Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 21:18   #11
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og det er da jeg mener at argumentet ikke holder for mer enn én gang. Da har man jo (på den mest mulig konkrete måten) blitt gjort oppmerksom på hva et barn tålet i forhold til voksne. "Å, jøss! Tålte'n ikke mer denne gangen heller?" burde bare ikke holde som forsvar. Er du ikke enig?

Og jeg er selvsagt enig i at forsett skal virke skjerpende, men vi kan ikke ha et rettsvesen som tillater foreldre å banke ungene sine gang etter gang (eller menn å banke konene sine for den del) fordi de "ikke mente noe vondt med det".

Det er vel relativt sjelden at foreldre har flere slike rettssaker mot seg?

En gang er det brudd, en annen gang hjerneskade, en tredje gang utslåtte tenner. Dette er jo nye typer skader hver gang.

Det jeg tror er viktig er at de med meldeplikt ikke er så redde for å bruke den. Hører på lærere jeg kjenner hvor nøye de vurderer ting før barnevern kontaktes. Men herregud - det er jo barnevernet som skal vurdere den mulige mishandlingen og evt bygge en sak - ikke lærerne!!

Og så tror jeg det er vikitg at politiet får beskjed om å prioritere slike ressurser. Og at man bruker flinke fagfolk i retten - slik at dommerne får best mulig bilde av hva som har skjedd.

*orakel*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.