|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJa, også er det slik at gode skoler har gode lærere, dårlige lærere blir ikke gamle i systemet her. Kjiipt for læreren, men bra for elevene. Lærerne evalueres ut fra hva elevene yter, og skolen får mer penger, jo bedre elevene skorer. Og det er vel nettopp derfor lærerne er så påpasselige med å fange opp både de som sliter og de som utmerker seg.
![]() |
#22 |
Off the map.
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNei, jeg synes ikke vi har fått særlig tilpasning. Har fått en egen lesebok med hjem, etter at vi spurte om det. Det virket som de synes det var OK at hun som har lest siden hun var fire skulle lese 15 min hver dag i en bok med kanskje 20 ord. Nå får vi bøker som er beregnet på noe større barn med historier over noen sider.
![]() |
#23 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Hvilken erfaring har du? Har du skolebarn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg synes nesten det er vanskelig å gå inn i slike debatter uten å utlever oss for mye. Men vår skole evner overhode ikke å tilrettelegge. Det tror jeg nok går like mye utover de svakeste som de sterkeste. 28 elever pr klasse, en lærer (førskolelærer) som brenner seg fullstendig ut, og dertil hørende vikarer som er hentet inn fra assistenstaben til SFO. Elever i klassen som helt klart hadde trengt egen assistent, men er avspist med et minimum i uken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ej ikke møjkets heije
|
Grunnen til at jeg lurer er fordi snuppa har blitt testet, og PPT anbefaler oss fremskutt skolestart. Jeg ser at det er både fordeler og ulemper med det. Hvis skoler generelt er gode på tilpasning, kan snuppa få vente på normal skolestart, men for at hun skal trives trenger hun nok en del tilpasning. Som jeg altså slett ikke er sikker på at hun får. Men det er jo mulig at jeg bare er negativ og forutinntatt.
![]() |
![]() |
#26 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg skjønner at du er skeptisk, særlig hvis du har barn med spesielle behov. Men jeg vil likevel si at skolen fungerer helt annerledes enn for 20 år siden og at det ofte (men ikke alltid) ikke er et problem å tilpasse for mange på en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeGod lærer er bra - men med 28 elever i klassen blir tiden til tilrettelegging minimal. For en kontaktlærer er det utrolig lite tid til for- og etterarbeid.
![]() |
#28 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg har en fireåring som har lært seg å lese og skrive så smått, og er egentlig litt bekymret for det samme. Jeg har egentlig mest av alt tenkt at jeg får støtte meg på det nettverket jeg har og det overskuddet jeg selv har, dersom skolen ikke er gode nok til tilpassing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem.
Sist redigert av Tallulah : 15-12-09 kl 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeCille: Vet du, jeg har enda til gode å møte en lærer på vår skole som ikke forsøker å gjøre det aller beste ut av situasjonen. Det går så visst ikke på dem. De ser jo og vet hva de har å jobbe med hver eneste dag, jeg blir faktisk sint over at et så fint og ressursterkt menneske som kontaktlæreren til datteren vår har en slik arbeidshverdag! Eller at noen i det hele tatt har en slik hverdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Vår skole får til mye av det du skriver om. De hadde ikke nivådeling den første delen i første klasse, det er en periode hvor de lærte andre ting enn lesing og skriving. De ble kjent med hverandre og rutinene.
![]() |
#32 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDet er ikke dårlige lærere som er problemet, slik jeg ser det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg føler at begge mine (1. og 4. klassinger) får godt tilpasset undervisning. Begge er over snittet sterke faglig, 4. klassingen i størst grad (hun er testet, og lå i 3. kl. på et 11-12-årsnivå). Begge har individuelt tilpassede leselekser og får ekstra utfordringer i matematikk. 4. klassingen får også ekstra utfordringer i engelsk. I de andre fagene føler jeg ikke at det er behov for noen ekstra tilpasning. De har mye stasjonsundervisning både på 1. og 4. trinn, og deler klassene i to de gangene de har mulighet til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDe skoleflinke i min elevgruppe er min evige dårlige samvittighet. Men i en gruppe hvor 60% havnet på det dårligste nivået i lesing (Nasjonale prøver) sier det seg selv at det er en kjempejobb å få disse opp på et høyere nivå. Det tar nesten all min tid og energi. Jeg har en faglig veldig svak gruppe, med 3-4 elever med individuell opplæringsplan og 70% tospråklige, hvorav 5-6 sliter enormt med norskforståelsen. Elevene som har krav på spesialundervisning har knapt fått noe på 1 1/2 år og det er kun en liten gruppe av de tospåklige som har fått noe ekstra. Forholdene er litt bedre dette skoleåret, men ikke bra. Oppå dette putter du et par barnevernssaker og en del atferdsproblemer og du har ne flott coctail.
![]() |
#35 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeStasjonsundervisning er en helt genial måte å tilpasse på! |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er det, samtidig forutsetter det at du har hatt muligheten til å gjennomgå litt nytt stoff først. Og der har du det aller størst problemet mitt. Jeg underviser kun 9 1/2 time i egen klasse i år - da er det lite tid til å både få til stasjonsundervisning og gjennomgå stoffet. Men jeg jobber med saken.
![]() |
#37 |
frakoblet
|
Begge jentene er veldig skoleflinke og nei, jeg føler vel egentlig ikke at skolen klarer å tilrettelegge fullt ut. Det er ikke viljen det står på, men ressursene. Enern går i 7. kl og har nå flinke lærere (med et par unntak), som evner å tilpasse noe. To faglærere gir henne lov til å hoppe over lekser hun kan, og hun kan velge høyeste vanskelighetsgrad av 3 nivåer på ukeplanen. Men det er ikke stort mer enn det. Hun har blitt brukt som hjelpelærer, men jeg vet ikke helt hvem som har profittert mest på det.
Det har jeg mye erfaring med, ja.
![]() |
#38 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeVår skole har vært/er flinke til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Off the map.
|
Uansett så blir de vel ikke flinkere til å tilpasse undervisningen hvis dere venter et år. Jeg tenker at du har en 'case' som du kan gå til skolen med. Min jente er 'bare flink' og ikke minst veldig høflig, gjør aldri noe galt, krangler ikke med noen - altså blir hun ikke lagt merke til, og hvis jeg skal krangle på dette blir jeg en som tror hun er noe føler jeg. Hvis dere får anbefalt framskutt skolestart på bakgrunn av utredninger så bør dere initiere et møte med skolen for å høre i hvilken grad de kan tilpasse et opplegg som passer til henne.
![]() |
#40 |
Passiv
|
![]() Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeMin erfaring er nei. De har ikke sjans til å lage noe særlig til opplegg. Hvis du er heldig så får hun bøker på sitt nivå og må seile sin egen sjø med disse. Er du uheldig får hun ikke det heller. Det tok meg to og et halvt år å få nye mattebøker til kisen her i huset. Han fikk da bøker et år høyere enn sitt nivå. Han har kunnet gange og dele siden første klasse. |
![]() |
![]() |
|
|