle får faglige utfordringer nok - kanskje på tvers av trinn.

Husker jeg leste om disse som hadde fått til et bra opplegg, men det gikk i strid med loven:

http://www.utdanningsnytt.no/templat...____18040.aspx

Sist redigert av Minerva : 16-12-09 kl 07:23.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 07:41   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Sant! Det var mest setningen i HI om at "skoler ikke er flinke". Det burde stå "skoler ikke har mulighet til".

Sorry. Det var overhodet ikke meningen. Det var "skoler ikke har mulighet til" jeg mente å skrive. Jeg har all respekt for at lærerene ikke klarer å tilrettelegge for alle i en elevgruppe. Det står at det skal gjøres, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få det til i praksis.

Gammel 15-12-09, 23:08   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Grunnen til at jeg lurer er fordi snuppa har blitt testet, og PPT anbefaler oss fremskutt skolestart. Jeg ser at det er både fordeler og ulemper med det. Hvis skoler generelt er gode på tilpasning, kan snuppa få vente på normal skolestart, men for at hun skal trives trenger hun nok en del tilpasning. Som jeg altså slett ikke er sikker på at hun får. Men det er jo mulig at jeg bare er negativ og forutinntatt.

Jeg har ikke andre skolebarn, så jeg baserer meg bare på egen erfaring fra 20 år tilbake og at jeg ikke klarer å se at lærere skal klare å tilpasse undervisning til så mange barn på så veldig forskjellige nivåer.

Uansett så blir de vel ikke flinkere til å tilpasse undervisningen hvis dere venter et år. Jeg tenker at du har en 'case' som du kan gå til skolen med. Min jente er 'bare flink' og ikke minst veldig høflig, gjør aldri noe galt, krangler ikke med noen - altså blir hun ikke lagt merke til, og hvis jeg skal krangle på dette blir jeg en som tror hun er noe føler jeg. Hvis dere får anbefalt framskutt skolestart på bakgrunn av utredninger så bør dere initiere et møte med skolen for å høre i hvilken grad de kan tilpasse et opplegg som passer til henne.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.