|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#23 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg er ikke redd for å bli slått ned eller ranet eller hva som helst i Oslo. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Ferdig!
Sv: Gjenger i Oslo og BergenOg lommetyver og veskenappere finnes vel overalt. Jeg passer ihvertfall på veska mi når jeg er ute. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Peppy!
|
Sv: Gjenger i Oslo og Bergen
Jeg tror heller ikke det er spesielt farlig i Oslo, men Oslo er en storby med alt det bringer med seg, og det synes jeg folk ofte har en nonchalant holdning til. Det var vel i fjor at politiet uttalte i Aftenposten at de anbefalte folk å holde seg unna Rosenkrantzgate etter at utestedene stengte. Det er ikke få ganger jeg har hørt folk himle over det, for Oslo er jo ikke farlig! Vi vil ikke at hovedstaden skal være farlig, men det ser ut som om politiet mener det er i endring. Jeg har ikke noen god artikkel å linke til akkurat nå, men det har jo vært skrevet veldig mye om det etter den bølgen med voldtekter vi hadde i forfjor. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg syns heller ikke Rosenkrantzgate er stedet å være klokken fire om natten. Jeg forsto Amo som at hun lurte på om Oslo var farlig som turist, og det mener jeg fullt og ærlig at det er det ikke. Jeg tror de fleste andre også svarte med det som utgangspunkt. At det ikke er spesielt farlig er ikke det samme som at det er totalt ufarlig. Akkurat gjengene er ikke spesielt farlige for folk som ikke har noe med dem å gjøre.
|
|
|
#28 |
|
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg har tilbrakt mye tid i de skumle strøkene til alle døgnets tider, og har aldri vært redd. Det betyr dog ikke at det ikke skjer svært kjipe ting, men det har ikke blitt et issue for meg, i det minste. Nå skal det sies at jeg heller ikke (nå lenger) tusler i de drøyeste områdene alene nattestid, da har jeg i det minste med bikkja. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenDe eneste sosiale problemene som er veldig "right in your face" i Oslo er tiggere og narkomane. Man kan også se horer om man vet hvor man skal gå. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenGrunnen til at jeg fniser er at jeg ikke opplever det som mer farlig i Oslo enn den lille byen jeg kommer fra, og den er det ingen som stiller slike spørsmål om. Særlig synes jeg den problematikken er relevant etter utestedenes stengetid.
|
|
|
|
#32 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må bare signere denne.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenKanskje det ikke var public hva Esme gjorde? |
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenDet at man ikke føler frykt når man er ute, er vel ikke det samme som at det er like trygt som alle andre steder? Man blir jo kjent, venner seg til området man bor i og lever uten å kjenne så mye på redsel selv om kriminalitetsstatistikken for området er alt annet enn lystig lesning. Nå er ikke jeg heller spesielt redd i Oslo altså, men jeg har opplevd flere småskumle episoder der enn andre steder. Jeg er enig med Monsoon, Oslo er en storby. Man har enkelte områder det kan være fornuftig å holde seg unna på enkelte tidspunkt av døgnet, men man blir ofte ledd litt av hvis man snakker høyt om det. Kanskje fordi de som bor der har som forutsetning når de sier at det er trygt at de faktisk ikke beveger seg i disse områdene om natten, at de har blikk for hvilke situasjoner man holder seg litt unna etc. På samme måte som vi i bygda jeg vokste opp i visste hvem man ikke burde kødde med på fest hvis man ikke ønsket en blåveis.
|
|
|
#35 |
|
Peppy!
|
Det er jeg helt enig med deg i, og jeg forstod også Amo slik. Det jeg kommenterte var mer latterliggjøringen av at man spør. Jeg synes det er mer naivt å tenke at Oslo jo ligger i Norge, så da kan det umulig være farlig, enn å spørre om det er farlig å gå med handleposer og veske i sentrumsgatene, hvor man da tross alt gjør en risk assessment. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
anglofil
Jeg kommer fra et lite sted på bøgda og jeg bor nå i Oslo indre øst. Jeg kan love deg jeg er glad datteren min vokser opp her og ikke på den lille trangsynte "hjemmebrent" bygda / byen jeg kommer fra. Der er det et lite miljø for ungdom og vokse opp i mens her i byen er det mye større og flere "miljøer" for de unge å velge mellom. Det er forferdelig trist å tenke på hvor mange av mine klassekamerater det har gått galt med. Det er "dårlige" miljøer overalt, ikke bare i byene og det kan være mye lettere for unge å bli rekruttert til disse miljøene på mindre steder. Dette er det forøvrig en sosionom på HiO som har bevist gjennom en hovedfagsoppgave han nettopp har skrevet hvor han har sammenliknet oppvekstvilkår i Oslo indre øst med to andre mellomstore byer på Østlandet. Sjangsene for å havne i feil miljø var, i følge, oppgaven hans mye høyere på disse andre mindre stedene.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 23-05-10 kl 22:47. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
I mål
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg signerer de andre Oslobeboerne, det er ikke farlig å ferdes normalt i byen, hverken dag eller kveld, men det er ikke alle steder man går - og særlig ikke kveld/natt. Gjengene er uansett ikke noen hovedtrussel for dem som ikke er involvert, men vesker bør man selvfølgelig passe på, som i alle byer - og ift overfallsvoldtekter og slikt - ja, man spaserer ikke overalt nattestid nei. Jeg har forøvrig aldri opplevd noe ubehagelig, nå er jeg sjelden i byen på kveldstid mer, men da jeg var yngre gikk jeg ofte hjem både her og der, og hadde aldri problemer - men jeg brukte sunn fornuft og fulgte alltid godt med rundt meg. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Gjenger i Oslo og BergenBor også i Oslo indre øst, og nei, gjenger i sjangeren A-gjengen, B-gjengen etc. er på ingen måte noe jeg legger merke til i det daglige. "Gjenger" av typen fjortisguttene som antastet kvinner i Sofienbergparken i fjor hender det vel man ser.
|
|
|
#39 |
|
Glamorøs
|
Min fnisesignering av Tjorven var absolutt vennligsinnet og kan sammenliknes med når jeg spør spørsmål om landbruk som jeg ikke har peiling på. Det var ikke ment som latterligjøring av at man spør, son jeg skrev så skjønner jeg godt at man kan begynne å lure når man sitter langt unna og leser Dagbladets sesasjonsoppslag om søramerikanske gjenger.
|
|
|
#40 |
|
Epikur
|
Sv: Gjenger i Oslo og BergenJeg har bodd flere år i både Oslo og Bergen og er aldri redd.
|
![]() |
|
|