Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 20:48   #181
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Belte

Gammel 05-02-10, 20:48   #182
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Fendt!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 20:56   #183
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Poenget mitt er vel at man tar denne debatten og VET at man kun diskuterer en del av befolkningen. Hvis folk vil ta opp kjønnstematikk som denne må man ta inn over seg problemstillinger som favner alle grupper i samfunnet. Det virker absurd når man i dag kjempe for å ha "den lille" forskjellen, androgynitet og kjønnsnøytralitet har aldri stått sterkere. Samtidig vil man ha mer av dette i en gruppe, og er paralelt fanebærere for tildekking av hår blant andre grupper. Ingen stiller seg subjektiv til sosialisering av f.eks muslimske barn. Da tenker jeg at man kan la være å bekymre seg over rosa kjoler og pistoler og. For samfunnsmessig innebærer disse små bagatellene ekstremt lite i forhold til den store potensielle gevinsten man kan få vet å ta en viss kontroll med den ikke vestlige soslialiseringen, som i dag foregår på heltid bak gardinene i det private.

Islamhets heter det faktisk, når man prøver å inkludere...så ikke den komme

Gammel 05-02-10, 20:57   #184
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Vi har Fendt!

Vi har gråtass. Poden ville ikke ha noe annet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:21   #185
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det virker nesten som at på FP så er vi så enige at vi må krangle litt med Ulvhedina selv om vi egentlig er nesten helt enige med henne også.

Jeg sitter sånn når jeg leser Ulvhedinas innlegg: og føler at vi befinner oss på hver vår planet. Jeg føler meg definitivt ikke nesten helt enig med henne.

Jeg synes at prinsessekjolene er en del av det kjønnssegregerte markedet som jeg misliker. Det er totalen som er problemet, jeg mener ikke at en jente med diverse prinsesskjoler kommer til å ende opp som en nikkedukke uten mening. Skulle man følge samme logikk på guttesiden ville alle gutter som har hatt på seg batmandrakt bli beintøffe folk med egne meninger. Slik er det selvsagt ikke. Men jeg tror at siden man kun har prinsessekostymer og svært få kostymer for prinser, samt at man har utallige tøffe heltekostymer til gutta og knapt noen for jentene - så gjør det noe med hvilke forventinger barn føler på kroppen. At utvalget er kjønnet og snevert kjønnsmessig gjør også noe med hva barna drømmer om og sterkt ønsker seg. Jeg nekter å tro at jenter ønsker seg prinsessekjoler kun fordi de er jenter.

Jeg fatter og begriper ikke at man med den likestillingsutviklingen vi har hatt de siste femti årene ender opp med ekstremt smale kjønnsroller for barn i kles- og leketøysbransjen. De er smalere nå enn da jeg var barn for tredve år siden iallefall. Hvorfor i huleste heiteste må jeg skritte over til jenteavdelingen på den andre siden av butikken for å få tak i et par røde votter til guttene mine? Hvorfor kan jeg ikke få tak i et akebrett eller en vinterdress som er gul eller grønn, og ikke rosa med blomster på eller blå med spidermanfigur i front? Jeg antar at det er pengene og markedet som styrer dette, siden jeg på diverse foreldrefora registrerer at husets vogner/vognposer/vinterdresser/leker/klesgarderobe/akebrett/sykkel/you-name-it må byttes ut alt ettersom hvilket kjønn barnet har. Praktisk å dele opp klesavdelinger til toåringer slik at det blir lettere å finne fram!? Jeg ønsker meg et opprør mot tendensen som etter min mening går veldig gal vei.

Gammel 05-02-10, 21:24   #186
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg syns det er praktisk å dele opp klesavdelinger i kjønn.

Gammel 05-02-10, 21:31   #187
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, jeg syns det er praktisk å dele opp klesavdelinger i kjønn.

Da antar jeg at du heller ikke synes det er noe problem at det lages egne klær for gutter og egne klær for jenter heller? Jeg savner unisexklærne - noe midt i mellom spiderman og glitterprinsesse, og de blir det enda færre av med den type fysiske skiller mellom jente- og gutteklær i butikkene.

Gammel 05-02-10, 21:35   #188
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes masse klær midt imellom spiderman og prinsesse. Småfolk, feks, de har klær i friske farger og mønstre hvor skillet mellom "gutteklær" og "jenteklær" er ganske så diffust.

Gammel 05-02-10, 21:41   #189
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker da jenta vår begynte i barnehage, jeg måtte alltid over på guttevdelingen for å finne for eksempel pologensere og myke bukser uten dill. Arv av klær er nesten håpløst om man har barn av begge kjønn, selv relativt nøytrale klær har som regel et rosa hjerte eller noe på.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:43   #190
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er jo selv en av landets mest hardcorefeminister, men jeg mener det ikke utelukker at jeg kan pynte meg, sminke meg eller barbere leggene.

Du er ikke som Anne Kalvig altså?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:47   #191
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Arv av klær er nesten håpløst om man har barn av begge kjønn, selv relativt nøytrale klær har som regel et rosa hjerte eller noe på.

Det er det som er så greit med at det eldste barnet er ei jente som elsker "gutteklær", det aller meste i hennes skap kan arves videre til lillebror.

Gammel 05-02-10, 21:48   #192
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det finnes masse klær midt imellom spiderman og prinsesse. Småfolk, feks, de har klær i friske farger og mønstre hvor skillet mellom "gutteklær" og "jenteklær" er ganske så diffust.

Ja, at det finnes noe i mellom - det vet jeg. Vi har to gutter som har forholdsvis kjønnsnøytrale garderober. Dvs. vi har måttet lete mye på jenteavdelinger for å finne klær med friske farger uten at det i tillegg står "Princess" eller er fullt av bling bling på dem. Så lenge de største butikkene hvor folk flest handler (H&M, Kapp Ahl, Lindex, Cubus ++) har totalt adskilte avdelinger for gutter og jenter, og avdelingene framstår som veldig forskjellige når man tar et overblikk - så synes jeg det er et problem.

Gammel 05-02-10, 22:02   #193
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med deg når det gjelder de store kjedene. Har sluttet å handle klær til guttene der. For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 05-02-10, 22:04   #194
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Enig med deg når det gjelder de store kjedene. Har sluttet å handle klær til guttene der. For tiden er det Rosinbutikken som gjelder. Der kan jeg shoppe i både jente- og gutteavdelingen.

Gammel 05-02-10, 22:12   #195
Slettet bruker
Passiv

Standard

Traktor? Vi har Ford. Men den er ikke grønn, den er blå. Det er vel guttefarge det.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 22:40   #196
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Idiotisk. Jeg synes det er bra sporty å kjøpe lekekjøkken til gutter. Har faktisk ikke hørt om noen som har gjort det før, selv om det jo burde vært gjort.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sporty?? Min sønn skal få lekekjøkken til 2-årsdagen tenkte jeg, han har bursdag neste måned. Han elsker nemlig alt av kjøkkenting, og hobbyen er å dra alt han finner av stæsj på kjøkkenet, inn i stua og leke med det. Han drar feks. inn delene til food processoren (minus kniven, selvsagt) i stua og lager RRRRR-lyder mens han hiver ting oppi. Aner jeg en fremtidig kokk?

Eldste fikk kjøkken jula før han fylte tre.
Det har vært blant det mest brukte leketøyet hittil, og er fremdeles stadig i bruk!
Jeg var så fornøyd med at jeg faktisk fant ett som var kjemisk fritt for rosa dill, det var stilig grått og sort og gutten var lykkelig.
Til jul i år fikk han kassaapparat, og han og kompisen leker kafé så det står etter.
Samtidig leker han gjerne med sin gamle barnevogn og en av mine gamle dukker, er svært så omsorgsfull og triller og styrer, og det skal han så absolutt få lov til.
Han insisterte denne vinteren på rosa lue til barnehagen og rosa krone til bursdagen sin, og leker like gjerne med Hello Kitty-stæsj sammen med jentene i barnehagen som Spiderman med gutta.
Hah har funnet en god balanse, synes jeg, og håper det fortsetter sånn.

Selv var jeg også en blanding av begge deler: Veeeldig rosa, prinsessete og Barbie-fantast, samtidig som jeg ønsket meg traktorer og en lekebuss (jeg har en jevngammel fetter som jeg lekte mye med) og He-man-greier, og siden min far var snekker, var noe av det gjeveste jeg hadde det lille verktøysettet som jeg "jobbet" med ved siden av ham når jeg ar med ham på jobb eller i hagen.

Gammel 05-02-10, 22:46   #197
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Dere som er for unisexklær for barn, synes dere også det burde være mer unisexklær for voksne? Foretrekker dere å gå i skjorte og bukse og ikke skjørt og topp?

Til daglig finner du stort sett meg i dongeribukse og band-t-skjorter, ja.
Når jeg ikke får noe for meg og doller meg opp med rosa fuskpels og høye hæler. Litt av alt!

Gammel 05-02-10, 22:55   #198
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden så det er en viss fare (garanti) for at mye er sagt tidligere. Jeg ser at lekekjøkken er nevnt, og det har da mine gutter hatt. Det samme gjelder kassa-apparat, men også en haug andre leker både i form av spiderman og mye bamser.

Så nei, jeg tror ikke rosa prinsessekjoler har noe som helst å si for likestillingen. Vi har vel alltid gått gjennom faser av livet hvor vi blir påvirket av andre, av mote/venner/hva som er forventet og dette er vel en evig sirkel, forskjellen er vel hvor mye man bryr seg.

Likestilling for meg er at menn og kvinner, gutter og jenter har de samme mulighetene og rettighetene. Jeg klarer ikke koble dette med rosa kjoler. Det er vel mer lønnsforhandlingsteknikk og interesser/studievalg som avgjør?

6-åringen min skal bli kokk forresten. Han elsker å skjære opp grønnsaker og mat.

Gammel 05-02-10, 23:11   #199
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Du er ikke som Anne Kalvig altså?

No, not at all, jeg er forvirrende smashing.

Gammel 05-02-10, 23:25   #200
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder meg fremdeles til John Deere og grønn traktor!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:25.