Sv: Ta fri fra skolen
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Jeg mener bare at det må bli veldig vrient å undervise i klasser der stadig deler av klassen er på ferie. Eksempelvis før sommerferien, utrolig kjedelig både for lærer og gjenværende elever at halve klassen forsvinner en uke før slutten. Selv om man gjør lite nyttig den siste uka.
Jeg er ikke bekymret for selve lærdommen man går glipp av, jeg er opptatt av prinsippet, og prinsipielt synes jeg at man kan holde seg til de feriene man har med mindre det er noe spesielt. Både av hensyn til lærere, medelever - og som noen over her var inne på - for å vise at man tar skolen og plikter generelt alvorlig, og at man har en begrenset mengde ferie som man ikke kan ta ut når man vil.
Dette er en generell tanke, ikke en spesiell mening om at hovedinnlegger ikke bør søke om fri altså.
Jeg er lærer og jeg har enda tilgode å se at det er mer enn en elev borte om gangen uansett når tid på året det er. Og vanligvis er det ikke så mange som er borte og da ser jeg ikke problemet. Å reise til andre land eller tilbringe tid med besteforeldre eller andre som bor borte har en slik stor verdi i seg selv at jeg har vansker med å se at man ikke tar skolen på alvor om man er borte en gang i blant eller at man går glipp av så enormt mye.
|