|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Akkurat det har jeg også tenkt på flere ganger. Jeg har mange ganger på jobb (nå som gravid, f.eks) blitt omtalt som "så heldig" som er så frisk og rask, mens sannheten er jo at det kommer ikke av seg selv. Jeg er til tider dønn sliten. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
I mål
|
Man er selvsagt heldig fordi man ikke har bekkenløsning, ikke kaster opp og ikke har risikosvangerskap, men det er tungt eller blytungt store deler av svangerskapet for de aller fleste, det er jeg helt sikker på. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Erfaren nok
|
Mulig det. Men jeg kommer også med eksempler som ikke angår meg i det hele tatt, men som jeg har erfaring ifra gjennom jobben min.
|
|
|
#145 |
|
I mål
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingDet er klart man må trekke inn ting man har tenkt på og erfart selv, men det blir vanskelig hvis alt vi forsøker å diskutere generelt blir tatt som et personlig angrep på en selv og ens egen sykmelding. Da sporer vi av hele tiden. Ift mitt siste innlegg ang graviditet for eksempel; det er på en måte ikke noen vits i at en som kastet opp i 40 uker svarer snurt "synes du ikke at jeg skulle vært sykmeldt?". Selvsagt synes jeg det, det er da ikke slike tilfeller som må sies å være grensetilfeller. Alle og enhver er jo enig om at i et slikt tilfelle er det faktisk ikke mulig å jobbe. Likevel må det være lov å stille spørsmålstegn rundt sykmeldingene til andre gravide. På samme måte tenker jeg ift sykmelding av dem med kroniske smerter, psykiske problemer, familieforhold og whatever - hvis det skal gå an å diskutere hvordan sykelønnsordningen i Norge fungerer idag, kan vi ikke hele tiden trekke inn alle dem som helt klart SKAL være sykmeldt. Det er ikke der jobben må gjøres. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#147 |
|
I mål
|
Jeg tenkte ikke spesielt på deg, jeg reflekterte bare litt rundt det å dra frem personlige erfaringer i tråden. Ingen av oss klarer unngå det helt. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingKlart man drar fram egne erfaringer, uten blir det ofte vanskelig å mene noe som helst. Sagt på en annen måte, man mener gjerne mest om de tingene man har erfaring fra, gjør man ikke? |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingHer har også vært snakk om de som ikke velger sykemelding, som velger å gå på jobb uansett vær og vind hadde jeg nær sagt. Er ikke så veldig fordel for de som skal jobbe sammen med dem det heller. Det kan også oppleves veldig belastende. For ikke snakk om å jobbe sammen med noen som er deprimert, eller utbrent og møkka lei av jobben sin. Det er ikke bare den som er "syk" som har følelsen av å tråkke rundt i sirup, men også de som jobbe sammen med dem. Og for da å ikke forringe det psykososiale miljøet enda mer er det kanskje riktig å sykmelde seg/be om sykemelding i en periode? |
|
|
|
|
|
#150 |
|
I mål
|
Jeg tror ikke så mange av dem som ikke velger sykmelding er sånn på jobben? I mitt hode er det soleklart at den dagen du er SÅNN, må du selvsagt ta en sykmelding. Man må kunne mobilisere til å gjøre jobben ordentlig og ikke forsure arbeidsmiljøet. Jeg har aldri tenkt at man ikke klarer å være hyggelig og blid på jobb selv om man er sliten for eksempel - det går vel helst utover livet forøvrig. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Sliter med tastaturet
Er man møkka lei og demotivert, burde man jo strengt tatt heller si opp og finne seg en ny jobb. (Evt snakke med arbeidsgiver om hvordan gjøre situasjonen bedre). Man er jo ikke syk selv om man ikke er motivert. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
I mål
|
Jeg modererer mitt forrige innlegg til å være enig med Hasselnøtt. Altså; er man deprimert eller har andre medisinske plager som gjør at man ikke kan bidra på jobb, er sykmelding riktig, er man møkkalei jobben bør man finne en annen løsning. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet er ikke at man ikke klarer å være blid og hyggelig på jobb, men problemet oppstår når man jobber i en bransje der man må være i stadig utvikling, der halve jobben er å se fremover og utvikle seg videre, nærmest daglig og så føler at man ikke har mer å gi. Man har møtt veggen, og der står man uten å komme seg hverken frem eller tilbake. Det skjer med enkelte, og da vet jeg ikke om det å skifte jobb nødvendigvis er det som trengs heller. Og hvor lett er det å skifte jobb hvis man som ufaglært i en alder av 50 år kjører seg fast i et mønster man ikke kommer ut av og ikke har noen annen arbeidserfaring enn den jobben man har stått og gått i i over 30 år? Kanskje trenger man rett og slett en pause. Det som blir viktig er å få hjelp og veiledning til å komme seg tilbake i jobb for å ikke ende opp som uføretrygdet. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingAngående personlige erfaringer: Det er klart man trekker frem personlige erfaringer, både vi som har vært syke, og de som er arbeidsgivere her. Vi som har vært syke har selvsagt all mulig god grunn til å være det, og de som har opplevd snyltere på arbeidsplassen sin legger såklart ekstra godt merke til det. Samt at det generelt fører til hodebry når folk blir syke. Derfor etterlyser jeg også mer fakta om statistikken. Hvem er syke, hva lider de av, hva blir gjort på arbeidsplassene, og hva kan gjøres med dem?
|
|
|
#155 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingJepp, Kanina. Det blir for enkelt å skylde store deler av statistikken på moral og svinge pisken tror jeg. Klart noen snylter, men man kan ikke gå ut fra at dette gjelder de fleste eller så stort omfang uten å sjekke nærmere. |
|
|
|
#156 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingStatistikk over sykefravær finnes på NAVs hjemmesider. Der finnes fordeling på kjønn, diagnoser, prosentvis fordeling og utviklingen fra 2001 frem til 2009. Der kan vi blandt annet lese at fravær på grunn av luftveissykdommer (herunder svineinfluensa) har bstått for 1/3 av økningen (i antall dagsverk) det siste året. Psykiske lidelses og muskel/skjelettplager står for resten.
|
|
|
#157 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingBilla, du har skrevet så utrolig mye bra i denne tråden at jeg nøyer meg med å si meg enig. Jeg har brukt noen dager på den, og skulle gjerne debattert med, men har dessverre ikke anledning denne gang. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Passiv
|
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingPsykiske lidelser og muskel/skjelett er altså verstingene jevnt over. |
|
|
|
#159 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
|
|
|
#160 |
|
X First Lady
Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmeldingTrivsel på jobben, godt arbeidsmiljø og ikke minst at en blir sett b.la av leder og føler at jobben er trygg er viktige faktorer for at man holder ut lengre i jobben. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|