Sv: Vet jeg er fæl nå og overhodet ikke representativt for mitt generelle menneskesyn
Opprinnelig lagt inn av Imma, her.
Har de det? Trodde ikke man hadde kartlagt genene godt nok til at man kunne si noe om andre krefttyper og at (en type)brystkreft sto litt i særstilling i så måte.
Selvfølgelig tror jeg også at mye rammer tilfeldig og at det mest sansynlig er tilfeldig dersom mor og datter får to forskjellige typer kreftformer.
Likevel medfører ikke Ulvefars innlegg riktighet, i og med at han uttrykker seg om kreft generelt. I forhold til brystkreft er det godt dokumentert at denne genfeilen gir kreft io 85-90% av tilfellene. Da må man vel kunne konkludere med at denne genfeilen gir ekstra risiko for kreft i omløp.
Jeg uttalte meg ikke om kreft i sin alminnelighet. Jeg leste sikkert feil, men jeg forsto det som om spørsmålet var hvorvidt det at svigermor og svigerinne begge hadde hatt kreft men av to forskjellige typer (hud vs livmor) i seg selv ga grunn til å tro at det måtte være noen høyrisikogener involvert selv om de var utredet for men ikke hadde det "brystkreftgenet" man kjenner til.
Med andre ord, som jeg sa lengre opp vet jeg noen alleler gir veldig forhøyet risiko for brystkreft, men her forsto jeg det som om spørsmålet var den andre veien, at man nødvendigvis hadde høyrisikogenet fordi man var i familie med noen som hadde hatt kreft.