Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-09, 00:27   #41
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Det kan ikke være lett å være lærer i dag. Som foreldre forventer vi at barna skal få tilpasset opplæring, mens det i loven står at man ikke har lov til å dele klassene etter nivå. På skoler hvor det f.eks er tre paralleller må alle tre lærerne på trinnet ha utfordingen med at det er veldig forskjellige nivåer i klassen istedenfor at hver av lærerne kunne hatt en mer homogen gruppe.

Jeg er imponert over læreren til guttungen (2. klasse) som klarer å ha fire opplegg gående i klasserommet til enhver tid.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 07:17   #42
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner at det er lett, men jeg har ikke oppfattet at kritikken går på lærere spesielt, men ressurser og systemet rundt. Jeg tror det er massevis av flotte lærere der ute som ikke får brukt evnene sine fordi klassesituasjonen krever så mye annet av dem.

Sant! Det var mest setningen i HI om at "skoler ikke er flinke". Det burde stå "skoler ikke har mulighet til".

elg: Vi har ikke lov til å nivådele basisgruppene nei, men vi har lov til å nivådele undervisningen i kortere perioder.

Den norske enhetsskolen skal det være plass til alle, og det synes jeg i utgangspunktet er en veldig god tanke. Det er bare ikke lagt opp til det økonomisk og praktisk. Dessuten er det jo forskning som viser til at land som har skolesystemer hvor elevene tidlig deles inn etter nivå skaper for store sosiale forskjeller mellom elevene. Utfordringen blir å kombinere gruppetilhørigheten med basisgruppen, skape samhold og følelsen av at alle bidrar, samtidig som alle får faglige utfordringer nok - kanskje på tvers av trinn.

Husker jeg leste om disse som hadde fått til et bra opplegg, men det gikk i strid med loven:

http://www.utdanningsnytt.no/templat...____18040.aspx

Sist redigert av Minerva : 16-12-09 kl 07:23.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 07:41   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Sant! Det var mest setningen i HI om at "skoler ikke er flinke". Det burde stå "skoler ikke har mulighet til".

Sorry. Det var overhodet ikke meningen. Det var "skoler ikke har mulighet til" jeg mente å skrive. Jeg har all respekt for at lærerene ikke klarer å tilrettelegge for alle i en elevgruppe. Det står at det skal gjøres, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få det til i praksis.

Gammel 16-12-09, 08:20   #44
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut til at det kanskje er lysning i sikte når det gjelder hvordan lærere skal disponere tiden sin.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2781408.ece

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 09:18   #45
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har svært god erfaring med tilpasset opplegg.
Eldstemann lå langt fremme da han skulle begynne på skolen. Dette tok vi opp på "bli kjent" samtalen før skolestart. Han var en svært utrolig gutt i barnehagen rett og slett i mangel på utfordringer. Der ble han sett på som et problem og ble fulgt av ppt uten at de fant noe galt. Vi fikk endel hjelp med han, men han trivdes aldri.
På skolen ble svampehjernen hans (som han sier selv) snudd til noe positivt. Lærenen så han med nye positive ønye og alt rask fra barnehagen var glemt. Han fikk lov å ha sine sære kunnskaper om Mayaindianere, Aztekere og naturvitenskap og ble til og med oppmuntret til å lese og lære seg enda mer. "Klassens vandrende leksikon" henger stadig ved han og han ser på det som en hedersbetegnelse. I de første årene fikk han egne oppgaver i de fleste fag, spesielt i matematikk. Nå i 4. klasse har forskjellene blitt mindre og han er stort sett på nivå med de andre. I naturfag og historie får han lov til å øse av kunnskapene sine og lese enda mer. Han elsker å gå på skolen ! Det hadde vi aldri trodd om han som begynte å lære seg engelsk da han var 4 år og som var barnehagens største urokråke.

Gammel 16-12-09, 09:59   #46
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har minner fra da jeg gikk småskolen og kjedet meg grenseløst med enkeltbokstaver og lette regnestykker i lange tider og at jeg fikk slengt til meg et "Løko" og noen "Hva leste du nå?".

Det fikk jeg også husker jeg. Vi var en liten gjeng i klassen som satt med "Hva leste du nå" for 6. klasse, tror vi gikk i 1. eller 2. klasse. Kanskje lærerne har så stor fokus på å få alle med med tanke på å lære å lese og bokstavene at de glemmer litt de som er kommet lengre?

Gammel 16-12-09, 10:08   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo ikke så lenge siden jeg gikk på skolen, ( ), og da ble jeg konsekvent satt inn som ressurssterk i gruppen med de to, tre som ikke klarte å henge med. Matte er vel kanskje det faget hvor det er enklest (?) å gi nivåoppgaver, og det ble til en viss grad gjort, kred for det. Dog savnet jeg stort noe som faktisk var utfordrende i norsk, samfunnsfag, engelsk og denslags.

Min egen førsteklassing er tydeligvis flink, så langt har jeg sett at han har fått noen ekstra matteark og litt mer leselekse, dog er det bare mer, det er ikke mer spennende, og det er kanskje ikke det mest motiverende. Allikevel, all kred til hans lærer, og jeg vil se an litt mer enn et halvt år på skolen før jeg dømmer nord og ned.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 10:27   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

... har fått noen ekstra matteark og litt mer leselekse, dog er det bare mer, det er ikke mer spennende, og det er kanskje ikke det mest motiverende.

Dette husker jeg faktisk fra jeg gikk på skolen også. Det var flere og frivillige oppgaver i lekse i matte. Men det var bare flere av de samme kjedelige oppgavene ..... de gadd jeg jo ikke å gjøre siden de var frivillige.

Gammel 16-12-09, 10:40   #49
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ehh... feil tråd.

Gammel 16-12-09, 21:04   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det kan ikke være lett å være lærer i dag. Som foreldre forventer vi at barna skal få tilpasset opplæring, mens det i loven står at man ikke har lov til å dele klassene etter nivå.
....
Jeg er imponert over læreren til guttungen (2. klasse) som klarer å ha fire opplegg gående i klasserommet til enhver tid.

Ja, og i tillegg jobber vi jo altfor lite, bare spør Aftenbladets lesere, og vi jobber i hvert fall ikke på planleggingsdager. Og ferie har vi hele tiden. Mange folk, til og med her inne, sier jo åpenlyst at de ikke kan skjønne at lærere jobber nok til å fylle arbeidstidsavtalen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:06   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Kanskje lærerne har så stor fokus på å få alle med med tanke på å lære å lese og bokstavene at de glemmer litt de som er kommet lengre?

Det tror jeg ikke. Det er ikke min erfaring i hvert fall.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:10   #52
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jevnt over at det er god tilpasset undervisninge på skolene. Jeg har jobbet både på ungdomstrinnet og på barnetrinnet. Ungsomstrinnet har gjerne tredelt arbeidsplan og småskolen har mye stasjonsundervisning og tilpasset leseopplæring (New Zealandmetoden - guidet reading for de som vil google). Mellomtrinnet har jeg mindre erfaring med selv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 21:11   #53
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det tror jeg ikke. Det er ikke min erfaring i hvert fall.

Det er heller ikke min erfaring og jeg har jobbet på 7 skoler.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:08   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vår skole prøver de å tilpasse. De har nivådelt undervisning i grupper, bruker mye stasjonsundervisning i basisfag. Og jeg tror de fleste foreldre vil si de greier det bra, selv om det varierer litt fra klasse til klasse og fra lærer til lærer, andreklasse har et bedre opplegg enn førsteklasse for eksempel.

Men når det er sagt greier de ikke å tilpasse nok slik jeg ser det. De greier fint å gi utfordringer til de fleste, men eldstemann er endel hakk foran sin gruppe. De greier ikke tilpasse undervisning som går utover dette gruppeopplegget, altså må han til enhver tid vente på at gruppa skal komme seg videre før han kommer til neste nivå. Og får endel ekstra utfordringer i tillegg, men ikke slik at han egentlig kommer så mye videre. Jeg har en åpen dialog med læreren om dette, og jeg synes det fungerer helt greit så lenge han ikke kjeder seg, men han lærer ikke akkurat å lære heller. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre det så mye bedre enn de gjør det uten å nivådele klasser eller la elever hoppe oppover i enkelte fag. Spørsmålet er om det er en god løsning, jeg er ikke så sikker på det heller.

Gammel 16-12-09, 22:27   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke erfaring med skolebarn, og min egen erfaring er jo utdatert, lenge siden jeg gikk ut av skolen, gitt.

Men, om det anbefales fremskutt skolestart, hadde jeg seriøst vurdert det i alle fall. Virkelig. Litt kjipt, særlig når man begynner å bli eldre, å være yngst i klassen antakelig, men faglig vil det antakelig være lettere å tilpasse for henne i en klasse der de andre er et år eldre, enn i den klassen hun egentlig hører til, vil jeg tro. Siden "gapet" antakelig blir mindre.

Jeg tenker som så at når ppt anbefaler det, så har de nok en grunn til det, og de bør vel vite litt mer enn meg om hvordan skolen fungerer i dag.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.