Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-10, 13:05   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men jeg står fast på det at vi brukte utrolig mye tid på transport i Oslo sammenlignet med her (men bor man i sentrum av Oslo blir dette nødvendigvis annerledes). Det er noe av det jeg synes er behagelig med denne byen og bra for familien at vi bor i markagrensa og kan gå på beina til byen på 45 minutter. Eller sykle til jobben på 10 minutter. Bussen går hvert kvarter og tar oss ned mot sentrum på 15 minutter ved behov. Men skal man et annet sted enn inn mot byen er man avhengig av bil, for da er ikke bussen gangbart transportmiddel. *misunner dere t-baneringen*

Dette vil selvsagt variere innad i byen, som i mange andre byer. Men man trenger jo ikke bo i sentrum for at dette skal være annerledes? Da tror jeg du har sett litt lite av Oslo. Vi bor 5 minutters gange fra markagrensa. Det tar 12 minutter med banen til byen. Jeg sykler til jobb på 5 minutter. Mannen tar banen til jobb på 10 minutter (+7 minutter å gå til banen).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:08   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har for øvrig slept med meg en østlending til Bergen, og selv han nekter å bo i Oslo.

Nå kommer han vel fra ei knøttebygd på østlandet også da, så det er kanskje ikke så rart.

Det hjelper jo godt å kunne bo 20 minutter unna sentrum med buss, ha sjøutsikt på ordentlig, enebolig med 1 mål tomt og fortsatt ikke bo seg ihjel pga. høye boligpriser.

Det er selvsagt en ting jeg savner med Oslo, boplass og gode utearealer. Men jeg har ikke funnet noe som trumfer de andre fordelene jeg opplever med Oslo, at jeg ønsker å bytte de vekk for større plass.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:31   #3
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er litt skummelt i Oslo. Leser så mye om kriminalitet, blind vold, drap og gjengopprør. Dessuten synes jeg ikke det er så koselig i Oslo sentrum. Fordelen jeg ser med Oslo og hele sør-Norge er bra klima. Men Trondheim har en finere atmosfære enn Oslo, og har masse herlige trøndere. Så om jeg skulle valgt en annen by enn Tromsø kunne det lett blitt Trondheim.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:34   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Dessuten synes jeg ikke det er så koselig i Oslo sentrum.

Oslo sentrum er jo ikke greia. Det er nærmest ingen som bor her som liker seg noe særlig akkurat der. Jeg har ikke vært i sentrum siden før jul jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:54   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tenker som apan at forskjellen mellom de 4 største byene i Norge ikke er all verden. Forskjellen ligger heller i storby, småby og distrikt.

Jepp! (Mulig jeg burde quotet apan, og ikke Tjorven, men, men.)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kunne aldri bodd i Trondheim. Jeg tror jeg hadde gjort meg selv døv innen året var omme. En eller to trøndere er greit, men bare?

.

Dere kan si hva dere vil om hovedstaden, men har dere haier? Hæh? :æddabædda:
Det har vi.

Jepp- det har vi, og vi skal se på dem i morgen!

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Næh, jeg har vært nok i Bergen til at jeg vet at det nok ikke hadde vært så stas, klaustrofobi av fjellene og altfor langt unna, eh, verden.

Det er jo fjellene (og fjorden) som er så bra! Det er jo mye deiligere å gå på fjellet enn å traske rundt inne i marka. Da snakker vi klaustrofobi, da. Sa hun, helt objektivt.

Nei, jeg er nok for mye vestlending til å kunne leve uten fjell rundt meg, så østlandet utgår for min del. Jeg har også problemer med å finne "kjemien" med østlendinger flest. Jeg har tilbrakt halve studietiden på vestlandet og halve på østlandet (ikke bare Bergen og Oslo) og jeg hadde mye lettere for å få venner her vestpå. Mange østlendinger er så eh..rare, på en måte. (Ikke meningen å fornærme noen nå. ) De ler ikke der jeg ler, og jeg ler ikke der jeg burde ha ledd. Faktisk er ingen av ca 10-12 venner fra studietiden fra østlandet. Det er selvfølgelig ikke et bevisst valg fra min side, det var alltid nok av hyggelige østlendinger blant mine medstudenter, men jeg har aldri "klikket" med noen av dem. Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:57   #6
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

Aner ikke. Jeg har bare bodd i Oslo i sju år, og har møtt for få østlendinger her til å kunne si noe om dem. Byen er jo full av innflyttere. Mange hyggelige eksilbergensere.

:vestlending:

Gammel 29-03-10, 14:01   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Aner ikke. Jeg har bare bodd i Oslo i sju år, og har møtt for få østlendinger her til å kunne si noe om dem. Byen er jo full av innflyttere. Mange hyggelige eksilbergensere.

:vestlending:

Sju år er jo ganske lenge.
Jeg mente forresten ikke at den ene typen personlighet er bedre enn den andre, bare at jeg tror det er forskjeller ute og går. Og alt er selvfølgelig veldig generelt.
: presiserer:

Gammel 29-03-10, 14:05   #8
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sju år er jo ganske lenge.

Det er nesten seriøst, altså. Kanskje ikke for hele Østlandet, men jeg tror vi har noe slikt som fire-fem personer i hele bekjentskapskretsen som kan påberope seg en oppvekst innenfor bygrensene her.

Innvandrerby, og da snakker vi ikke nødvendigvis om de fra Punjab.

Gammel 29-03-10, 14:06   #9
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Er jeg på bærtur nå, eller er det stor forskjell i personlighet mellom gjennomsnitts vestlendingen og østlendingen?

Gjennomsnitts? Nei, det tror jeg ikke. Men at det er individuelle forskjeller, og at man selvsagt ikke finner kjemi med alle og enhver, det er så.

Det som kanskje er den største forskjellen, og som jeg tror kan være årsak til at det noen ganger oppleves som forskjell i personlighet, er dialekt. Tonefall, ord og vendinger brukes ulikt, og tolkes ulikt.

Jeg, for eksempel, syns at sunnmørsdialekter høres så sutrende og klagende ut. Jeg vil ikke oppfatte nyanser i tonefall likt om det kommer fra en sunnmøring, som om det kommer i fra en drammenser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:08   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Gjennomsnitts? Nei, det tror jeg ikke. Men at det er individuelle forskjeller, og at man selvsagt ikke finner kjemi med alle og enhver, det er så.

Det som kanskje er den største forskjellen, og som jeg tror kan være årsak til at det noen ganger oppleves som forskjell i personlighet, er dialekt. Tonefall, ord og vendinger brukes ulikt, og tolkes ulikt.

Jeg, for eksempel, syns at sunnmørsdialekter høres så sutrende og klagende ut. Jeg vil ikke oppfatte nyanser i tonefall likt om det kommer fra en sunnmøring, som om det kommer i fra en drammenser.

JEG syns det er stor forskjell. Det var et hav av forskjell den gangen jeg flyttet østover som 15-åring. Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Gammel 29-03-10, 14:10   #11
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

JEG syns det er stor forskjell. Det var et hav av forskjell den gangen jeg flyttet østover som 15-åring. Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Jeg skjønner ikke det, jeg. Jeg har aldri opplevd østlendinger generelt som spesielt lukket.

Jeg tror derimot dette har å gjøre med hvor du er kjent. Du kan stikke over til naboen uanmeldt uansett hvis du kjenner naboen. Flytter du til et nytt sted er det ikke like naturlig å stikke over til naboen som du så vidt har hilst på.

Gammel 29-03-10, 14:10   #12
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Fra å være vant til et åpent samfunn var det vi flyttet til helt lukket. Type man måtte ringe på forhånd til naboen for å stikke over å ta en kaffe. Helt unormalt.

Er ikke det mer av en bygd vs. by-greie?

Gammel 29-03-10, 16:21   #13
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Gjennomsnittlig og grovt forenklet, så tror jeg du har rett. Spesielt humoren kan ofte være veldig forskjellig, og gjennomsnittsvestlendingen ler bedre sammen med gjennomsnittsnordlendingen enn med gjennomsnittsøstlendingen.

Jeg slår et slag for den sentrumsnære bygden. Kort vei til sentrum og haier, kino og konserter, og samtidig enebolig med egen hage, masse frisk luft og skogen bokstavelig talt rett utenfor døren. Det jeg er misunnelig på byene, og spesielt Oslo, er kollektivtilbudet. Det er totalt fraværende der jeg bor.

Gammel 29-03-10, 17:06   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Gjennomsnittlig og grovt forenklet, så tror jeg du har rett. Spesielt humoren kan ofte være veldig forskjellig, og gjennomsnittsvestlendingen ler bedre sammen med gjennomsnittsnordlendingen enn med gjennomsnittsøstlendingen.

.

Jeg er selvfølgelig klar over at "hypotesen" min var grovt forenklet.

Gammel 29-03-10, 13:58   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg synes det er litt skummelt i Oslo. Leser så mye om kriminalitet, blind vold, drap og gjengopprør.

: peker på mitt innlegg om kriminalitet lenger oppe:

Hvis du hadde bodd i Oslo, er det forsvinnende liten sjanse for at du hadde kommet i kontakt med noe kriminelt, utover å bli frastjålet lommeboka på t-banen. De områdene der folk flest ferdes, både i Oslo og i andre norske byer med noen grad av kriminalitet, er svært så fredelige og trygge.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 14:01   #16
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sant som Teo sier. Jeg undres alltid over at folk utenbys fra tro det er så farlig her. Man vet jo hvor man bør gå og ikke gå på kvelds- og nattetid. På dagtid føler jeg meg trygg overalt.

Gammel 29-03-10, 14:03   #17
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Sant som Teo sier. Jeg undres alltid over at folk utenbys fra tro det er så farlig her. Man vet jo hvor man bør gå og ikke gå på kvelds- og nattetid. På dagtid føler jeg meg trygg overalt.

Nei, det er nettopp det, de som kommer utenbys fra vet ikke hvor det er trygt og hvor det ikke er trygt. Og derfor føles det utrygt.

Gammel 29-03-10, 14:04   #18
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det er nettopp det, de som kommer utenbys fra vet ikke hvor det er trygt og hvor det ikke er trygt. Og derfor føles det utrygt.

Ja. Men jeg mener at dersom man flytter hit lærer man seg det ganske raskt. Og dermed bør ikke Oslo fremstå som farlig altså.

Gammel 29-03-10, 14:06   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da ikke typisk for Oslo. Jeg har følt meg utrygg i ei lita småbygd også, når jeg følte at jeg gikk på feil sted og til feil tid og med veldig feil klær og frisyre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-10, 13:25   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette vil selvsagt variere innad i byen, som i mange andre byer. Men man trenger jo ikke bo i sentrum for at dette skal være annerledes? Da tror jeg du har sett litt lite av Oslo. Vi bor 5 minutters gange fra markagrensa. Det tar 12 minutter med banen til byen. Jeg sykler til jobb på 5 minutter. Mannen tar banen til jobb på 10 minutter (+7 minutter å gå til banen).

Jeg har ikke sett lite av Oslo altså, og jeg fornekter ikke at man kan bosette seg slik i forhold til jobb at det kan gå helt fint, bor man slik til at begges jobber og kollektivtransport ligger greit i forhold til hverandre er det slett ikke verre reiseveier der enn her. Jeg er nok litt farget av slik vi bodde og reiste da vi bodde der. Hvis man må reise noe sted samtidig med alle andre og man enten må bytte kollektivtransport eller man må bruke bil, så tar ting tid. Det gjør det i og for seg her også, men det er mindre målestokk. Hvor slitsomt man synes det er å bruke tid på transport varierer vel fra person til person, for meg er det viktig å unngå akkurat det.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35.