|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Tjener/stuepikeEr det legitimt med lavtlønnet arbeidskraft i hjemmet for å ta seg av primærkontakt med barn, henting/levering i bhg/sfo, vasking, forefallende arbeid, for å kjøre karriæreløpet ut? Ser det er stadig vanligere å kjøpe seg ut av tidsknipe og tid med de små. Minner mye om borgerskapet på slutten av 1800-tallet. Snurr debatt!
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepike
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeNoen av de beste årene i mitt liv var da jeg var au pair til 40 pund uka, pluss kost og losji. Et tonn med moro. Tviler på de ansatte av borgerskapet hadde det like mye gøy.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg tenker at det sikkert er bedre å få hjelp til en del praktiske ting, enn å stresse livet av seg. Barna er ikke akkurat tjent med det heller. |
![]() |
![]() |
#8 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg har hatt noen år i oppveksten da vi bodde i et land da det var vanlig å ha hushjelp. Min familie "arvet" hushjelp sammen med huset, så i stedet for å si henne opp fortsatt vi å ha hushjelp. Mine erfaringer fra de årene gjør at jeg ikke ønsker å ha noen som skal arbeide i mitt hjem. Vaskehjelp hver 14. dag har jeg vurdert, men ønsker ikke egentlig det heller. Mange grunner til det, men den viktigste er at jeg vil ha kontroll på privatlivet mitt selv, vaske skitten min selv og i forhold til en mer permanent stuepike/stuegutt/aupair vil jeg ikke ha noen gående som delvis er en del av familien med samtidig er en ansatt. Det føles ikke riktig, for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
I den grad man har (eller bør ha) dårlig samvittighet, så er det vel hverken i forhold til seg selv eller barna, men på grunn av au pairen.
![]() |
#10 |
Peppy!
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeOm det er legitimt? Ja, det synes jeg da. Jeg ser ikke noe betenkelig med det å kjøpe hjelp til husarbeid og barnepass heller. Utnytting av au pair-ordningen er derimot noe som bør diskuteres. Jeg benytter meg selv av au pair, og synes det er en god ordning for oss og vår au pair. Men jeg hører og leser historier hvor det er problematiske arbeidsforhold for kvinnen, og jeg er usikker på om regelverket i Norge er stramt nok for å sikre at de ikke blir utnyttet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
flisespikker
|
Å kjøpe seg "hjelp", det være seg til matlaging, vasking, sying av klær eller andre ting, er vel ikke bare legitimt, men det som mye av økonomien vår er basert på?
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepiketja jeg vet ikke jeg bor i en ganske så "rik del" av bærum og har ofte sett at au pairen tar barna med til helsestasjon p kontroll osv også når det er snakk om babyer og da blir jeg sjokert over hvor lite mødrene/fedrene faktisk bryr seg om barna sine. For ett sted skall gå grensen greit å hente fra barnehagen liksom men å ikke være der når de blir kontrolert av lege det synes jeg er litt drøyt. Dog kan man jo tenke på at barn er blitt ett slags status symbol i norge jo rikere du er dess do flere barn har du. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Det er godt du har fasiten på hva som viser om man bryr seg om barna sine eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikenei jeg har ikke fasitten. Men for meg så virker det uforståelig at men ikke ønsker å være hos barna sine. Mange babyer blir redde og har det "vondt" når de blir stikket feks. Og ikke ha en foreldre person der fordi man er på jobb synes jeg er hårreisende. Men hver sin smak om hvordan de har lyst til å oppdra barna sine. Må legge til at dette ikke har vert en engangs tilfelle men har opplevd det en god del på helsestasjonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeVanskelig spørsmål, fordi dette er typisk et spørsmål som det vil være to forskjellige svar på alt etter hvilket perspektiv man velger å ta. Velger man nærperspektivet er det ofte en vinn-vinn-situasjon (den som er au pair ønsker dette og trenger pengene og de som har au pair trenger tjenestene). Velger man et mer overordnet perspektiv er det problematisk at vi får et nytt klasseskille i Norge, problematikken i de landene som au pairen kommer fra blir ikke løst etc
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
Enig med du. :amen:
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg er også enig med Heilo. :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg kunne tenkt meg ryddehjelp, gjerne hver formiddag slik at vi kom hjem til et ryddig hjem hver dag. Vasking tar jeg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikeHmm, jeg "kjøper" jo barnapass hele tiden i og med barna er i barnehage? Det er ikke i mitt hjem og ekskusivt for meg, men likevel? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|