|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeDet handler om å ikke identifisere seg med offeret, men det handler like mye om å identifisere seg med gjerningsmannen! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bedreviter
|
Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Det er selvsagt sant, og jeg skal gjerne endre utsagn til at det er en latterlig og uforståelig praksis.
Jeg mener man helt åpenbart kan "påregne" at et lite barn tåler langt mindre enn en voksen. Det er ikke snakk om et barn som plutselig og uforklarlig tåler mindre enn man kunne regne med. Det at barn er mer skrøpelige enn voksne skulle være helt opplagt for en hver forelder (på tross av manglende "foreldresertifikat"). Derfor synes jeg eksempelet mitt med vinterføre vs. sommerføre var ganske relevant.
Eksemplene i denne artikkelen er milevidt unna knipsing og risting. Ingen av de eksemplene som er nevnt i artikkelen kan omtales på noen annen måte enn grov vold.
Jeg vet av erfaring at man som foreldre til et barn som for eksempel ikke sover om natten, kan være fristet til å stagge barnet med metoder som man absolutt ikke ville være bekjent over å ha vurdert under normale omstendigheter. Heldigvis har de fleste mennesker noen veldig sterke sperrer som hindrer en i å faktisk gjøre det. Men de eksemplene som jeg siterer over har ingen ting med frustrasjon over kollikkgråt eller nattevåk å gjøre; det er ren vold. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Helt enig.
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Jeg satt akkurat og tenkte på det og konkluderte med at jo, det skal nok en del mindre til. Jeg antar at jeg glatt kunne brukket armen til treåringen om jeg hadde falt uheldig på henne. Og hun som er syv har enten Teomannen eller jeg vært delaktig i å påføre luxert albu tre ganger til sammen (helt uten bruk av vold, må jeg få legge til). |
|
|
|
|
|
#5 |
|
flisespikker
|
Nei, ikke du, nei. Men jeg kan tenke meg at folk som er "litt voldelige" og f.eks. kan finne på å slå andre voksne i en krangel, og som dermed har et visst begrep om hvor hardt man "kan" ta i, kan komme til å skade et barn mye mer enn det de hadde "ment" å gjøre. (Jeg mener selvsagt ikke at det er greit å drive og slå folk, enten de er små eller store! Men det er kanskje ikke usannsynlig at folk som ender opp med å drepe eller alvorlig skade barna sine allerede har "erfaring" med voldsutøvelse overfor voksne? Jeg ville bli overrasket hvis det ofte dreide seg om folk som helt genuint trodde de bare tok barnet litt hardt i armen, men endte opp med å skade dem alvorlig.)
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Ikke sant? Her kommer det brede spektre man har av forskjellige foreldre inn, det er jo også fantastisk korttenkte folk som kan finne på å få barn. Dessverre. Jeg ble forøvrig ikke sjokkert av nyheten i dag, dette har surret litt rundt over tid synes jeg, og det var veldig bra at nrk hadde laget statistikk som underbygget noe jeg tror mange har hatt følelsen av i flere år. Det føyer seg inn i rekken av mye annet jeg stusser over når det kommer til straffeutmålinger, dog er denne den aller mest tragiske. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har ingen formening om det juridiske, men har en svært god formening om hva som skal til av krefter for å brekke bein hos småbarn, da det er relativt ofte man må brekke opp brudd og slikt og sette ledd på plass.
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeDette er jo ikke noe nytt, men det er flott at noen peker på det. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg lurer på om vi snakker litt forbi hverandre?
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Men likevel kan det jo hende skaden er større enn det den voksne hadde trodd den skulle bli - jeg tror det er det Pelle (og jeg) mener å si. Altså, at den voksne vet at han/hun har vært "brutal", men ikke visste at resultatet kom til å bli så ille. (Litt som at man fiker til en voksen, som så viser seg å være overømfintlig for slag i hodet, eller noe sånt. Det er ikke "normal oppførsel" å fike til noen, men det er heller ikke så overlagt brutalt at det er rimelig å bli dømt for forsettlig drap.)
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|