Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Det jeg tror er viktig er at de med meldeplikt ikke er så redde for å bruke den. Hører på lærere jeg kjenner hvor nøye de vurderer ting før barnevern kontaktes. Men herregud - det er jo barnevernet som skal vurdere den mulige mishandlingen og evt bygge en sak - ikke lærerne!!
Dette er jeg så utrolig enig i, og det er så viktig. Men det er vanskelig å få med kollegaer på det altså. Det trengs en endring i hodet rett og slett, vekk fra "anmelde til barnevernet" og over til "henvisning til vurdering".
Jeg har vært borti turnusleger som, etter å ha tatt i mot skadde barn, sier "Ja jeg tok en prat med faren om hvordan dette hadde skjedd og han er en grei kar" og da blir det liksom ikke noe bekymringsmelding.
Og mange kvier seg for å gjøre det fordi mange foreldre blir jo hakke forbannet. Men der må man bare tenke at som voksen person så må man heller tåle kjeft enn å sende et barn tilbake til å få bank. Såpass må man tåle rett og slett.
Om man ser statistikken så er dette så utbredt at man blir fortvilet altså. Jeg var på en forelesning med en svensk barneortoped som jobbet med dette og jeg husker ikke helt tallene nøyaktig men det som var at små barn som ikke har lært å gå ennå med rørknokkelbrudd er så godt som diagnostisk for at dette er utført av noen.
Av barn som kommer inn etter å ha falt, så er 80% av de som har dødd, oppgitt til å falle fra 90-100 cm høyde, det vil si stellebordhøyde. Kan dette stemme? Selvfølgelig ikke, dette gjenspeiler mishandling.