Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 10:46   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Streikerett?

Og for ordens skyld - jeg trenger noen ganger ekstra penger. Da må jeg jobbe mer ja.

Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:56   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

For meg høres det sutrete ut mye av det mange andre yrkesgrupper snakker om. Men da tenker jeg at de sikkert vet best selv hvor skoen trykker og at jeg som ikke jobber innenfor de respektive yrker nok ikke vet bedre enn de selv hva det er ok å streike for

Gammel 06-06-10, 10:58   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og for ordens skyld - jeg trenger noen ganger ekstra penger. Da må jeg jobbe mer ja.

Det skulle jeg ønske at man kunne i skoleverket. Jobbe mer i perioder altså. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye som et eneste øre ekstra på jobb. Lønna er lønna - ferdig med det. Skulle gjerne tatt vikartimer i årene før jeg fikk barn for eksempel, men det er ikke lov. Koster penger nemlig. Kun ufaglærte får vikartimer på barneskoler - de er nemlig billigere.

Gammel 06-06-10, 10:59   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det skulle jeg ønske at man kunne i skoleverket. Jobbe mer i perioder altså. Jeg har ikke mulighet til å tjene så mye som et eneste øre ekstra på jobb. Lønna er lønna - ferdig med det. Skulle gjerne tatt vikartimer i årene før jeg fikk barn for eksempel, men det er ikke lov. Koster penger nemlig. Kun ufaglærte får vikartimer på barneskoler - de er nemlig billigere.

Det stemmer ikke at det kun er ufaglærte som får vikartimer, kanskje på din skole, men ikke der jeg er vikar.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 10:59   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo latterlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:02   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men har ikke det også noe med overtidsregler å gjøre? Jeg husker ikke hva som er maks overtid i en periode, men lærere jobber jo en del ekstra for å jobbe inn ferien, kanskje de går over grensen? Dermed har de ikke lov til å ta mer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:07   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men har ikke det også noe med overtidsregler å gjøre? Jeg husker ikke hva som er maks overtid i en periode, men lærere jobber jo en del ekstra for å jobbe inn ferien, kanskje de går over grensen? Dermed har de ikke lov til å ta mer.

Nei, begrunnelsen har alltid vært at man får dekket opp to vikartimer med ufaglærte for samme prisen som en time med faglært.

Gammel 06-06-10, 11:08   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nei, begrunnelsen har alltid vært at man får dekket opp to vikartimer med ufaglærte for samme prisen som en time med faglært.

Men likevel, det er vel begrenset hvor mye overtid man orker og har lov til å jobbe.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:12   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men likevel, det er vel begrenset hvor mye overtid man orker og har lov til å jobbe.

Det er det sikkert, men på min forrige skole fikk man overhodet ikke lov i det hele tatt, fordi det var dyrt. Det er selvsagt forskjeller fra skole til skole.

Gammel 06-06-10, 11:05   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hos oss får lærerne lov til dette, ja.

Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 11:06   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Jupp, sånn har det vært på de skolene jeg har jobbet på også. Vikarbudsjettet er supersprengt, så viakrene blir sortert etter hvor lite de koster skolen.

Gammel 06-06-10, 15:40   #12
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Eller hva om det var rom for å f.eks. bruke litt ekstra tid på å lage et knallgodt undervisningsopplegg innen et emne, som flere enn egen klasse kunne nytt godt av. Hva om man kunne tjene mer på slike ting, fremfor å søke ut til andre typer jobber?

Jeg synes for øvrig at jeg ser en viss forskjell i enkelte typer yrker.
Med f.eks. lærere blir det fort "Jasså, vil du ha mer lønn? Er ikke lønna di bra nok, liksom? Du burde klare deg på dette." osv.

Andre yrkesgrupper ser ut til å ha en annen vinkling der man i større grad går for "mine tjenester er verdt mer". Det er sjelden noen da begynner å prate om "hvorfor klarer du deg ikke med det du har, da?" fordi det handler mer om verdsetting av den jobben som gjøres. Og da er det sjelden snakk om sutring og slike ting.

Jeg blir sittende og lure på om det kan ha litt med kjønn å gjøre, jeg. At mannsdominerte eller nøytrale yrkesgrupper selvsagt skal kunne slå i bordet og kreve godt betalt for tjenestene sine, men når det kommer til kvinnedominerte yrker så blir lønnskrav fort karakterisert som sutring. Jeg får litt "har du mensen"-vibber av slike ting. Samtidig som jeg synes det er helt sprøtt at folk ikke verdsetter de som underviser deres egne barn mer. Det er vel få ting som er viktigere i samfunnet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.