Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-10, 11:16   #501
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Eller arbeidslivet har blitt akkurat bittelitt for tøft. Du forstår vel at det kan gjelde mange selv om du ikke syns det er det?

Det er vel det som er problemet, for hun forstår ikke det.

Gammel 25-01-10, 11:18   #502
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, du har vel rett i det. Jeg har liksom hele tiden troen på å nå den lille resten av fornuft, men jeg kan vel bare gi opp....

Gammel 25-01-10, 11:38   #503
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller arbeidslivet har blitt akkurat bittelitt for tøft. Du forstår vel at det kan gjelde mange selv om du ikke syns det er det?

Men det JEG ikke forstår, er det at det blitt så mye tøffere i NORGE da (av alle steder), enn i resten av land vi kan sammenlikne oss med

De siste kvartalene har det f.eks vært en betydelig økning av sykmeldte i byggebransjen samtidig med at denne bransjen sliter veldig etter finanskrisa. Er det virkelig noen som tror at ikke denne økningen har sammenheng med at det er mer gunstig å få sykelønn fremfor å motta en av de andre støtteordningen vi har som arbeidstagere?

Det er mange faktorer som skulle tilsi at hvis f.eks en inkludering av funksjonshemmede og kronisk syke kommer til å øke sykefraværet (dette hevdes jo, og sikkert med rette), skulle etter alle solemerker de siste års økning av uføretrygdede heller ha gitt motsatt resultat...

Til slutt, det er flere som har lurt på om tallene regjeringen sitter på virkelig er reelle, og om de er blåst opp. Nå har jeg lest enkelte artikler som hevder at det på ingen måte er noen krise, og at vi ikke er %vis mer syke i forhold til landets bruttonasjonalprodukt enn tidligere. Når vi vet at BP også avhenger av f.eks lakseeksport og oljepriser blir slike påstander veldig ullent for meg.

Flere gir inntrykk av at de synes det virker som om jeg gjør en god lederjobb utifra det jeg skriver her inne, og det synes jeg er veldig godt å høre. Jeg gjør så godt jeg kan med de jeg har ansvaret for. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha to tanker i hodet samtidig, og også se de kjempestore utfordringene vi har i Norge når det gjelder krav til alle ledd i kabalen. Av og til føles det som om norske arbeidstagere må ha ting så ekstremt mye mer skreddersydd enn arbeidstagere utenfor våre grenser. Jeg mener virkelig at vi burde reise på kollektive studieturer UT AV LANDET før vi snakker om brutalisert arbeidsliv og tøffe krav. Virkelig.

Gammel 25-01-10, 11:43   #504
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men det JEG ikke forstår, er det at det blitt så mye tøffere i NORGE da (av alle steder), enn i resten av land vi kan sammenlikne oss med

De siste kvartalene har det f.eks vært en betydelig økning av sykmeldte i byggebransjen samtidig med at denne bransjen sliter veldig etter finanskrisa. Er det virkelig noen som tror at ikke denne økningen har sammenheng med at det er mer gunstig å få sykelønn fremfor å motta en av de andre støtteordningen vi har som arbeidstagere?

Klart det kan ha en sammenheng, jeg kom jo med eksempel på det tidligere i tråden, om en bekjent av meg. Men jeg tror det kan være like mye arbeidsgiver som arbeidstaker sin skyld akkurat det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 11:46   #505
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Billa: Det er vel litt som det sto i den ene artikkelen. At de fleste har fått det bedre, mens et mindretall har fått det ganske mye verre. Han som sa det hadde lang erfaring fra Arbeidstilsynet, forøvrig. Og når 5% står for 80% av sykelønnsutgiftene, så kan det jo være at det også har en sammenheng der?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 11:46   #506
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Altså, jeg kan godt være enig i at det er et problem at det er mange som er syke, og at det er fryktlig kjedelig at vi må bruke penger på å betale de som bare er arbeidssky (for det er klart de fins også) og ikke egentlig syke. Jeg bare er veldig uenig i at det er de som faktisk er syke som skal ta støyten for det, som det blir med karnsdager eller reduksjon i sykelønn. De som faktisk er syke har så mange ekstra belastninger at jeg syns ikke de fortjener en til.

Gammel 25-01-10, 11:48   #507
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Klart det kan ha en sammenheng, jeg kom jo med eksempel på det tidligere i tråden, om en bekjent av meg. Men jeg tror det kan være like mye arbeidsgiver som arbeidstaker sin skyld akkurat det.

Men, når vi ser på det store bildet, ikke enkeltsaker, hvorfor er det blitt et så stort problem i NORGE? Er norske arbeidsgivere dårligere enn resten, og hvorfor det i såfall? Norsk helse er jo best i verden, så hvorfor er vi så SYKE når det gjelder arbeidet vårt?

Gammel 25-01-10, 11:49   #508
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg kan godt være enig i at det er et problem at det er mange som er syke, og at det er fryktlig kjedelig at vi må bruke penger på å betale de som bare er arbeidssky (for det er klart de fins også) og ikke egentlig syke. Jeg bare er veldig uenig i at det er de som faktisk er syke som skal ta støyten for det, som det blir med karnsdager eller reduksjon i sykelønn. De som faktisk er syke har så mange ekstra belastninger at jeg syns ikke de fortjener en til.

Ja. Og jeg tror at tilleggsbelastningen i seg selv kan påvirke helsen og tempoet folk blir bedre i også. Så om vi med f.eks. kutt får 5 av 100 ut av sykepengesystemet, så har vi kanskje lagt en solid demper på tilfriskningen til 95 andre, slik at de vil koste mer. Og kanskje hevet terskelen tilbake inn i arbeidslivet akkurat nok til at enda flere av dem faller varig ut.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 11:51   #509
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men Billa: Det er vel litt som det sto i den ene artikkelen. At de fleste har fått det bedre, mens et mindretall har fått det ganske mye verre. Han som sa det hadde lang erfaring fra Arbeidstilsynet, forøvrig. Og når 5% står for 80% av sykelønnsutgiftene, så kan det jo være at det også har en sammenheng der?

Men, er dette unikt for Norge da? At noen faller utenfor?

Gammel 25-01-10, 11:52   #510
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde egentlig sagt "tadaa", men la gå:

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nemlig, og derfor er det ikke sånn at når man får vanlig lønn selv om man er syk, så finnes det ingen incentiver for å gå på jobb.

For noen, men ikke for alle.

Jeg har sjelden behov for å gi tyttebær egentlig. Er jeg uenig sier jeg det som regel i tråden. Og kanskje jeg bør fortsette med det.

Bare fortsett med å gi tyttebær du, du må da ha en enorm oppspart kvote.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, du har vel rett i det. Jeg har liksom hele tiden troen på å nå den lille resten av fornuft, men jeg kan vel bare gi opp....

1.Arbeidslivet er bittelitt for tøft?
2.Godene bittelitt generøse?
3.Eller har folket folketbittelitt for liten motivasjon og grunn til å gi det lille ekstra når det røyner på?

Jeg tror på en kombinasjon, men når det gjelder økningen i sykefraværet (mens andre land er stabile, arbeidsdagene og arbeidsoppgavene for veldig mange blir enklere) holder jeg en knapp på punkt 3.

Etter min mening er det Billa som har de mest fornuftige innleggene her i tråden. Med meg selv som en god nr. 2.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 11:52   #511
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, når vi ser på det store bildet, ikke enkeltsaker, hvorfor er det blitt et så stort problem i NORGE? Er norske arbeidsgivere dårligere enn resten, og hvorfor det i såfall? Norsk helse er jo best i verden, så hvorfor er vi så SYKE når det gjelder arbeidet vårt?

Det er nok mange slike enkeltsaker vil jeg tro, rundt omkring? Og jeg vil nok tro at det i nedgangstider føles som en lettere løsning for firmaet og ha en person sykmeldt, hvor han får lønna si fra NAV, enn å ha han på tilrettelagt arbeid i bedriften i 6 mnd i påvente av operasjon. Det var iallefall det arbeidstaker følte.

Gammel 25-01-10, 11:58   #512
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Ja. Og jeg tror at tilleggsbelastningen i seg selv kan påvirke helsen og tempoet folk blir bedre i også. Så om vi med f.eks. kutt får 5 av 100 ut av sykepengesystemet, så har vi kanskje lagt en solid demper på tilfriskningen til 95 andre, slik at de vil koste mer. Og kanskje hevet terskelen tilbake inn i arbeidslivet akkurat nok til at enda flere av dem faller varig ut.

Men dere, dette er jeg ikke uenig i. Jeg bare lurer på hvordan noen kan hevde at den gunstige sykelønnsordningen i Norge _ikke_ er hovedårsaken til at sykefraværet er så stort. Og hvordan man kan hevde at det ikke er et problem. Da tenker jeg på alt fravær, inkl egenmeldinger, som jo også er en del av den økonomiske belastningen både arbeidsgivere og NAV må ta på egen kappe.

Gammel 25-01-10, 12:02   #513
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Det er nok mange slike enkeltsaker vil jeg tro, rundt omkring? Og jeg vil nok tro at det i nedgangstider føles som en lettere løsning for firmaet og ha en person sykmeldt, hvor han får lønna si fra NAV, enn å ha han på tilrettelagt arbeid i bedriften i 6 mnd i påvente av operasjon. Det var iallefall det arbeidstaker følte.

Dårlig kommunikasjon er veldig uheldig, men er det er norskt fenomen? Det tror jeg neppe, og da er jeg tilbake med hvorfor disse tingene tydligvis skal være så fremtredende her hos oss? I nedgangstider, med arbeidsledighetstrygd som svært sannsynlig inntektskilde, er nok sykelønn langt å foretrekke for mange, tror jeg.

Gammel 25-01-10, 12:04   #514
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare lurer på hvordan noen kan hevde at den gunstige sykelønnsordningen i Norge _ikke_ er hovedårsaken til at sykefraværet er så stort. Og hvordan man kan hevde at det ikke er et problem. Da tenker jeg på alt fravær, inkl egenmeldinger, som jo også er en del av den økonomiske belastningen både arbeidsgivere og NAV må ta på egen kappe.

Folk som ikke skjønner at sykelønnsordningen i seg selv er hovedgrunnen til problemet, må gå med skylapper, eller være totalt tette i pappen. Virkelig. Jeg skjønner at man kan være uenige i løsningen på problemet, men jeg kan ikke fatte og begripe at det i det hele tatt skal være nødvendig å diskutere grunnen til at landet med verdens gunstigste sykelønnsordning har verdens høyeste syketall.
: oppgitt:

Gammel 25-01-10, 12:06   #515
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Folk som ikke skjønner at sykelønnsordningen i seg selv er hovedgrunnen til problemet, må gå med skylapper, eller være totalt tette i pappen. Virkelig. Jeg skjønner at man kan være uenige i løsningen på problemet, men jeg kan ikke fatte og begripe at det i det hele tatt skal være nødvendig å diskutere grunnen til at landet med verdens gunstigste sykelønnsordning har verdens høyeste syketall.
: oppgitt:

Men jeg kan fortsatt ikke se hvorfor det er den gode sykelønnsordningen vår som er gal. Den er god. Ikke gal. Og jeg mener fortsatt at det er feil å endre på den. Da må man endre på systemet hvor man klarer fange opp de som utnytter/snylter det litt bedre, og hvordan leger jobber sammen med arbeidstaker etc. Jeg tror det gjenstår MYE der. Jeg tror ikke det er selve ordningen som er feil.

Gammel 25-01-10, 12:09   #516
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med Billa. Vi må finne ut hvorfor sykefraværet i Norge er så mye høyere enn i land hvor det beviselig er et mye tøffere arbeidsliv. Hvorfor har vi så mange trygdede? Hvorfor har vi så mange syke? Kan det være at grensen i Norge for å holde seg hjemme fra jobb er litt lavere enn i andre land?

Jeg er usedvanlig sjelden hjemme fra jobb. Kun ved omgangssyke, og den har jeg sjelden. Litt feber, forkjølelse, vondt i halsen, hodepine, osv blir med meg på jobben. Ifølge FP er jeg da uansvarlig som tar sjansen på å smitte andre. Men vi har et særdeles lavt sykefravær på jobb (3%), og de andre lærerne følger samme politikk som meg. Kan det være at faktisk sykefravær blir mindre selv om vi i ny og ne skulle finne på å smitte hverandre siden vi har en høy terskel for å være hjemme? Skal vi kanskje tåle å hangle noen dager uten å være hjemme fra jobb? Skal vi heller la huset flyte de dagene vi hangler istedenfor å la jobben ta støyten? Jeg er tilbøyelig til å mene at jobben får ta mye av støyten for en for stor totalbelastning, og jeg mener bestemt at altfor mange legger opp til en for høy standard for prikkfritt hjem til at det lar seg kombinere med "3 barn og jobb".

Gammel 25-01-10, 12:10   #517
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Men jeg kan fortsatt ikke se hvorfor det er den gode sykelønnsordningen vår som er gal. Den er god. Ikke gal. Og jeg mener fortsatt at det er feil å endre på den. Da må man endre på systemet hvor man klarer fange opp de som utnytter/snylter det litt bedre, og hvordan leger jobber sammen med arbeidstaker etc. Jeg tror det gjenstår MYE der. Jeg tror ikke det er selve ordningen som er feil.

Men du er enig i at den gode sykelønnsordningen er grunnen til problemet?
For meg blir det rart å vite årsaken til et problem, for så å prøve å fikse noe annet, som egentlig ikke er årsaken. Hvis du skjønner?

Gammel 25-01-10, 12:12   #518
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

http://www.aftenposten.no/jobb/article3093735.ece

Det er veldig mange forskjellige og sammensatte årsaker til sykefravær. Denne artikkelen tar opp en av dem, som bl.a. går på korttidsfraværet. Hvordan skal arbeidsgivere forholde seg til slike sykedager eller mistanke om slike sykedager?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-10, 12:15   #519
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men du er enig i at den gode sykelønnsordningen er grunnen til problemet?
For meg blir det rart å vite årsaken til et problem, for så å prøve å fikse noe annet, som egentlig ikke er årsaken. Hvis du skjønner?

Jeg er enig med deg i en del, rine. Men sykelønnsordningen ER ikke problemet. Problemet er at vi har det for godt i Norge og at vi er vant til at Staten ordner opp i det meste. Mange skjønner heller ikke at Staten er oss selv og at det er oss selv som får lide hvis Staten blir blakk.

Så de høye sykefraværstallene mener jeg er et symptom på en holdning i samfunnet som tilsier at Staten må ta bøygen hvis enkeltmennesker er i en vanskelig situasjon, selvforskyldt eller ikke selvforskyldt. Siden Staten skal ordne opp i alle slags problemer, blir det rett og slett for mye - og ingen er med på at det er akkurat deres problemer som ikke skal kunne fikses av Staten.

Men noe må nok gjøres, det blir spennede å se hvilken regjering som tør. Enten med nivået på sykepenger, nivået på uføretrygd, nivået på pensjon, antall år vi må jobbe for å ha rett på pensjon (er jo tatt tak i allerede), lønninger i det offentlige, hvilke lidelser som skal behandles på sykehus, egenandeler hos lege, skolefinansiering, osv. For etter olja har vi ikke så mye penger mer lenger, og noe må det kuttes i - spesielt siden det sammenfaller med eldrebølgen og stadig færre i arbeidsfør alder som faktisk arbeider. Sammenlign med en privat husholdning. Det nytter ikke å si at "jeg trenger ny bil" hvis man faktisk ikke har penger til den. For å kjøpe ny bil da, må det kuttes et annet sted. Verre er det ikke.

Gammel 25-01-10, 12:18   #520
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

http://www.aftenposten.no/jobb/article3093735.ece

Det er veldig mange forskjellige og sammensatte årsaker til sykefravær. Denne artikkelen tar opp en av dem, som bl.a. går på korttidsfraværet. Hvordan skal arbeidsgivere forholde seg til slike sykedager eller mistanke om slike sykedager?

Ja, har lest artikkelen og de har gjort mye bra, og det er absolutt råd og tips å ta med seg. Men, det er allikevel ingenting av dette som kan forklare hvorfor vi i Norge tilsynelatende har et større medisinsk behov for å være borte fra jobb enn vår utenlandske kollegaer.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.