Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta fri fra skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 10:17   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ta fri fra skolen

Hvilke signaler?
For min egen del har jeg god arbeidsmoral selv om jeg ble tatt med på 14 dagers sydentur noen ganger i oppveksten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:19   #2
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skole er viktigere enn ferie synes jeg.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:31   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Skole er viktigere enn ferie synes jeg.

Både skolen og livets skole er like viktige.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:33   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Det er jeg enig i. Det er viktig med ferie, men det er ikke viktig å måtte til syden for en billig penge. Syden er virkelig ikke et must for livets lære.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:36   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jeg enig i. Det er viktig med ferie, men det er ikke viktig å måtte til syden for en billig penge. Syden er virkelig ikke et must for livets lære.

Å reise på feirie i skoleåret kan da vel så gjerne være London, fjelltur, hyttetur med gode venner, cruise i Karibien eller noe helt annet. Ferie er ferie.

Gammel 08-02-07, 10:41   #6
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å reise på feirie i skoleåret kan da vel så gjerne være London, fjelltur, hyttetur med gode venner, cruise i Karibien eller noe helt annet. Ferie er ferie.

Joda selvfølgelig, men disse turene kunne da også gjerne vært lagt til vanlige ferier i de fleste tilfeller så opplevelsen vil da barnet få likevel.

Gammel 08-02-07, 10:45   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Joda selvfølgelig, men disse turene kunne da også gjerne vært lagt til vanlige ferier i de fleste tilfeller så opplevelsen vil da barnet få likevel.

Da ville man trolig har gjort det slik at en del barn ikke kunne fått reist på ferie på grunn av økonomi. Men det gjør kanskje ingenting så lenge det ikke gjelder oss selv.

Gammel 08-02-07, 10:34   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke sånn at barnet ikke har ferie! Det har faktisk ferie, mange uker per år! Det er snakk om en billig sydenferie er bedre eller viktigere for barnet enn en annen type ferie som foreldrene har råd til i skoleferien.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:39   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er jo ikke sånn at barnet ikke har ferie! Det har faktisk ferie, mange uker per år! Det er snakk om en billig sydenferie er bedre eller viktigere for barnet enn en annen type ferie som foreldrene har råd til i skoleferien.

Som sagt tidligere. jeg ser ikke problemet med at foreldrene av ulike årsaker velger å ta ferie utenom skoleferiene selv om det fører til at jeg å kjøre en ekstra runde med prøver eller legge annet til rette. Jeg tror ingen til mindre plikoppfyllende eller mmindre til å stole på av den grunn. I vårt samfunn har mange det veldig travelt og jeg unner barn og voksne litt pausetid sammen om gode opplevelser (noen voksne legger ikke fra seg jobben før de kommer seg bort) sammen.

Jeg registrerer at andre har andre meninger og det er helt greit. *enkel*

Gammel 08-02-07, 10:28   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hvilke signaler?
For min egen del har jeg god arbeidsmoral selv om jeg ble tatt med på 14 dagers sydentur noen ganger i oppveksten.

På enkleste nivå; at man hovedsakelig holder seg til den ferien som er satt opp, da det er det som er meningen? Enkelt og greit.

På et noe dypere nivå; at det ikke er naturlig å be om ekstra fri for å få en billig syden-tur. At det ikke er ok ift dem som er igjen i klassen som ikke har så frekke foreldre. At dersom alle gjorde dette, ville det garantert blitt forbudt, og den eneste grunnen til at det fungerer er antagelig at ikke alle gjør det.

På et enda dypere nivå; at sånt gjør man bare rett og slett ikke. At det gjenspeiler en grunnholdning jeg ikke ønsker at mine barn skal ha til livet sitt; til hverdagen, til venner og til kollegaer.

Gammel 08-02-07, 10:46   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

På enkleste nivå; at man hovedsakelig holder seg til den ferien som er satt opp, da det er det som er meningen? Enkelt og greit.

På et noe dypere nivå; at det ikke er naturlig å be om ekstra fri for å få en billig syden-tur. At det ikke er ok ift dem som er igjen i klassen som ikke har så frekke foreldre. At dersom alle gjorde dette, ville det garantert blitt forbudt, og den eneste grunnen til at det fungerer er antagelig at ikke alle gjør det.

På et enda dypere nivå; at sånt gjør man bare rett og slett ikke. At det gjenspeiler en grunnholdning jeg ikke ønsker at mine barn skal ha til livet sitt; til hverdagen, til venner og til kollegaer.

Jeg er så langt ifra enig i dette. Man kan ha et grunnprinsipp om at man ikke skal være borte mer enn nødvendig, men dersom det passer skoleplan og familien å ta ferie noen dager, en uke eller to utenom er helt uproblematisk så lenge de faktisk lærer det de skal. Om man bruker det på billig sydentur eller ikke er faktisk helt irrelevant. Dersom det er fordi foreldrene ikke har råd til tur ellers i fellesferier, så er det vel kanskje et viktigere poeng at familien faktisk får kost seg sammen enn at de må droppe det pga økonomi ellers. Man lærer ikke barna å skulke fordi de får ferie som passer foreldre, arbeidsgiver og skole. Jeg synes Tinetoff hadde et svært viktig poeng, dette inngrodde og gammeldagse synet på at skolen er en streng plikt, ikke et sted der man skal suge til seg kunnskap og trigge lærevilje.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:48   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes Tinetoff hadde et svært viktig poeng, dette inngrodde og gammeldagse synet på at skolen er en streng plikt, ikke et sted der man skal suge til seg kunnskap og trigge lærevilje.

Veldig enig.

Gammel 08-02-07, 10:59   #13
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da ville man trolig har gjort det slik at en del barn ikke kunne fått reist på ferie på grunn av økonomi. Men det gjør kanskje ingenting så lenge det ikke gjelder oss selv.

Sorry at jeg er så lat, men Apan sier uansett mye av det jeg syns.
Vi har ikke råd til å reise på "sydenferie", men jeg har fortsatt ikke planer om å søke fri fra skolen for at det skal bli billigere. Vi har uansett fine ferier i skolens planlagte ferier. Og det er jo flott for de som faktisk tar barna ut for å få en billig sydentur.

Gammel 08-02-07, 11:02   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Sorry at jeg er så lat, men Apan sier uansett mye av det jeg syns.
Vi har ikke råd til å reise på "sydenferie", men jeg har fortsatt ikke planer om å søke fri fra skolen for at det skal bli billigere. Vi har uansett fine ferier i skolens planlagte ferier. Og det er jo flott for de som faktisk tar barna ut for å få en billig sydentur.

Så flott at dere velger for dere og deres barn og vi andre for oss og våre barn.

Gammel 08-02-07, 11:06   #15
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Så flott at dere velger for dere og deres barn og vi andre for oss og våre barn.

Det har da ikke vært snakk om noe annet har det?

Gammel 08-02-07, 11:14   #16
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det har da ikke vært snakk om noe annet har det?

Nei, jeg bare gledet meg på deres vegne siden dere hadde tatt deres standpunkt.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.