|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#321 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?
Men det er det vel heller ingen som har sagt. Er jeg virkelig så dårlig til å uttrykke meg, eller leser dere ikke innleggene mine ordentlig?
Jeg har hverken trukket konklusjoner utfra kun de eksemplene du nevner her eller snakket generelt om hva som gjør foreldre til Dårlige Foreldre. Men jeg tror ikke jeg orker å prøve å formulere det jeg mener på flere måter, så du/dere får bare misforstå i vei. Jeg er litt åppjitt nå, for det vris og vendes litt i overkant mye her.
![]() |
#322 |
Tittel og tittel....
|
Jeg baserer det jeg skriver på erfaring, og jeg vil påstå at man kjenner de fleste foreldrene ganske så godt når man jobber tett med dem i flere år, noen bedre enn andre.
![]() |
#323 |
Off the map.
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Vi er normalt sett i barnehagen kl 0730 sharp. I forrige uke fikk ungene sove lenge etter en St.Hans-feiring. Poden var i barnehagen litt før 9. Da han skulle hentes fikk vi streng beskjed om at det nok var best å komme kl 0730 som vanlig. For alt gikk i ball for han da. Han skulle inn for å spise en brødskive som vanlig, men da var alle barna på tur ut. Han var rasende resten av dagen.
![]() |
#324 |
|
Jaha? Jeg har ikke noe tett forhold til de i barnehagen min. Siden ting er litt spesielle noen ganger har jeg informert om de issuene som er relevante for barnehagehverdagen, eventuelt ting som kan påvirke sønnene mine, men det betyr ikke at jeg forklarer og forteller om hvordan tiden jeg tilbringer med mine barn utenom det barnehagerelevante er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
Tittel og tittel....
|
Du ser at jeg skriver noen mer enn andre ja? Dvs altså si at noen kjenner vi bedre enn andre, noen deler masse, andre lite. Noen gjør som deg, informerer om det barnehagen trenger å vite. Jeg vil virkelig tro at du velger å si noe til de ansatte (evt bare pedagogisk leder) om at det er vanskelig for deg å gi noen klar beskjed ang. ferie f.eks og en grunn til dette. Det er det jeg snakker om, jeg snakker ikke om at du skal brette ut hele privatlivet ditt til de ansatte.
![]() |
#326 |
Tankefull
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Nå har jeg jobbet i barnehage noen år, og det jeg har observert er at det er tre typer foreldre som henter seint/av og til for seint.
![]() |
#327 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 |
er i sommer***us
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Trondheim
![]() |
Hos oss er det de med de dyreste bilene, og viktigste jobbene som alltid henter for seint, og samtidig ikke har tid til å delta på foreldrekaffe, der barnehagen har innsamling til turer. Ergo de som tjener mest, bidrar minst til ungene i form av penger. De kommer nesten aldri på foreldremøter heller, og snakker i mobilen hele tiden i hentesituasjonen slik at man aldri får snakket noe særlig med dem heller..
![]() |
#329 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Jøss, vet dere hvilke biler folk har også? Jeg er imponert. I vår barnehage har for øvrig nesten alle dyre biler og bisi jobber, og det er så vidt jeg vet ikke noe problem med at folk henter for sent. Det store rushet er 45-30 minutter før stengetid. De få gangene jeg har kommet ca. 15 min før er mine barn stort sett alene.
![]() |
#330 |
maler
|
Her oser det fordommer...
![]() |
#331 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Henter du barna i tide?Hva er egentlig galt med en Toro middag nå og da? Vi bruker Toro både her og der, er det noe jeg ikke bør nevne i barnehagen? Spesiellt siden jeg sjelden henter tidligere enn 15-30 minutter før det stenger? Men kommer på foreldrekaffe altså, og har en billig bil |
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Henter du barna i tide?Kan virke som om enkelte her har litt vel såre tær??
![]() |
#333 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Hos oss er det de i "busy" jobber som faktisk har mulighet til foreldrekaffe. For vi har faktisk en viss fleksibilitet og kontroll med egen kalender (les: Kan jobbe det inn igjen når kvelden kommer...).
![]() |
#334 |
er i sommer***us
![]() |
Vi ser da bilene når de kommer og henter ungene for de parkerer jo rett utenfor porten. Det jeg skulle fram til er at hos oss virker det som at det er de ressurssterke foreldrene som alltid har det travlest. Og de som jobber i lavstatusyrker/vanlige jobber er de som tar seg tid til å snakke med personalet og ikke virker så stressa. Altså motsatt enn det man skulle tro. F.eks en unge som har foreldre som jobber som eiendomsmeglere, de henter alltid sist, og har ikke vært på en eneste tilsteldning. Nå på sommeravslutningen satt gutten alene uten foreldre, og han var lei seg. to minutter før arrangementet var ferdig, kom faren kjørende i full fart og plukket ungen med seg uten et ord. Men jeg skal ikke generalisere.
![]() |
#335 |
Ustabil
|
![]() Sv: Henter du barna i tide?Det blir så mye synsing om hva andre gjør, hvilke motiver de har, hva slags biler de har, hva de spiser til middag - hvorfor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Tittel og tittel....
|
Jeg har forsåvidt ikke uttalt meg om verken toro elller kvalitetstid, men jo, noen av foreldrene kjenner jeg bedre enn de andre, og ofte er det de med dårlig samvittighet som forteller nettopp det(at de har dårlig samvittighet, altså). Jeg har ikke uttalt meg spesifikt om deg, det kan jeg heller ikke siden jeg faktisk ikke kjenner deg. (Men jeg vet faktisk mye om hva barna spiser til middag for det forteller de oss
![]() |
#337 |
Ustabil
|
Det er akkurat det du gjør. Generaliserer. Og da kan jeg generalisere tilbake og si "typisk barnehageansatt, har ikke annet å ta seg til enn å ta tiden på foreldre i hentesituasjonen og studere bilene deres". |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
maler
|
Jeg må bare si at jeg ikke føler meg truffet av noe her. Men jeg synes det er litt _vel_ mange generelle betraktninger som er generaliseringer ut fra et meget snevert grunnlag. Og jeg kan glatt bruke meg selv som eksempel fordi jeg godt kan se for meg at vi er slike som fremstilles som tidsklemmeforeldre med barna på slep etter oss mens vi bare så vidt rekker barnehagen og ikke prioriterer tilstelninger i barnehagen (vel, det har vi så langt fått til, men dog). Poenget er at ting ikke alltid er slik det ser ut. Stresset man fremviser i hentesituasjonen kan glatt være kun på grunn av at barnehagen stenger snart og de ansatte skal hjem, og idet man er i bilen på vei hjem senker freden seg.
![]() |
#339 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Jeg vet ikke hvordan det er med taushetsplikten deres eller hvor gjennkjennelig du er på nett, men hadde jeg vært så detaljert hadde det vært et klart brudd på min.( nå er ikke jeg så veldig anonym her inne da)
![]() |
#340 |
er i sommer***us
![]() |
Nå jobber ikke jeg i barnehage heller. Og det jeg skrev var et eksempel der foreldrene ikke har det yrket jeg beskrev, bare at de representerer min oppfatning av hvordan ting er. Men jeg tar kritikken angående generalisering og legger meg flat. Jeg skjønner at tidsklemma avhenger av fleksibiliteten man har på jobben. Samt at noen faktisk har unger i forskjellige barnehager og at det kan være vanskelig å ta seg tid.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|