Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Generelt røykeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 20:44   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Generelt røykeforbud

Først økonomi.
Joda. Det koster litt mer røykerelaterte skader. Men det tar vi igjen på pensjonen - røykere hever ikke pensjon så mange år som ikkerøykere. Dessuten betaler de store summer i avgifter. Jeg har sett ulike regnestykker. Noen konkluderer med at røykere koster mange penger, men om man drar inn besparelsen i pensjon så er det lønnsomt med røykere visstnok.

Så sosialt:
Jeg er for ordens skyld ikke for at tobakk skal være en del av vår daglige varer vi omgås og forholder oss til. Jeg skulle gjerne sett verden røykfri.

Men nå er det sånn at før noen kom på tanken på å forby rusmidler og nytelsesmidler som ikke er direkte helsosamme så ble altså tobakk etablert i verdenssamfunnet som et svært utbredt og svært avhengighetsskapende nytelsesmiddel. Det var uheldig og skulle gjerne vært ugjort, men det er ikke bare å reversere også er problemet løst. Det er tross alt sterkt avhengighetsskapende.

Dermed må man først løse dette med avhengighet - dernest kan man vurdere om det skal forbys når ingen lenger trenger det. Om man bare totalforbyr tobakk i landet vårt nå så får vi fort tilstander ala forbudstiden. Og ulovlige organisasjoner med ekstrem makt vil vokse frem som paddehatter totalt uten kontroll.

Det vil vi ikke - det er kun én mafia vi vil ha her i landet, og det er slekta til en viss forumbruker. Øvrig mafia - neitakk.

Ergo må vi fjerne tobakk et skritt av gangen. Motivere, gjete, oppfordre og ikke minst - levere gjennomførbare og effektive løsninger for røykerne våre som gjør at det å slutte blir et reelt alternativ for dem.

Jeg er litt opptatt av at når man skal ta et valg så må man forholde seg til hvilke alternativer som i praksis er valgbare. Det å skrive et papir et sted også er landet ikkerøykende ser jeg ikke på som et valgbart alternativ.

Dessverre.

Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.