Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 20:31   #21
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Ja, også er det slik at gode skoler har gode lærere, dårlige lærere blir ikke gamle i systemet her. Kjiipt for læreren, men bra for elevene. Lærerne evalueres ut fra hva elevene yter, og skolen får mer penger, jo bedre elevene skorer. Og det er vel nettopp derfor lærerne er så påpasselige med å fange opp både de som sliter og de som utmerker seg.

Men på samme måte som om det er positivt forsterkende, er det jo også negativt forsterkende for dårlige skoler.

Gammel 15-12-09, 21:03   #22
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg synes ikke vi har fått særlig tilpasning. Har fått en egen lesebok med hjem, etter at vi spurte om det. Det virket som de synes det var OK at hun som har lest siden hun var fire skulle lese 15 min hver dag i en bok med kanskje 20 ord. Nå får vi bøker som er beregnet på noe større barn med historier over noen sider.

Utover det har vi ingen tilpasning. Hun er ikke så veldig langt framme i matte, men jeg tror allikevel hun er flinkere enn de andre i klassen. I foreldresamtalen sa læreren at hun visste hun kunne telle til 39!! Hallo, det har hun jo kunnet i mange år, så de vet ikke helt hva hun kan.

Foreldresamtalen var veldig skjemabasert, og ja vi fikk bekreftet at hun var flink, men det åpnet ikke så mye for hva vi skulle gjøre med det av tilpasninger.

Hun sier det er kjedelig på skolen fordi de ikke lærer noe nytt. De lærer en del engelsk faktisk, men bortsett fra det har hun vel ikke lært annet enn sosiale ferdigheter.

Jeg har skjønt at du har en del utfordringer med jenta di, at hun kan være 'vanskelig' - jeg tror det kan være lettere å få igjennom tiltak, og også få henne intelligenstestet. Det er ikke nok å være flinkere enn de andre - det kan nemlig være et produkt av ivrige foreldre, men om hun er 'veldig begavet' så har hun krav på oppfølging. Hva som er høyt begavet og hvem tester man for å finne ut av det, det er jo ikke så greit å bli klok på.

Vi løser det sånn at vi innimellom har læringsbolker hjemme. Vi har ikke lært bort gangetabellen som i pugging, men hun har lært hvordan man tenker og regner det ut på kuleramma si. Vi leser om geografi, verdensrommet, ser på 'Det var en gang et menneske' osv. Men hun har så masse tid hun bare vil til å være vanlig 6-åring altså - det er bare det at hun er så læringsglad og lyser opp når vi driver med sånt.

Gammel 15-12-09, 21:06   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I mitt hode er skolen ikke flinke til å tilrettelegge undervisning for barn som er flinke, men jeg håper at jeg tar feil. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Hvilken erfaring har du? Har du skolebarn?

Jeg kunne sagt masse om tilpasning, men jeg vet ikke om jeg orker i dag. Har sagt en hel del tidligere, for de som gidder å søke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:19   #24
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nesten det er vanskelig å gå inn i slike debatter uten å utlever oss for mye. Men vår skole evner overhode ikke å tilrettelegge. Det tror jeg nok går like mye utover de svakeste som de sterkeste. 28 elever pr klasse, en lærer (førskolelærer) som brenner seg fullstendig ut, og dertil hørende vikarer som er hentet inn fra assistenstaben til SFO. Elever i klassen som helt klart hadde trengt egen assistent, men er avspist med et minimum i uken.

Vi er nå i andre klasse, jenta vår er ikke til å kjenne igjen når det gjelder skolearbeid. Hun vil ingenting og må dras gjennom lekser og sier stadig at hun ikke skjønner, ikke orker osv. Hun leste og regnet bra når hun var fem. Pianotimer har på mange måter blitt en redning, der fikk hun noe nytt å drive med som ga skikkelige utfordringer. Hun forteller om mattetimer der hun har rukket opp hånden hele timen uten å få hjelp. Vi vurderer faktisk å flytte på grunn av dårlig skole. Det som gjør det vanskelig er at hun trives så godt sosialt, har mange venner. Tenker at hvis vi her hjemme kan dekke inn for det som er dårlig på skolen, og hun har et godt sosialt liv, så vil hun lykkes godt likevel? Vi må bare finne en måte å gjøre dette på.

Når alt dette er sagt tror jeg ikke det ville vært bedre et klassetrinn opp, dette er en skole der det meste butter imot.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:31   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har skjønt at du har en del utfordringer med jenta di, at hun kan være 'vanskelig' - jeg tror det kan være lettere å få igjennom tiltak, og også få henne intelligenstestet. Det er ikke nok å være flinkere enn de andre - det kan nemlig være et produkt av ivrige foreldre, men om hun er 'veldig begavet' så har hun krav på oppfølging.

Grunnen til at jeg lurer er fordi snuppa har blitt testet, og PPT anbefaler oss fremskutt skolestart. Jeg ser at det er både fordeler og ulemper med det. Hvis skoler generelt er gode på tilpasning, kan snuppa få vente på normal skolestart, men for at hun skal trives trenger hun nok en del tilpasning. Som jeg altså slett ikke er sikker på at hun får. Men det er jo mulig at jeg bare er negativ og forutinntatt.

Jeg har ikke andre skolebarn, så jeg baserer meg bare på egen erfaring fra 20 år tilbake og at jeg ikke klarer å se at lærere skal klare å tilpasse undervisning til så mange barn på så veldig forskjellige nivåer.

Gammel 15-12-09, 21:33   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at du er skeptisk, særlig hvis du har barn med spesielle behov. Men jeg vil likevel si at skolen fungerer helt annerledes enn for 20 år siden og at det ofte (men ikke alltid) ikke er et problem å tilpasse for mange på en gang.

Gammel 15-12-09, 21:37   #27
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

God lærer er bra - men med 28 elever i klassen blir tiden til tilrettelegging minimal. For en kontaktlærer er det utrolig lite tid til for- og etterarbeid.

Jeg har vært faglærer i høst og har for første gang hatt tid til å virkelig tilrettelegge for hver enkelt elev. Men faglærere er det få av i norsk skole, og kontaktlærerne har virkelig ALTFOR mange oppgaver å henge fingrene i. Blant annet vil dere bli overrasket over hvor mange telefonsamtaler og mailer med foreldre man har i løpet av en uke...

Dessuten er det enorme ressursforskjeller mellom kommuner. Da jeg jobbet i Oslo (tror det har blitt bedre nå) stod jeg alene hele uka med 29-32 elever i klassen, 70% fremmedspråklige, 1 elev med Azbergers syndrom, 2 elever som kom i 7. klasse og som aldri hadde gått på skole før (jenter fra Afghanistan). 4 timer i uka var det 4 elever som gikk ut med en assistent - det var det. Tror dere de sterke elevene fikk glitrende tilpasset opplæring?

Der jeg jobber nå (Bærum) er situasjonen en helt annen. På skolen jeg jobber på nå vil jeg faktisk påstå at tilpasningen er ganske bra, men kommunen gir helt klare føringer på at det er de svake og middels elevene som skal heves og at de sterke således skal "flyte med". Jeg er forøvrig ikke enig...men om jeg skulle blitt evaluert (Milfrid) så er det dette kravet jeg ville ha blitt vurdert etter. Så de sterke er rett og slett ikke prioritert i denne kommunen.

Gammel 15-12-09, 21:49   #28
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har en fireåring som har lært seg å lese og skrive så smått, og er egentlig litt bekymret for det samme. Jeg har egentlig mest av alt tenkt at jeg får støtte meg på det nettverket jeg har og det overskuddet jeg selv har, dersom skolen ikke er gode nok til tilpassing.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:09   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett.

Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem.

Sist redigert av Tallulah : 15-12-09 kl 22:17.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:13   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cille: Vet du, jeg har enda til gode å møte en lærer på vår skole som ikke forsøker å gjøre det aller beste ut av situasjonen. Det går så visst ikke på dem. De ser jo og vet hva de har å jobbe med hver eneste dag, jeg blir faktisk sint over at et så fint og ressursterkt menneske som kontaktlæreren til datteren vår har en slik arbeidshverdag! Eller at noen i det hele tatt har en slik hverdag.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:34   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Beklager hvis jeg (nok en gang) går i forsvarspossisjon på lærerens vegne. Jeg er håpløs sånn sett. Men du har rett, det er dumt for denne gruppa. Får man til et godt nivådelt opplegg på tvers av gruppene, og tenker mer trinn, får man frigjort flere lærere - og dette kan bli vellykket. Så det finnes helt klart eksempler på at man kan få til mye bra!

Vår skole får til mye av det du skriver om. De hadde ikke nivådeling den første delen i første klasse, det er en periode hvor de lærte andre ting enn lesing og skriving. De ble kjent med hverandre og rutinene.

Vi har nivådeling på trinnet. Så når vår fikk små historier i leselekse fikk andre kort med ett ord og bilde av dette ordet. Og så hadde de mange trinn mellom der.

Gammel 15-12-09, 22:39   #32
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke dårlige lærere som er problemet, slik jeg ser det.
Alle lærerne på min skole er hardt arbeidende og oppriktig interessert i best mulig utvikling for sine elever.
Men det er klart, ingen av oss er interessert i å møte opp gratis en time tidligere på morgenene for å tilby lesetrening til svake elever (for å sette det på spissen). Dette er et spørsmål om ressurser, snarere enn behov for å luke vekk 20-30 % av lærerstanden.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:44   #33
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler at begge mine (1. og 4. klassinger) får godt tilpasset undervisning. Begge er over snittet sterke faglig, 4. klassingen i størst grad (hun er testet, og lå i 3. kl. på et 11-12-årsnivå). Begge har individuelt tilpassede leselekser og får ekstra utfordringer i matematikk. 4. klassingen får også ekstra utfordringer i engelsk. I de andre fagene føler jeg ikke at det er behov for noen ekstra tilpasning. De har mye stasjonsundervisning både på 1. og 4. trinn, og deler klassene i to de gangene de har mulighet til det.

Skolen her er en ett-trinns-skole, så det er ikke mange lærere på hvert trinn å spille på, men de som er, er iherdige og dyktige og får til det utroligste med få ressurser.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:46   #34
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

De skoleflinke i min elevgruppe er min evige dårlige samvittighet. Men i en gruppe hvor 60% havnet på det dårligste nivået i lesing (Nasjonale prøver) sier det seg selv at det er en kjempejobb å få disse opp på et høyere nivå. Det tar nesten all min tid og energi. Jeg har en faglig veldig svak gruppe, med 3-4 elever med individuell opplæringsplan og 70% tospråklige, hvorav 5-6 sliter enormt med norskforståelsen. Elevene som har krav på spesialundervisning har knapt fått noe på 1 1/2 år og det er kun en liten gruppe av de tospåklige som har fått noe ekstra. Forholdene er litt bedre dette skoleåret, men ikke bra. Oppå dette putter du et par barnevernssaker og en del atferdsproblemer og du har ne flott coctail.

Uansett, jeg har nettop begynt med stasjonsundervisning i allefall en dag i uken. Jeg legger ned mye arbeid i å finne tilpassede oppgaver til hver gruppe på hver stasjon og håper at jeg i allefall gir de sterke elevene mine noe den dagen....

Jeg er i tenkeboksen for tiden og ser at jeg må gjøre noe, så etter jul skal alt bli så mye bedre.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:52   #35
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Stasjonsundervisning er en helt genial måte å tilpasse på!

Gammel 15-12-09, 22:59   #36
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stasjonsundervisning er en helt genial måte å tilpasse på!

Det er det, samtidig forutsetter det at du har hatt muligheten til å gjennomgå litt nytt stoff først. Og der har du det aller størst problemet mitt. Jeg underviser kun 9 1/2 time i egen klasse i år - da er det lite tid til å både få til stasjonsundervisning og gjennomgå stoffet. Men jeg jobber med saken. Vi får besøk av Håvard Tjora fra Blanke Ark over jul og håper på å bli enda mer inspirert, i tillegg til at jeg har ønsket meg mer faglig innputt og en skikkelig god idébank (så slipper jeg å finne opp kruttet hver eneste uke).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 23:04   #37
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne ha innspill fra foreldre med barn i skolealder.

Føler du at skolen klarer å tilpasse undervisningen til ditt barns nivå?

Jeg er særlig interessert i å høre fra dere som har barn som er skoleflinke.

I mitt hode er skolen ikke flinke til å tilrettelegge undervisning for barn som er flinke, men jeg håper at jeg tar feil. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Begge jentene er veldig skoleflinke og nei, jeg føler vel egentlig ikke at skolen klarer å tilrettelegge fullt ut. Det er ikke viljen det står på, men ressursene. Enern går i 7. kl og har nå flinke lærere (med et par unntak), som evner å tilpasse noe. To faglærere gir henne lov til å hoppe over lekser hun kan, og hun kan velge høyeste vanskelighetsgrad av 3 nivåer på ukeplanen. Men det er ikke stort mer enn det. Hun har blitt brukt som hjelpelærer, men jeg vet ikke helt hvem som har profittert mest på det.
Toerns lærer har klart det i større grad, hun er opptatt av å gi også de sterke elevene tilpasset undervisning. Hun har i perioder brukt ekstra ressurser til å ta toern og et par andre sterke elever ut av mattetimene og gi ekstraundervisning på høyere nivå.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

De flinke og "snille" ender ofte opp som "barnevakt" for de mer urolige.

Det har jeg mye erfaring med, ja.

Gammel 15-12-09, 23:05   #38
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vår skole har vært/er flinke til det.
Nå skal det sies at det bare har vært 15-16 elever i hver klasse på trinnet til eldste helt til i høst. Lærerne har vel derfor hatt litt bedre tid til alle.
Nå er de 26 elever og eldste klager litt over at det er vanskelig å få hjelp når hun trenger det.
Det er da de som sliter som får hjelp først og lengst.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 23:08   #39
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Grunnen til at jeg lurer er fordi snuppa har blitt testet, og PPT anbefaler oss fremskutt skolestart. Jeg ser at det er både fordeler og ulemper med det. Hvis skoler generelt er gode på tilpasning, kan snuppa få vente på normal skolestart, men for at hun skal trives trenger hun nok en del tilpasning. Som jeg altså slett ikke er sikker på at hun får. Men det er jo mulig at jeg bare er negativ og forutinntatt.

Jeg har ikke andre skolebarn, så jeg baserer meg bare på egen erfaring fra 20 år tilbake og at jeg ikke klarer å se at lærere skal klare å tilpasse undervisning til så mange barn på så veldig forskjellige nivåer.

Uansett så blir de vel ikke flinkere til å tilpasse undervisningen hvis dere venter et år. Jeg tenker at du har en 'case' som du kan gå til skolen med. Min jente er 'bare flink' og ikke minst veldig høflig, gjør aldri noe galt, krangler ikke med noen - altså blir hun ikke lagt merke til, og hvis jeg skal krangle på dette blir jeg en som tror hun er noe føler jeg. Hvis dere får anbefalt framskutt skolestart på bakgrunn av utredninger så bør dere initiere et møte med skolen for å høre i hvilken grad de kan tilpasse et opplegg som passer til henne.

Gammel 15-12-09, 23:11   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min erfaring er nei. De har ikke sjans til å lage noe særlig til opplegg. Hvis du er heldig så får hun bøker på sitt nivå og må seile sin egen sjø med disse. Er du uheldig får hun ikke det heller. Det tok meg to og et halvt år å få nye mattebøker til kisen her i huset. Han fikk da bøker et år høyere enn sitt nivå. Han har kunnet gange og dele siden første klasse.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.