Sv: Tjener/stuepike
Jeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.
Når det er sagt så tror jeg det blir veldig vanskelig å få i stand en pragmatisk løsning også. Dette skyldes at for feks en polsk snekker vil det kanskje "være verd det" å gå på dårlig lønn (i forhold til norske kollegaer) og ikke ha de samme forsikringene som en norsk arbeidstaker. Dette er ikke "ren" utnytting som feks slaveriet i sørstatene (for å eksemplifisere), dette er ordninger som kommer begge parter til gode fordi at rammevilkårene i Norge er så andreledes enn rammevilkårene i Filipinene. Det er jo ikke nødvendigvis fordi at folk er så kjipe de vil ha svart vaskehjelp - i de tilfellene jeg personlig vet om er det like gjerne vaskehjelpen som vil arbeide svart.