Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men likevel kan det jo hende skaden er større enn det den voksne hadde trodd den skulle bli - jeg tror det er det Pelle (og jeg) mener å si. Altså, at den voksne vet at han/hun har vært "brutal", men ikke visste at resultatet kom til å bli så ille. (Litt som at man fiker til en voksen, som så viser seg å være overømfintlig for slag i hodet, eller noe sånt. Det er ikke "normal oppførsel" å fike til noen, men det er heller ikke så overlagt brutalt at det er rimelig å bli dømt for forsettlig drap.)
Jeg kan (i teorien) godta argumentet for en engangsforeteelse, men ikke for gjentatte voldshandlinger. Det får være grenser for prøving og feiling, liksom.
Jeg vet ikke, men jeg tror, at det er sjelden en forelder blir dømt for én episode. Jeg synes alltid de sakene man hører om dreier seg om gjentatte og langvarige voldshandlinger. (Jeg innser at det kan være grunnen til at man hører om dem.)
Kan man ikke forvente at folk som slår barn lærer av erfaring, i det minste? "Skulle det ikke mer til for å brekke en arm, nei. Man får slå litt mindre kraftig neste gang da." Ikke teste gang på gang for å finne ut hvor mye ribben tåler, hvor mye overarmsbeinet tåler og hvor mye hjerneskallen tåler.
|