Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjon?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-10, 23:15   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes overgangsriteargumentet er ganske dårlig Ulvefar med tanke på hvor få kjennetegn både kirkelig og humanistisk konfirmasjon har fra de tradisjonelle overgangsritene og definisjoner på overgangsriter. For hundre år siden hadde konfirmasjon en slik funksjon også her til lands, men de siste årene ser jeg ikke at konfirmasjon har noe særlig av kjennetegn for overgangsriter igjen.

Ikke en overgangsrite? I beg to differ. Nei, dagens 15-åringer drar ikke til sjøs og stifter familie på et par år, men hele begrunnelsen for konfirmasjonen (nå snakker jeg ikke om motivasjonen for gaver osv) er jo å oppnå et reflektert forhold til eget livssyn og etikk. Ikke at jeg kjenner antropologien bak begrepet "overgangsrite" særlig godt, men hva ellers er det? Kall det forsåvidt gjerne noe annet, men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

For meg er begge en relegiøs sermoni og eneste ikke religiøse alternativ er å la være å konfirmere seg.

Ateisme er en religion akkurat som det er en hobby å ikke samle på frimerker og en sport å la være å sparke fotball. Derimot er det et livssyn.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:17   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor "sterke" argumenter må til for å få velge kirkelig vs. borgerlig konfirmasjo

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

... men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?
.

Enig i dette.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:17   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avsporing, men pytt:

Ateisme er en religion
.

... Akkurat den fikk en tidligere venn av meg fra Derry - nord i Irland - virkelig kjenne, da han ble bedt om å gjøre rede for hvorvidt han var en protestantisk ateist eller en katolsk ateist.

Gammel 02-05-10, 23:34   #4
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke en overgangsrite? I beg to differ. Nei, dagens 15-åringer drar ikke til sjøs og stifter familie på et par år, men hele begrunnelsen for konfirmasjonen (nå snakker jeg ikke om motivasjonen for gaver osv) er jo å oppnå et reflektert forhold til eget livssyn og etikk. Ikke at jeg kjenner antropologien bak begrepet "overgangsrite" særlig godt, men hva ellers er det? Kall det forsåvidt gjerne noe annet, men poenget mitt er at det er en god ting for ungdom som er på vei til å bli ansvarlige for egne handlinger å reflektere over filosofi og livssyn. Så markeres dette med en seremoni. Er det noen grunn til at denne tradisjonen og refleksjonen skal ha mindre verdi for humanister enn for religiøse?

.

Jeg har ikke snakket om mindre verdi (antar at den var til meg siden det var meg du siterte). Har man et livssyn ser jeg absolutt verdien i at ungdommer får opplæring i livssynet.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk den opplæringen jeg fikk da jeg gikk til konfirmasjonsundervisning, men overgangsrite var det ikke.

Nå finnes det ganske mange trossamfunn som ikke praktiserer konfirmasjon og mange steder i verden hvor det ikke feires noe særlig rundt 15-årsalderen så jeg ser ingen ting rundt den alderen i seg selv som tilsier at man må ha en rite da. Jeg ser at det er fint å feire ungdommer, men jeg ser ikke noe som gjør at konfirmasjon må være akkurat til det tidspunktet.

Innenfor katolsk sammenheng er det ofte mye større feiring av første communion, mens konfirmasjon i mange land blir lite markert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:45   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke snakket om mindre verdi (antar at den var til meg siden det var meg du siterte). Har man et livssyn ser jeg absolutt verdien i at ungdommer får opplæring i livssynet.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk den opplæringen jeg fikk da jeg gikk til konfirmasjonsundervisning, men overgangsrite var det ikke.

Nå finnes det ganske mange trossamfunn som ikke praktiserer konfirmasjon og mange steder i verden hvor det ikke feires noe særlig rundt 15-årsalderen så jeg ser ingen ting rundt den alderen i seg selv som tilsier at man må ha en rite da. Jeg ser at det er fint å feire ungdommer, men jeg ser ikke noe som gjør at konfirmasjon må være akkurat til det tidspunktet.

Innenfor katolsk sammenheng er det ofte mye større feiring av første communion, mens konfirmasjon i mange land blir lite markert.

Du overbeviser jo som vanlig. Men det er likevel slik at vi i Norge har hatt konfirmasjon som Den Store Festen og opplæringen i religionsspørsmål i ungdomstiden. Jeg synes derfor det er helt naturlig at andre livssyn/religioner som har en viss oppslutning her til lands og som ønsker en type ungdomsmarkering med opplæring i livssynsspørsmål kopierer tidspunktet til den kirkelige markeringen.

Gammel 03-05-10, 00:00   #6
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du overbeviser jo som vanlig. Men det er likevel slik at vi i Norge har hatt konfirmasjon som Den Store Festen og opplæringen i religionsspørsmål i ungdomstiden. Jeg synes derfor det er helt naturlig at andre livssyn/religioner som har en viss oppslutning her til lands og som ønsker en type ungdomsmarkering med opplæring i livssynsspørsmål kopierer tidspunktet til den kirkelige markeringen.

Ja det er ikke rart at andre ønsker det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-10, 23:47   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Den var bare ment i forhold til det at jeg nevnte overgnagsrite som et utgangspunkt for hvorfor humanistisk konfirmasjon ikke var mer "oppkonstruert" (les poengløs) enn religiøs, og det var det ikke du som sa, så det var ment til de jeg var uenige med, ikke til deg.

Jeg er veldig glad for at jeg fikk den opplæringen jeg fikk da jeg gikk til konfirmasjonsundervisning, men overgangsrite var det ikke. (...).

Igjen, fair enough. Du har rett. Jeg skal ikke insistere på å kalle dagens konfirmasjon en overgangsrite.

Men det egentlige poenget mitt var at konfirmasjonen både har røttene sine i en rite som finnes i flere tradisjoner enn den kristne, og at den rollen dagens konfirmasjon har også gjelder like mye for ikke-kristne ungdommer. Til sammen er det derfor jeg synes at det ikke henger på greip når noen (ikke deg, fnatten!) later til å mene at humanistisk konfirmasjon ikke er like mye (eller lite) verd som religiøs.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42.