Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-10, 22:18   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Tjener/stuepike

Er det legitimt med lavtlønnet arbeidskraft i hjemmet for å ta seg av primærkontakt med barn, henting/levering i bhg/sfo, vasking, forefallende arbeid, for å kjøre karriæreløpet ut? Ser det er stadig vanligere å kjøpe seg ut av tidsknipe og tid med de små. Minner mye om borgerskapet på slutten av 1800-tallet. Snurr debatt!

Gammel 09-03-10, 22:27   #2
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Ja. Tar du oppdrag?

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 22:29   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan gjøre det, men skamme seg litt.

Gammel 09-03-10, 22:30   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Seff.

Gammel 09-03-10, 22:52   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man kan gjøre det, men skamme seg litt.

Man skal skamme seg, men trøste seg med at det tross alt er mer samfunnsøkonomisk ansvarlig enn å gå hjemme og gjøre det selv. To i arbeid er bedre enn en. For å ikke snakk om hvor likestilt det er. Vel å merke om an snakker stuegutt .

Gammel 09-03-10, 22:59   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen av de beste årene i mitt liv var da jeg var au pair til 40 pund uka, pluss kost og losji. Et tonn med moro. Tviler på de ansatte av borgerskapet hadde det like mye gøy.

Gammel 09-03-10, 23:04   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg tenker at det sikkert er bedre å få hjelp til en del praktiske ting, enn å stresse livet av seg. Barna er ikke akkurat tjent med det heller.
Jeg kunne meget vel hatt au-pair, det hadde løst en del stressmomenter for å si det slik. Og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det heller.

Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:42   #8
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt noen år i oppveksten da vi bodde i et land da det var vanlig å ha hushjelp. Min familie "arvet" hushjelp sammen med huset, så i stedet for å si henne opp fortsatt vi å ha hushjelp. Mine erfaringer fra de årene gjør at jeg ikke ønsker å ha noen som skal arbeide i mitt hjem. Vaskehjelp hver 14. dag har jeg vurdert, men ønsker ikke egentlig det heller. Mange grunner til det, men den viktigste er at jeg vil ha kontroll på privatlivet mitt selv, vaske skitten min selv og i forhold til en mer permanent stuepike/stuegutt/aupair vil jeg ikke ha noen gående som delvis er en del av familien med samtidig er en ansatt. Det føles ikke riktig, for meg.

Om andre velger seg denne løsninga så er det greit for meg så lenge den som ansettes har skikkelige og ordnende arbeids- og lønnsforhold på alle områder. Å bruke au pair som billig hushjelp med begrensede rettigheter i vertslandet er jeg skeptisk til på generelt grunnlag, selv om jeg ikke av den grunn går ut i fra at alle som har au pair utnytter disse. Det er bare litt for lett å gjøre det slik maktfordelingen i et slikt forhold er.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:54   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg tenker at det sikkert er bedre å få hjelp til en del praktiske ting, enn å stresse livet av seg. Barna er ikke akkurat tjent med det heller.
Jeg kunne meget vel hatt au-pair, det hadde løst en del stressmomenter for å si det slik. Og jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for det heller.

I den grad man har (eller bør ha) dårlig samvittighet, så er det vel hverken i forhold til seg selv eller barna, men på grunn av au pairen.

Gammel 10-03-10, 11:56   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er legitimt? Ja, det synes jeg da. Jeg ser ikke noe betenkelig med det å kjøpe hjelp til husarbeid og barnepass heller. Utnytting av au pair-ordningen er derimot noe som bør diskuteres. Jeg benytter meg selv av au pair, og synes det er en god ordning for oss og vår au pair. Men jeg hører og leser historier hvor det er problematiske arbeidsforhold for kvinnen, og jeg er usikker på om regelverket i Norge er stramt nok for å sikre at de ikke blir utnyttet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 11:58   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Om det er legitimt? Ja, det synes jeg da. Jeg ser ikke noe betenkelig med det å kjøpe hjelp til husarbeid og barnepass heller.

Å kjøpe seg "hjelp", det være seg til matlaging, vasking, sying av klær eller andre ting, er vel ikke bare legitimt, men det som mye av økonomien vår er basert på? I hvilken grad det er greit å kjøpe "lavtlønnet arbeidskraft" kommer vel an på hvor lavtlønnet vi snakker, og hvilke arbeidsforhold det er snakk om ellers.

Gammel 10-03-10, 12:27   #12
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

tja jeg vet ikke jeg bor i en ganske så "rik del" av bærum og har ofte sett at au pairen tar barna med til helsestasjon p kontroll osv også når det er snakk om babyer og da blir jeg sjokert over hvor lite mødrene/fedrene faktisk bryr seg om barna sine. For ett sted skall gå grensen greit å hente fra barnehagen liksom men å ikke være der når de blir kontrolert av lege det synes jeg er litt drøyt. Dog kan man jo tenke på at barn er blitt ett slags status symbol i norge jo rikere du er dess do flere barn har du.

men hva mener dere om land som england osv som har Butlere? Blir det det samme de blir jo utdannet som butlere og er det da det samme som "hushjelp"?

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:31   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

tja jeg vet ikke jeg bor i en ganske så "rik del" av bærum og har ofte sett at au pairen tar barna med til helsestasjon p kontroll osv også når det er snakk om babyer og da blir jeg sjokert over hvor lite mødrene/fedrene faktisk bryr seg om barna sine. For ett sted skall gå grensen greit å hente fra barnehagen liksom men å ikke være der når de blir kontrolert av lege det synes jeg er litt drøyt. Dog kan man jo tenke på at barn er blitt ett slags status symbol i norge jo rikere du er dess do flere barn har du.

Det er godt du har fasiten på hva som viser om man bryr seg om barna sine eller ikke. Og fasiten på hvilke oppgaver det er ok å sette bort til en au pair og ikke.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:39   #14
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

nei jeg har ikke fasitten. Men for meg så virker det uforståelig at men ikke ønsker å være hos barna sine. Mange babyer blir redde og har det "vondt" når de blir stikket feks. Og ikke ha en foreldre person der fordi man er på jobb synes jeg er hårreisende. Men hver sin smak om hvordan de har lyst til å oppdra barna sine. Må legge til at dette ikke har vert en engangs tilfelle men har opplevd det en god del på helsestasjonene.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:39   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig spørsmål, fordi dette er typisk et spørsmål som det vil være to forskjellige svar på alt etter hvilket perspektiv man velger å ta. Velger man nærperspektivet er det ofte en vinn-vinn-situasjon (den som er au pair ønsker dette og trenger pengene og de som har au pair trenger tjenestene). Velger man et mer overordnet perspektiv er det problematisk at vi får et nytt klasseskille i Norge, problematikken i de landene som au pairen kommer fra blir ikke løst etc

Gammel 10-03-10, 12:40   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

men hva mener dere om land som england osv som har Butlere? Blir det det samme de blir jo utdannet som butlere og er det da det samme som "hushjelp"?

Jeg tror ikke Jeeves hadde satt pris på å bli kalt hushjelp.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 12:49   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Om andre velger seg denne løsninga så er det greit for meg så lenge den som ansettes har skikkelige og ordnende arbeids- og lønnsforhold på alle områder. Å bruke au pair som billig hushjelp med begrensede rettigheter i vertslandet er jeg skeptisk til på generelt grunnlag, selv om jeg ikke av den grunn går ut i fra at alle som har au pair utnytter disse. Det er bare litt for lett å gjøre det slik maktfordelingen i et slikt forhold er.

Enig med du. :amen:

Hvorvidt man er en DårligMorTM om au pairen følger ungen til vaksinasjon, er nå en annen diskusjon spør du meg.
Hvis jeg lå hjemme med omgangssyken og ungen skulle få Rotarix, så er det jo bedre at noen andre følger ungen.

Jeg kunne godt tenkt meg en som vasket klær. Eller rettere sagt: Brettet nyvasket tøy.

Gammel 10-03-10, 12:59   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med Heilo. :lat:

Jeg kjenner at folk må gjøre som de vil og bruke "sine ansatte" som de vil, men jeg kunne ikke tenkt meg verken hjelp i hus eller til barn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 13:02   #19
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne tenkt meg ryddehjelp, gjerne hver formiddag slik at vi kom hjem til et ryddig hjem hver dag. Vasking tar jeg selv.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 14:58   #20
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Hmm, jeg "kjøper" jo barnapass hele tiden i og med barna er i barnehage? Det er ikke i mitt hjem og ekskusivt for meg, men likevel?

Vi har vaskehjelp hver 14. dag, og for oss er det gull verdt.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.