Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-10, 11:31   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Jeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.

Når det er sagt så tror jeg det blir veldig vanskelig å få i stand en pragmatisk løsning også. Dette skyldes at for feks en polsk snekker vil det kanskje "være verd det" å gå på dårlig lønn (i forhold til norske kollegaer) og ikke ha de samme forsikringene som en norsk arbeidstaker. Dette er ikke "ren" utnytting som feks slaveriet i sørstatene (for å eksemplifisere), dette er ordninger som kommer begge parter til gode fordi at rammevilkårene i Norge er så andreledes enn rammevilkårene i Filipinene. Det er jo ikke nødvendigvis fordi at folk er så kjipe de vil ha svart vaskehjelp - i de tilfellene jeg personlig vet om er det like gjerne vaskehjelpen som vil arbeide svart.

Gammel 11-03-10, 11:38   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.

Når det er sagt så tror jeg det blir veldig vanskelig å få i stand en pragmatisk løsning også. Dette skyldes at for feks en polsk snekker vil det kanskje "være verd det" å gå på dårlig lønn (i forhold til norske kollegaer) og ikke ha de samme forsikringene som en norsk arbeidstaker. Dette er ikke "ren" utnytting som feks slaveriet i sørstatene (for å eksemplifisere), dette er ordninger som kommer begge parter til gode fordi at rammevilkårene i Norge er så andreledes enn rammevilkårene i Filipinene. Det er jo ikke nødvendigvis fordi at folk er så kjipe de vil ha svart vaskehjelp - i de tilfellene jeg personlig vet om er det like gjerne vaskehjelpen som vil arbeide svart.

Polske menn jobber nå nesten bare "hvitt" i Norge, det har skjedd en enorm forbedring. Mens kvinnene derimot jobber svart og blir da uten de rettigheter det medførere.

Selvfølgelig vil mange av kvinnene jobbe svart, og mange tilbyr kun svar arbeid men for meg har det overhode ingenting å si - skulle det liksom bety for meg at det da er ok å ansette svart arbeidskraft?

Det er pussig at det norske lovverket og det faktum at fattige folk fra øst Europa er her for å tilby arbeid svart legitimerer nordmenns økende bruk av disse tjenestene? Man kan forstå det men forsvare det? To helt forskjellige ting.

Gammel 11-03-10, 11:43   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er pussig at det norske lovverket og det faktum at fattige folk fra øst Europa er her for å tilby arbeid svart legitimerer nordmenns økende bruk av disse tjenestene? Man kan forstå det men forsvare det? To helt forskjellige ting.

Er det noen som forsvarer det da? Om du mener her i denne tråden så har det jo vært en gjennomgående holdning at det er ille og bør gjøres noe med, men at man ser mekanismene som gjør at det blir sånn.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 12:28   #4
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

For å illustrere litt tanken jeg får av at jeg skal betale andre for å vaske kommer her en liten episode fra et offentlig etablissement med tappekran.

Jeg og noen til sitter rundt bordet og en kar på noen og 20 klarer å miste et glass i gulvet. Så skjer det besynderlige at intet skjer. Jeg spør om han ikke skal tørke opp etter seg, hvorpå jeg får til svar at det er jobben til han som jobber på stedet, det var innbakt i prisen Føler at det er litt av den mentaliteten som er iferd med å komme snikende. Vi har ikke tid eller kan ikke nedlate oss, noen som er desperate kan få ta det mot betaling.

Gammel 11-03-10, 12:37   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

For å illustrere litt tanken jeg får av at jeg skal betale andre for å vaske kommer her en liten episode fra et offentlig etablissement med tappekran.

Jeg og noen til sitter rundt bordet og en kar på noen og 20 klarer å miste et glass i gulvet. Så skjer det besynderlige at intet skjer. Jeg spør om han ikke skal tørke opp etter seg, hvorpå jeg får til svar at det er jobben til han som jobber på stedet, det var innbakt i prisen Føler at det er litt av den mentaliteten som er iferd med å komme snikende. Vi har ikke tid eller kan ikke nedlate oss, noen som er desperate kan få ta det mot betaling.

Jeg for min del ser ikke forskjellen på å betale noen for å vaske for meg og på å betale noen for å klippe håret mitt, vokse leggene mine, sy klærne mine, lage mat for meg eller passe ungene mine. Alt sammen er slikt som det var en selvfølge å gjøre selv for ikke mange tiår siden (med mulig unntak av voksingen).

I mange land er for øvrig mentaliteten helt motsatt av her: der ansees det for toppen av egoisme å lage mat eller vaske i eget hus, hvis man faktisk har råd til å ansette noen til å gjøre det for seg. De som har god råd bidrar til å holde de som har dårlig råd i arbeid.

Nå sier ikke jeg at vi har behov for en slik tankegang i Norge pr. i dag, men jeg synes det er nyttig å merke seg at holdninger ofte kommer av vane mer enn av noe annet. Jeg har aldri hørt noen kritisere meg for å betale noen andre for å klippe håret mitt eller vokse leggene mine (det måtte i så fall være mannen min), og det er ikke egentlig noen praktisk eller logisk grunn til at det skulle være noe mer stigmatiserende å la andre vaske huset mitt heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 13:26   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Er det noen som forsvarer det da? Om du mener her i denne tråden så har det jo vært en gjennomgående holdning at det er ille og bør gjøres noe med, men at man ser mekanismene som gjør at det blir sånn.

Hvis man sier det er ok (noen sa de forstod folk som gjorde det) å gjøre det så forsvarer man vel en ordning? Det er viktigere å spare penger en å gi folk en anstending lønn og ordnede forhold? Det kan finnes en unnskylding eller gode grunner for mye men det betyr ikke at det overhode er greit å gjøre det.

Gammel 11-03-10, 13:29   #7
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må du bestemme deg.

Man kan forstå det men forsvare det? To helt forskjellige ting.

Hvis man sier det er ok (noen sa de forstod folk som gjorde det) å gjøre det så forsvarer man vel en ordning?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 13:31   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man sier det er ok (noen sa de forstod folk som gjorde det) å gjøre det så forsvarer man vel en ordning?

Å si at man "forstår" noe er ikke det samme som å si at det er ok å gjøre det, eller å forsvare at det gjøres. (Jeg kan f.eks. "forstå" det dersom sønnen min skulle bli så sint av at noen ertet ham at han slo dem, men jeg synes absolutt ikke det er OK å slå, og det er ikke en praksis jeg forsvarer.) Noen ganger snakker man om hva som fungerer i praksis for å få slutt på noe som gjøres, og andre ganger snakker man om hva man prinsipielt mener om at dette blir gjort. Det er viktig å kunne gjøre begge deler, synes jeg, og å se at det er to forskjellige ting.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.