Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Altså, jeg kan godt være enig i at det er et problem at det er mange som er syke, og at det er fryktlig kjedelig at vi må bruke penger på å betale de som bare er arbeidssky (for det er klart de fins også) og ikke egentlig syke. Jeg bare er veldig uenig i at det er de som faktisk er syke som skal ta støyten for det, som det blir med karnsdager eller reduksjon i sykelønn. De som faktisk er syke har så mange ekstra belastninger at jeg syns ikke de fortjener en til.
Ja. Og jeg tror at tilleggsbelastningen i seg selv kan påvirke helsen og tempoet folk blir bedre i også. Så om vi med f.eks. kutt får 5 av 100 ut av sykepengesystemet, så har vi kanskje lagt en solid demper på tilfriskningen til 95 andre, slik at de vil koste mer. Og kanskje hevet terskelen tilbake inn i arbeidslivet akkurat nok til at enda flere av dem faller varig ut.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|