Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Eller arbeidslivet har blitt akkurat bittelitt for tøft. Du forstår vel at det kan gjelde mange selv om du ikke syns det er det?
Men det JEG ikke forstår, er det at det blitt så mye tøffere i NORGE da (av alle steder), enn i resten av land vi kan sammenlikne oss med
De siste kvartalene har det f.eks vært en betydelig økning av sykmeldte i byggebransjen samtidig med at denne bransjen sliter veldig etter finanskrisa. Er det virkelig noen som tror at ikke denne økningen har sammenheng med at det er mer gunstig å få sykelønn fremfor å motta en av de andre støtteordningen vi har som arbeidstagere?
Det er mange faktorer som skulle tilsi at hvis f.eks en inkludering av funksjonshemmede og kronisk syke kommer til å øke sykefraværet (dette hevdes jo, og sikkert med rette), skulle etter alle solemerker de siste års økning av uføretrygdede heller ha gitt motsatt resultat...
Til slutt, det er flere som har lurt på om tallene regjeringen sitter på virkelig er reelle, og om de er blåst opp. Nå har jeg lest enkelte artikler som hevder at det på ingen måte er noen krise, og at vi ikke er %vis mer syke i forhold til landets bruttonasjonalprodukt enn tidligere. Når vi vet at BP også avhenger av f.eks lakseeksport og oljepriser blir slike påstander veldig ullent for meg.
Flere gir inntrykk av at de synes det virker som om jeg gjør en god lederjobb utifra det jeg skriver her inne, og det synes jeg er veldig godt å høre. Jeg gjør så godt jeg kan med de jeg har ansvaret for. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha to tanker i hodet samtidig, og også se de kjempestore utfordringene vi har i Norge når det gjelder krav til alle ledd i kabalen. Av og til føles det som om norske arbeidstagere må ha ting så ekstremt mye mer skreddersydd enn arbeidstagere utenfor våre grenser. Jeg mener virkelig at vi burde reise på kollektive studieturer UT AV LANDET før vi snakker om brutalisert arbeidsliv og tøffe krav. Virkelig.