Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Passe på så han ikke blir homo ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 10:57   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passe på så han ikke blir homo ...

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes noen av de holdningene du gir uttrykk for her er bortimot like fordomsfulle som dem det refereres til i hovedinnlegget. For det første tror jeg ikke følelseslivet til homofile er radikalt forskjellig fra heterofiles (sånn med tanke på rådvigning og veiledning dersom barna dine skulle vise seg å være homofile), og dessuten synes jeg forsøk på årsakforklaringer på homofili som ikke underbygges av konkrete fakta nærmest høres ut som "urban legends" mer enn seriøse hypoteser, og setter spørsmålstegn ved grunnen til at mange ser ut til å ha et enormt behov for å spørre "hvorfor eller hvordan blir noen homofile". På linje med at det kan kureres ved bønn eller medisinsk behandling dersom en bare finner årsaken.

Oppsummert: "Ja, ja, han får nå bare bli homofil, så lenge han er lykkelig." :resignert stemme:

Dette innlegget syns jeg blir helt tullete. Klart man må kunne snakke om årsaker til homofili uten å bli tillagt holdninger! Hva blir det neste: kan jeg ikke forklare ungene mine at noen mennesker har mørkere hud enn andre, fordi de er bedre tilpasset mye solskinn? Er jeg en ginger-hater hvis jeg gjengir teorier jeg har hørt om hvorfor enkelte har rødt hår?

Homofili er et biologisk faktum. Du finner det hos alle befolkningsgrupper og de fleste dyrearter. Det må da være lov å være nysgjerring på fenomenet uten å bli tillagt meninger om enkeltindivider.

Og hvis noen av ungene mine skulle vise seg å foretrekke kvinnfolk over mannfolk (eller på linje med), så hadde jeg selvsagt lest meg opp på queer theory, lest statistikker og forskning, og snakket med homofile om hvordan livet deres er. Kunnskap har en verdi i seg selv, og jo mer man vet, jo mindre fordommer får man.

Du skulle sett foreldrene mine da jeg bestemte meg for å bli paleontolog. Her hadde familien i generasjoner vært filologer og humanister. Det nærmeste de kom til en realist var 3 slektstrinn ut. De visste ikke hvordan de skulle forholde seg til slike. Hva skulle vi snakke om rundt middagsbordet? Det var jo så mye enklere med søsknene mine som man kunne diskutere ordklasser og filosofer med. Så da oppsøkte de venner og bekjente som drev på med biologi og geologi og slikt og prøvde å lære mer.
Mamma trøstet seg med at jeg ihvertfall ikke ble økonom.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.