Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 18:45   #10
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det er vel litt av det vanskelige. En sykmelding skyldes ikke nødvendigvis bare noe på jobb, eller bare noe hjemme. Det handler om en kombinasjon. Og da må man jo se på helheten. Når man har så vondt at man må ligge fra man kommer hjem til man legger seg så er det kanskje ikke så mye tilrettelegging hjemme som fungerer? Og når man har jobbet i samme bedrift i 30 år, og store deler av de ansatte sliter med belastningsskader og slitasjeskader pga dårlig tilrettelegging, så er det jo mest jobben sin skyld. Men i mange bedrifter er det jo mer behagelig å få de sykmeldt, og bort fra jobb, enn å måtte igangssette tiltak for å beholde folk på jobb. Særlig når de er 50 + i alder. Som arbeidsgiver har man et ansvar for godt arbeidsmiljø, også det fysiske. Men for meg blir det helt feil å be en person gå ned i stilling pga slitasjeskader feks.

Siden du referte til moren din tidligere, antar jeg at det er henne du skriver om her? Jeg er ikke uenig i at det høres ut som om arbeidsgiver kunne gjort mer for å lette arbeidsdagen.

Jeg skal også være enig i at arbeidsplasser plikter å tilrettelegge. Man har plikt til å gjøre det man kan for både fysisk og psykisk arbeidsmiljø. Men, vel så viktig er det faktisk at man også har plikt til å forebygge fravære hos resten av de som er i jobb. Det vil i praksis si at man kan tilrettelegge til en viss grad, men ikke sånn at andre på jobb risikerer å måtte gjøre MER belastende arbeid. Hvis det er belastningsskader på grunn av jobb som gir sykmelding, og den er hyppig eller langvarig, mener jeg at det finnes andre støtteordninger som bør tas i bruk.

Når det gjelder en del skjelett- og muskellidelser må folk også ta seg selv mer i nakken mange ganger. Det kreves også selvdispilin på hjemmebane når kroppen begynner å krangle, og jeg tror mye kunne vært forebygget. Jeg jobber i et selskap hvor alle ansatte har mulighet til treningsstøtte. Det er kanskje 1/4 av oss som benytter det, og det er gjerne de av oss som hadde trent og vært aktive i utgangspunktet...

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.