Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 14:40   #8
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Det handler om å ikke identifisere seg med offeret, men det handler like mye om å identifisere seg med gjerningsmannen!

Vold mot barn handler ikke først og fremst om drap eller at barn blir skamslått. Det handler oftest om det man kanskje kan kalle "mild" vold - slag, knipsing, klaps i baken, klyping, lugging, risting, bli dratt i armen osv osv. Dette er også med i voldsstatistikken og i statistikken over dommer foreldre har fått. Jeg tror de fleste foreldre har kjent på hvor sinna man kan bli på sine egne barn, hvor maktesløs man kan bli og hvor stor trang man kan ha til å filleriste ungen. Det kan være kolikkbarnet som har skreket i timesvis uten at du kan gjøre noe for å roe det, eller det kan være den trassige 3-åringen som hyler "NEEEIII" uansett hva du foreslår. Det finnes nok av situasjoner der man som foreldre drives til randen av sammenbrudd og der man kjenner hvor fortvila, sint og maktesløs man blir. Heldigvis har de fleste foreldre naturlige sperrer som stopper de fra å hive den trassige guttungen hodestups ned trappa, men vi har nok alle kjent raseriet dirre. Jeg tror flere enn meg har kjent på disse følelsene. Nettopp det tror jeg er noe av forklaringen på hvorfor det er så vanskelig å straffe barnemishandling skikkelig! Det er lettere å ta de som forgriper seg seksuelt. Det er så avskyelig og meningsløst for de fleste av oss at vi ikke har noe problem med å rope på strengere straffer.

Det er for øvrig mye man kan diskutere i denne sammenhengen. Jeg har ofte diskutert med kollegaer (i barnevernet), venner og andre om hvor grensene går. Hva er vold mot et barn og hva er oppdragelse? Hva har man som foreldre lov til å gjøre mot et barn som en del av oppdragelsen? I enkelte land (blant annet der jeg har min svigerfamilie) er det regnet som ok å slå et barn for å få det til å adlyde. Her er det heldigvis ikke slik. Men hva med å knipse et barn på fingrene? Klapse det i baken? Ta tak i en trassig treåring og dra ham med seg ut av butikken? Hvor går grensene? I følge norsk lov er alt dette å definere som barnemishandling. Barnevernet skal anmelde alle slike saker. Men jeg har ofte spurt meg selv om en anmeldelse alltid er til barnets beste.

Mulig dette burde vært utskilt i en ny tråd...
,

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.