|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?For min del var det hjemmesituasjonen som gjorde det. Sov minimalt og hadde en svært krevende sønn. Krevende jobb og vanskelig sjef. Det endte i 6 md sykemeld.
![]() |
#22 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?For meg tror jeg det hele handler om totalt feil type arbeid. Jeg kan være drivende flink til å føre regnskap når jeg er fit for fight, men det er drepende kjedelig. Og hva har jeg jobbet med de siste åtte årene? Regnskap. Og andre typer kontorarbeid. Som jeg kan - jeg er flink og jeg er effektiv. Når jeg bare er frisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Ok, jeg ble utbrent uten å ha barn, jeg jobbet i en jobb som hadde en type stress jeg tydeligvis ikke taklet.
![]() |
#24 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Det er mange som nevner dette med at vi stiller for store krav til oss selv, effektivitet, prestasjon, perfeksjon. Dette er noe jeg til en viss grad kjenner igjen hos meg selv. Samtidig har jeg en liten djevel som sitter på skuldra mi og sier at egentlig kan jeg jo ikke si at jeg stiller så store krav til meg selv når jeg i virkeligheten verken er effektiv, spesielt dyktig eller leverer fra meg perfekte oppgaver... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg har aldri vært utbrent, men jøye så nære jeg har vært.
![]() |
#26 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Det med å øve seg på at godt nok er godt nok tror jeg er kjempeviktig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?
![]() |
#28 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg synes det er vrient å finne en standard for heim og barnas klær og liknende som stemmer med begge foreldrenes innsats og forventninger til hvordan det skal være.
![]() |
#29 |
Fjellpiper
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?En ting til som jeg tror kan være vesentlig i sammenhengen.
![]() |
#31 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Fordi hagen skal være tom for løvetann, man har enå høy standard for renslighet at man vasker 18 maskiner klær i uka, man skal ha det strøkent hjemme til enhver tid, man skal være en optimal og overpedagogisk mor (far) og man skal samtidig yte 120 % på jobb. Så får man det ikke til, man får dårlig samvittighet og spises opp innenfra.
![]() |
#32 |
Gjendekjeksfantast
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Når en finansminister fra SV går ut i en finanskrise og ber tynt om at folk må bruke minst like mye penger som før, så begynte jeg å undres hvordan tingene henger sammen. Et grunnleggende spørsmål som hvordan penger blir til i dagens pengesystem er ikke noe man lærer i skolesystemet, og derfor ikke noe folk flest har innsikt i eller en mening om. Blåruss eller ei.
For meg virker det fundamentalt galt at veksten i finansverdenen og dens fiat-penger ikke er begrenset av produksjonsvekst av varer og tjenester i den virkelige verden, men du er mer enn hjertelig velkommen til å overbevise meg om at Grignon ikke har peiling på hva han snakker om.
![]() |
![]() |
#33 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen mellom konspirasjonsteoriene Mett presenterer og utbrenthet som jeg helt klart oppfatter som en risikofaktor ved et prestasjonsorientert (kvinne-)adferd, der man stabler sammen prestasjonskravene fra tidligere tider, med heltidsarbeidende menn som hadde hjemmeværende koner og heltidshusmødre som kunne bruke all tid heimen innenfor et normaldøgn.
![]() |
#34 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg har forsåvidt ikke noe problem med å være med på at den rådende kapitalistiske verdensordninga er en av problemets røtter, sammen med patriarkatet og kanskje noen flere store strukturelle forklaringer. Sånn sett er ikke Metts argumenter helt skivebom, men kanskje litt grovt skyts? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Gjendekjeksfantast
|
I denne tråden er det mest nærliggende å konsentrere seg om hver arbeidstakers prioriteringer, og forventningene som stilles til oss både av andre og oss selv. I så måte kan pengesystemet sies å være en avsporing. I hovedinnlegget stilles det derimot flere spørsmål, som bør kunne diskuteres i parallell. Blant annet stilles det spørsmålstegn ved om "det er noe med systemet, noe med de strukturene vi lever under" som fører til for stort arbeidspress. Som svar på det trakk jeg inn pengesystemet og storkapitalen. Ja, helt klart med et vel grovkalibret skyts. Hva kan jeg si? Jeg har lett for å bli overivrig, og skyter fra hofta med kanoner.
![]() |
![]() |
#36 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg tror det er mange ulike grunner til at man blir utslitt / utbrent,- både samfunnsmessige og personlige grunner. For min egen del var det en stressende jobb-situasjon over lang tid med mye overtid og sjelden pauser, kombinert med bekymring og oppfølging av syke foreldre ,og 3 barn, mange våkenetter, et ønske om å stille opp for alle som trengte det, etc. Jeg hadde ikke klart å stoppe opp selv for å gjøre noe med det, om jeg ikke hadde fått en konkret kollaps med påfølgende sykehusinnleggelse. Fikk etterhvert diagnosen utbrenthet, og oppå det en haug med ulike infeksjoner i kroppen.Har nå vært sykmeldt ett år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har samme lille djevel på min skulder! Skal vi gi den en lang ferie eller fyken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?På jobben min gikk sykmeldingene i taket da klassestørrelsen økte fra 25 til 30. På sykehjemmet jeg var innom møtte mange veggen da de gikk ned til en nattevakt pr. avdeling. Jeg har også møtt folk fra den store postreformen som fnatten beskriver. Den ene jeg snakket med tror jeg til slutt ble presset til uføretrygd, de klarte ikke å omskolere ham/henne. Den gamle jobben klarte h'n helt utmerket.
![]() |
#39 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Mange interessante tanker her. Jeg tror en viktig årsak er vi har så mange muligheter og så mye det er mulig å gjøre med livene våre at vi rett og slett ikke makter å velge hvor vi skal legge energien vår hen. Tidligere var det jo ikke mange valgmuligheter, verden var oversiktlig og enkel og man visste hva konsekvensene av det man gjorde ble. Nå vet vi ikke det lenger.
![]() |
#40 |
villende
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg var faktisk på et veldig interessant seminar om dette på fredag, hvor konklusjonen (forenklet) var at grunnen til at så mange brenner ut er at summen av aktivitet er høyere enn summen av tilført energi. Vi er rett og slett ikke flinke nok til å stoppe opp og lytte til kroppens signaler, men peiser på i et sinnsykt tempo og på høy gir på alle livets områder. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|