Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva med sykelønnsordningen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-06, 20:40   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Nemlig!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 21:04   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig godt innlegg, Ru!!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 21:18   #3
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mye av problemet med sykefraværet her til lands er den berømte effektivisering og omorganiseringen - ikke minst stoppeklokkeomsorgen. Når arbeidsgiver driver rovdrift på sine ansatte og sliter dem ut til beinet, så er det bare rett og rimelig at de tar sin del av regningen.

Viktig poeng!

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 22:32   #4
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Mye av problemet med sykefraværet her til lands er den berømte effektivisering og omorganiseringen - ikke minst stoppeklokkeomsorgen. Når arbeidsgiver driver rovdrift på sine ansatte og sliter dem ut til beinet, så er det bare rett og rimelig at de tar sin del av regningen.
Det er også et poeng at om man våger å satse på å få flere i arbeid, der i blant dem som har vært eller er uføre, så vil det nødvendigvis føre til en økning i sykefraværet - men er det så høyt at disse ikke skal få en sjanse?
Vi trenger kompetansen, vi trenger flere arbeidstakere, og for å klare å løse alle arbeidsoppgaver så er vi helt pukka nødt til å tørre å satse.

Nemlig!

Det er jo det jeg har sagt.

Gammel 28-09-06, 08:59   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke at bedriftene skal betale. Det vil gjøre det umulig for mindre bedrifter å ansette folk med kroniske sykdommer, småbarnsforeldre eller kvinner i feritil alder.

Men så lenge problemet med Norge er langtidssykemeldte (stemmer ikke dette?) så er det jo helt poengløst å diskutere karensdager! Karensdager vil jo bare gjelde for korttidsfravær. Det er jo like idiotisk som å ligge med vennen til han du er forelsket i. Handlingen er grei nok i seg selv, men oppnår du det du egentlig vil?

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 19:13   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå ble det nevnt tre-dagersen, så jeg hev meg på den. Egentlig burde hele tre-dagersen fjernes og man blir enkelt og greit trukket i lønn de dagene man er borte. De færreste av oss "dør" om de går glipp av en dags lønn.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 19:16   #7
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå ble det nevnt tre-dagersen, så jeg hev meg på den. Egentlig burde hele tre-dagersen fjernes og man blir enkelt og greit trukket i lønn de dagene man er borte. De færreste av oss "dør" om de går glipp av en dags lønn.

Folk flest benytter seg kun av 3-dagerregelen når det er nødvendig. Men jeg har opplevd en voksen dame si til en annen; hvorfor er du borte bare en dag, når du har krav på tre?

Jeg synes likevel ikke man skal endre på reglene.

Gammel 27-09-06, 20:02   #8
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Synes Polyanna setter fingeren på mange gode momenter i hovedinnlegget sitt.

Jeg aner ikke hva folk flest gjør, men jeg hører ofte om folk som "tar en tredager" og som er opptatt av å "bruke opp" de siste tredagersene før de går over i et nytt år. Som om det var feriedager de skulle benytte seg av.
Dette synes jeg er totalt umoralsk, og jeg blir ganske provosert av sånt.

Det er vel neppe mulig å finne et system som er til det gode for alle. Men jeg tror nok at en karensdag ville ryddet opp i en del, selv om det sikkert føles urettferdig for de lovlydige. En karensdag eller to blir litt dugnad, som jeg ser det.

En liten parallell: Jeg jobber frilans og betaler selv om jeg er så uheldig å bli syk. Jeg kan velge å betale en svindyr tilleggstrygd (en slags forsikring) og da få utbetalt full lønn fra 16.sykedag (altså fra fjerde arbeidsuke av...), men de første 15 dagene finansierer jeg uansett selv.
Så fra mitt ståsted virker det litt latterlig at en karensdag eller to er noe å mase med.

LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:18   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det ingenting som heter tredagers. Vi er syke en dag om gangen og trenger ikke sykemelding om man er uheldig og får influensa og er utslått ei uke.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:34   #10
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

nope

hos oss er det ingen som er borte pga bakrus og hvis de hadde vært det så hadde de klart fått høre at hvis dette skjedde igjen ble det advarsel og 3 advarsler så er det sparken. vi får lønn hvis barna er syke og hvis vi er syke og da mener jeg reelt syke. en må da ha såpass arbeidsmoral at man ikke snyter sjefen og vi bor sånn til at vi vet om noen er "syke" eller syke. Nei jeg tror at å ordne en arbeidsmoral kampanje kan være noe, for det finnes ikke over alt!!

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-06, 17:14   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Folk flest benytter seg kun av 3-dagerregelen når det er nødvendig. Men jeg har opplevd en voksen dame si til en annen; hvorfor er du borte bare en dag, når du har krav på tre?

Jeg synes likevel ikke man skal endre på reglene.

Men mange kommuner og bedrifter er jo med i IA nå, og da er det jo ikke "3dagers" lenger? Men 24 enkeltdager HELE året, der man kan ta 8 sammenhengende som det meste :enig:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-06, 20:17   #12
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg må si jeg er litt enig med deg. Hvis man føler seg skikkelig dårlig, kan man jo godt betale litt for å slippe å jobbe? Men mange har jo lån til oppunder pipa, så kanskje man kunne få en redusert sykelønn i stedetfor vanlig lønn når man er syk. Men jeg har egentlig ikke inntrykk av at det er så mange som "utnytter" systemet i forhold til disse dagene.

Men i forhold til langtidssykefraværet, på sikt kan jo reduserte inntekter bli en katastrofe for en familie. I det hele tatt er dette en veldig kompleks sak. På den ene siden har man situasjoner hvor arbeidsgiver tjener på langtidssykemeldte og underbemanning, på den andre siden hensynet til likestillingen her i landet. Hvis arbeidsgiver måtte betale enda mer, ville de bli mye mer restriktive i forhold til hvem de ansatte. Bruken av midlertidig ansatte ville øke enda mer.

Det er jo ikke helt sant at sykefraværet er eksploderende, det har bare ikke gått ned så mye som man ønsket. Flere har også påpekt at et relativt høyt sykefravær faktisk er et sunnhetstegn i forhold til inkluderende arbeidsliv. Det betyr rett og slett at flere kvinner er yrkesaktive, flere kronisk syke har jobb, flere handikappede. Og det er jo et veldig viktig gode for et samfunn generelt, at flere føler seg verdifulle. Om de ikke fikk sykepenger ved sykefravær, ville det kostet på andre måter.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.