Sv: Statussymbol
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Him: Angående "bedre å kjøpe norsk strøm": Nei, det er det ikke. Vi er en del av et felles nordisk og europeisk kraftmarked, gudsjelov. Det kan sammenlignes med å kaste noen kopper "rent" vann ned i en felles bøtte. Det vi forbruker er en miks av det alle produsentene på dette markedet har puttet nedi bøtta, og akkurat så rent som det miksen er. Det som påvirker miljøet er hvor mye kull- og gasskraft som blir produsert i hele europa. Og siden vannkraft er billigst å produsere og dermed "alltid" blir produsert, vil alt "ekstra" forbruk være kull og gass.
OK, takk for informasjon. Alltid morsomt å lære noe nytt. 
Jeg trodde bla England var "verstinger" når det gjalt energi (mye kull, som så vidt jeg vet er noe at minst miljøvennlige). At Norge er i en særstilling mtp vannkraften (man må jo ha terreng for å produsere kraft på den måten). Og at Sverige har atomkraftverk. Jeg vet tydeligvis alt for lite om dette. Mannen min har forresten overbevist meg om at det er USA som er miljøverstingene når det gjelder utslipp. Det eneste jeg har fått med meg på egenhånd var at de nektet å være med på Kyoto avtalen ...
Men når det gjelder miljøvern tror jeg tror de største virkningen vil komme som følger av internasjonale avtaler ala Kyoto avtalen og lovverk som feks regulerer typen forbrenningsmotorer man kan ha, avgifter på kraft osv. ... Men selvfølgelig, jeg er farget av mitt politiske syn, ingen tvil om det. Jeg ser alikevel ikke dette som noen motsetning med det å være miljøbevisst som privatperson.