|
|||||||
| Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Retromum
|
Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretter
Ja som sagt tidligere , det vil ikke være forsvarlig å sette valper på en eldre tispe, ideelt sett bør en tispe få sitt første kull i 2-3 års alderen.
Du har rett, i etterkant ser jeg at jeg ikke burde gått med på å kjøpe en valp under slike betingelser.
Jeg har en fransk bulldog og ingen forsikring dekker keisersnitt for denne rasen. Jeg må ta kostnaden med keisersnitt selv.
Det er godt mulig at jeg ikke hadde fått kjøpe valpen hvis jeg ikke hadde gått med på betingelsene. Jeg er en person som holder ord og står for det jeg sier og gjør, men ser i etterkant at det ikke var noe klokt valg å kjøpe valp med slike betingelser. Det er derfor hele situasjonen oppleves så vanskelig da både livssituasjon og standpunktet mitt har endret seg siden jeg kjøpte valpen. Jeg mener det må være rom for å kunne ombestemme seg? Det er tross alt ikke noe man skal ta lettvint på, hvis det ikke hadde vært for presset fra oppdretter så hadde jeg aldri vurdert å ha et valpekull.
Jeg håper virkelig ikke hun kan tvinge oss til det, men jeg kjenner på at oppdretter vil bli meget skuffet hvis jeg velger å ikke ha kull.
Vel jeg har opplevd det motsatte. For det første har man keisersnitt noe som kan føre til komplikasjoner. Dessuten er det første døgnet utrolig kritisk for valpene, vanlig å miste en valp eller to i løpet av første døgnet. Faktisk hele de to første ukene må man følge valpene 24/7 for å se til at alle klarer seg. Det kan også skje at moren ikke har nok melk til valpene slik at man må få tak i morsmelk erstatning o.l
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterHvorfor er det lovlig å avle på dyreraser som er så skjøre at keisersnitt må påregnes ved fødsler? *hjertesukk*
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Den satt jeg og tenkte på også. Når en hund er avlet så til de grader "i stykker" sett i fra naturen sin side, at tispen ikke lenger kan regne med å sette valpene til verden på naturlig vis, men må ta keisersnitt, og valpene i tillegg er helt avhengig av at mennesker følger dem opp i etterkant, ved hjelp av mating og overvåking, ellers vil de omkomme - noe de med ganske stor sannsynlighet gjør likevel, kan det se ut til...
|
|
|
#4 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Press om valpekull fra hundeoppdretterDu skriver det må være rom for å ombestemme seg, og det syns jeg faktisk ikke. Dere (du?) fikk valpen fordi dere inngikk denne avtalen, og så lenge hun ikke frir deg fra den, så er den faktisk bindene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Jeg har ikke fransk bulldog, så det jeg skrev var mer på generell basis.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|