|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Generelt røykeforbud
Joda, klart du kan få si at du plages med det.. For all del. Men det finnes ingen løsning på det. For du kan ikke nekte de det, eller kreve noe som helst.
|
|
|
#62 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Generelt røykeforbudJeg er sterk motstander at totalforbud mot ting som i utgangspunktet er lovlig. Jeg er såpass rebell at det vrir seg i meg at A/S Staten skal bestemme hva jeg skal gjøre og ikke gjøre når det er snakk om lovlige substanser og så lenge folk tar hensyn. Det blir som å nekte å selge sukker fordi det faktisk er helseskadelig i store doser.
|
|
|
#63 |
|
Ekvilist
|
Har jeg nektet noen noe eller krevd noe som helst? Nei, jeg har ikke det. Jeg har sagt at jeg plages. Å få til svar at jeg bør holde kjeft og flytte ut i skauen er rimelig uempatisk må jeg si. Selv om jeg forstår at røyken er en god venn for mange. Det er ikke alle som har råd til enebolig. Eller lyst til å bo i skauen. Hvis jeg skulle følge min egen logikk så er det mer etisk riktig at røykere får gjøre sitt ute i skauen, enn at andre skal plages i sitt eget hjem. I borettslagsleilighet. (Jeg har fortsatt ikke skjønt hva selveier hadde med saken å gjøre.)
|
|
|
#64 |
|
Snikende Ullteppe
Jeg synes du drar den bra langt her. Om jeg tar meg et glass vin på fredag, så betyr ikke det at jeg banker mann og barn og lager anarki. Å nyte et glass vin eller en øl, betyr ikke at man er alkoholisert og går fullstendig bananas.
|
|
|
#66 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men det gjør ikke min kjære til en fare for seg selv og omgivelsene om min kjære tar en sigar på nyttårsaften heller, eller om jeg tar meg en røyk til kaffen en gang iblant. Det er vel ikke det som kan kalles måtehold som er problemet hverken blant røykere, eller de som nyter alkohol. Jeg kan fint kose meg med et glass vin iblant, sånn som du. Men naboen rett ned i gata kan ikke det. Han "må" drikke seg "full" hver dag og plage både samboer og naboer, samt lage til en masse kødd for seg selv og andre. Hadde jeg konsumert samme mengde som ham hadde jeg vært dau for lenge siden. Om det er sjenerende å ha en røyker i samme nabolag, så er det ingen ting i mot å ha en alkoholiker som nabo. Eller som far, eller bror, eller søster, eller mor, eller kjæreste...osv. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Generelt røykeforbudJeg er ikke helt sikker på hva du vil frem til, Perhonen. Mener du at man ikke kan forby tobakk fordi røykere ikke er til like stor sjenanse som hardbarka alkoholikere? Eller misforstår jeg helt nå?
|
|
|
#68 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er her jeg bare blir så enig med deg, det blir gærnt å innføre totalforbud mot noe som på verdensbasis, i de aller fleste land anses som en lovlig vare. Og som du sier, sukker er vel så skadelig det. Det er vel flere som dør, blir syke av tilleggsskader av diabetes enn det er av skader på grunn av sigaretter og tobakk. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Passiv
|
Sv: Generelt røykeforbudFørst økonomi. |
|
|
|
#70 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Generelt røykeforbudJeg synes ikke avhengighet er et noe som helst argument mot å forby røyk. Man dør ikke av å slutte. Det er hardt, men lettere når det ikke engang er tilgjengelig. Jeg skjønner at sjansen for mafiagreier er stor, men jeg tror ikke det hadde blitt så ille som enkelte forestiller seg.
|
|
|
#71 |
|
Peppy!
|
Hardly. Staten har ikke vanskelig for å skaffe seg inntekter. Alt vi kjøper er avgiftsbelagt gjennom moms. At tobakk har ekstra avgift er for å styre etterspørselen, altså få folk til å kjøpe mindre. Hvis totalforbud ville ført til reduksjon i avgifter ville vi (i) bruke tobakkspengene våre på andre ting, som vi betaler moms på (sjokolade, for eksempel, som vel ikke er et helt utenkelig substitutt |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Generelt røykeforbudAha, selvsagt. Og jeg er helt for høyere avgifter på sjokolade for å få inn tapte tobakksavgifter.
|
|
|
#73 |
|
Passiv
|
Hvor stor mafiabiten vil bli kan man jo ta en titt bakover i historien og få svar på. Og det var da sprit - som de fleste ikke er like avhengige av som røyk. |
|
|
|
#74 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Generelt røykeforbudJa, men jeg tror i all min naivitet at det er litt forskjell på folk nå og i den tiden. Og selvsagt er det mange som slutter om det kommer er forbud, jeg tror ikke alle røykere gjør seg til kriminelle for å fortsette, og veldig få kommer til å begynne å røyke i forhold til nå.
|
|
|
#75 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Generelt røykeforbudJeg ser egentlig ikke problemet med forbud mot offentlig røyking eller i boliger som ligger tett eller noe sånt. Hvorfor er det lov å forpeste andres bomiljø? Hadde det vært snakk om bæsjestank, type kloakk, så hadde man garantert fått beskjed om å utbedre denne. Hvorfor er det greit at folk lever i konstant nikotinstank? Nei, det dreper deg ikke, men det er jo ikke det som er poenget her.
|
|
|
#76 |
|
Snikende Ullteppe
Dette skulle få en fet grønn av meg, men det er visst ikke så lenge siden jeg prikket deg sist. Så jeg tar det her:
|
|
|
#77 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Har du ikke vært i Moss? |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Generelt røykeforbudJeg har bodd i Moss. Bodd i Son også og på de verste dagene kom mosselukta helt dit. Jeg vil heller ha mosselukta innimellom enn røykstank hver eneste dag.
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Det kan jeg være enig i. Jeg ser ingen som helst grunn til at man på noe vis skal få sjenere andre i deres hjem med tobakksvanene sine. |
|
|
|
#80 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Jeg ser den jeg og faktisk, selv om jeg dro den litt langt tidligere. Jeg skjønner at det ikke er noe greit å få sitt eget innemiljø forpestet fordi naboen liker å røyke inne.
|
![]() |
|
|