Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Ja, jeg hørte om det på nyhetene i morges. En jurist de snakket med, sa at kanskje en av grunnene til at straffene er lavere når man skader (til og med dreper) barn, kan være at det skal vesentlig mindre kraft til å skade et barn, slik at det er mer sannsynlig at voldsutøveren ikke innså/forutså rekkevidden av skaden. (Jeg synes det er adskillig mer relevant det som en annen sa, at det å slå noen som er liten og forsvarsløs heller skulle være kraftig skjerpende.)
De nevnte denne begrunnelsen i artikkelen også. Jeg synes det er en hårreisende latterlig uttalelse. Det er enda teitere enn å si at man får mildere straff for å kjøre på noen og drepe dem om vinteren enn om sommeren, fordi det er glatt om vinteren og derfor lettere å kjøre av veien.
Jeg tror Sitron har et veldig godt poeng, dessverre. Det handler om å identifisere seg med offeret. Også lurer jeg på om det henger igjen gamle forestillinger om "familietragedier" i stedet for "voldshandlinger" i rettsvesenet? At foreldre i større grad har lov til å slå sine barn enn man har lov til å jule opp fremmede?
|