Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Dette med statistikk er egentlig veldig morsomt. Hvordan man beregner fattigdom feks. I Norge følger vi en utregningsmåte (OECD sin, der de regner 50% av medianinntekten), mens dersom vi hadde fulgt EU sin utregning (de regner 60% av medianinntekten), så ville tallene sett helt annerledes ut. (88.000 vs 127.000) De ville fått store problemer fordi alle minstepensjonistene ville blitt fattige, og da ville hele bekjempelse av fattigdompolitikken blitt noe ganske annet.
Om vi skal sammenligne tall fra land til land, så er det så utrolig mange ting å ta hensyn til. Både hva som er inkludert i tallene de skal regne ut i fra, hva slags utregningsmåte som brukes. Hvilke andre relevante faktorer som kan spille en rolle. Vi har fått så fantastiske tall på antall liggedøgn i institusjon etter en eller annen reform. Det som skjedde i praksis var at statistikken på gjengangspasienter (også kalt svingdørspasienter) er skutt i været. Folk blir ikke friske, de blir sykere, men hey, tallene ser fine ut. Og akkurat det tror jeg kan bli resultatet dersom noen går løs på noe av det vi har i dag.
Jeg tror ikke løsningen er å kutte ned på det vi har i dag. Jeg tror løsningen er å finne ut hvor skoen trykker og finne på noe nytt! (Ja, dont even get me started om omorganiseringen til NAV. De prøver å gjøre det beste ut av det systemet som er, og finner på masse tullete ting. Hva med å omstrukturere hele systemet? Det de har gjort nå vil skape litt flere arbeidsplasser i NAV, og sikre dem som allerede har arbeidsplass der, men at det blir bedre for brukerne? Nope. Litt enklere å sette seg inn i kanskje, men absolutt ikke innholdsmessig bedre. )