Sv: Tjener/stuepike
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det er godt mulig man bør se på lovverket og justere slik at folk i Norge kan ansette hushjelp til en billigere penge men herregud, jo jeg mener i aller høyeste grad man kan spy litt av dobbeltmoralen til mange folk. Det at man må betale 250 kr timen i stedet for 120 kr timen for å ha hvit vaskehjelp gjør det overhode ikke ok å være med på social dumping og å utnytte disse kvinnene fra øst Europa. For meg blir det absurd å sette moral opp mot lovverket i Norge. Ingenting gjør det ok å bruke billig svart arbeidskraft, særlig ikke et lovverk og som noen påpeker, selvfølgelig man de fleste betale det det koster i Oslo men det går på ren gjerrighet.
Jammen, Lisa, er det ikke det viktigste å faktisk gjøre noe som fungerer? Å spy av dobbeltmoralen må du gjerne gjøre, men det hjelper liksom ikke så veldig mye.
For å illustrere: I England på 1800-tallet (tror jeg det var) ble det innført en ny beregningsmetode for eiendomsskatt. Folk måtte skatte i henhold til antall vinduer boligen hadde. Resultatet av det var at engelskmennene fikk et liv i mørke, fordi de bygget hus med nesten ingen vinduer. Sånn er mennesker - vi gjør tilpasninger for å slippe å betale. Så også nå med svart arbeidskraft. Å ikke betale skatt er ulovlig. Allikevel gjør folk det, fordi det er knapt noen som helst risiko forbundet med det, og det er mer tungvint å betale hvitt. Så når folk flest står overfor en timepris som er valgfri, enten 120 kr eller 250 - vel, så velger de fleste 120. Og det er det bare å slutte å sutre over, og heller bekjempe på annet vis. Folk flest bruker ikke egen lommebok for å sikre rettferdighet. Det må skje på annet vis.
Og du, det nytter ikke å bruke argumenter som at sosial dumping er slemt. De fleste av oss vet det, og tar et aktivt standpunkt mot det. Men det er samtidig lov å si at man ikke tror på at det forsvinner uten at man har et bedre system.
|