|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gjenger i Oslo og BergenDere er flinke, jeg er ganske så beroliget nå. Godt å vite at de ikke står klar på bygrensen for å overfalle meg på vei hjem med H&M posene mine.
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gjenger i Oslo og Bergen
Selvfølgelig bekymrer man seg for sånt, men det gjør man vel uansett hvor i landet man bor?
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er litt motsatt av deg Tjorven, jeg tenker at kriminelle miljøer er mer oversiktlige og åpne på mindre steder, men aner egentlig ikke.
|
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Nå svarer jeg utfra min bygd: Ja, de kriminelle miljøene er kanskje relativt oversiktlige, man vet litt hvem som befinner seg der. Samtidig er det såpass lite å gjøre på her, og så begrenset utvalg av folk, at det blir ei salig røre av det. De fleste ungdommer her fester hardt, og på de festene forekommer det både det ene og det andre. Selv om man da ikke tilhører indre kjerne av dophuer og småkriminelle, er man altså på samme fest.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Og jeg synes dette er så utrolig erkenorsk. Norge må vel være en av de få landene i verden hvor det er teit å bekymre seg for vold i hovedstaden. I andre land er det naturlig at man har visse strøk man ikke ønsker å bevege seg for mye rundt i, og steder i byen hvor det er legitimt å ønske å bo fordi det er avskjermet for mange problemer. I Oslo er det bygdete å være bekymret for overfall, og det er uglesett å ønske å bo på vestkanten. Go figure. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Jeg kommer fra et lite sted på bøgda og jeg bor nå i Oslo indre øst. Jeg kan love deg jeg er glad datteren min vokser opp her og ikke på den lille trangsynte "hjemmebrent" bygda / byen jeg kommer fra. Der er det et lite miljø for ungdom og vokse opp i mens her i byen er det mye større og flere "miljøer" for de unge å velge mellom. Det er forferdelig trist å tenke på hvor mange av mine klassekamerater det har gått galt med. Det er "dårlige" miljøer overalt, ikke bare i byene og det kan være mye lettere for unge å bli rekruttert til disse miljøene på mindre steder. Dette er det forøvrig en sosionom på HiO som har bevist gjennom en hovedfagsoppgave han nettopp har skrevet hvor han har sammenliknet oppvekstvilkår i Oslo indre øst med to andre mellomstore byer på Østlandet. Sjangsene for å havne i feil miljø var, i følge, oppgaven hans mye høyere på disse andre mindre stedene.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 23-05-10 kl 21:47. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
I mål
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg signerer de andre Oslobeboerne, det er ikke farlig å ferdes normalt i byen, hverken dag eller kveld, men det er ikke alle steder man går - og særlig ikke kveld/natt. Gjengene er uansett ikke noen hovedtrussel for dem som ikke er involvert, men vesker bør man selvfølgelig passe på, som i alle byer - og ift overfallsvoldtekter og slikt - ja, man spaserer ikke overalt nattestid nei. Jeg har forøvrig aldri opplevd noe ubehagelig, nå er jeg sjelden i byen på kveldstid mer, men da jeg var yngre gikk jeg ofte hjem både her og der, og hadde aldri problemer - men jeg brukte sunn fornuft og fulgte alltid godt med rundt meg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Min fnisesignering av Tjorven var absolutt vennligsinnet og kan sammenliknes med når jeg spør spørsmål om landbruk som jeg ikke har peiling på. Det var ikke ment som latterligjøring av at man spør, son jeg skrev så skjønner jeg godt at man kan begynne å lure når man sitter langt unna og leser Dagbladets sesasjonsoppslag om søramerikanske gjenger.
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg har bodd flere år i både Oslo og Bergen og er aldri redd.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|