Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Shute: Jeg vil i hvert fall ikke være for et karensdagsystem hvis det ikke hadde mekanismer som tok høyde for den slags "sjuklinger".
En interessant, anekdotisk greie jeg hørte her om dagen, ang. byggingen av broen mellom Sverige og Danmark. Den ble bygget av svenske firmaer fra den svenske siden, og ditto danske fra den danske siden. Svenskene var bedre på det meste, blant annet sykefravær OG arbeidsulykker og uønskede hendelser. En av grunnene som ble oppgitt var karensdager. Ikke at folk slepte seg på jobb samme hvor sjuke de var, men ikke bare arbeidsgiver men også arbeidstager hadde et sterkt insentiv for å unngå hendelser som kan medføre økt sykefravær. Man hadde altså mye større etterlevelse av prosedyrer på den svenske siden. Og det er jo ofte der det svikter når det gjelder arbeidssikkerhet: Etterlevelse fra de ansattes side. Nå er det jo store kulturforskjeller også mellom Sverige og Danmark, særlig når det gjelder å like lover og regler, men jeg mener at det her også var underbygget med intervjuer og dypere studier.