Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henter du barna i tide?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-10, 17:41   #301
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Henter du barna i tide?

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg var i permisjon med minstemann fra september til mai. Jeg sa i fra til barnehagen at de kom kl.10 hver dag og at jeg ringte før ti når de ikke kom i det hele tatt. Jeg hentet dem ca. kl. 14, for da var de vanligvis tilbake fra eventuelle turer.

Har alle her unger som foretrekker barnehage fremfor å være hjemme? Jeg kjenner jeg blir litt misunnelig. Mine unger vil være hjemme selv om de har venner og trives i barnehagen.

Jeg vet sannelig ikke helt hva mine foretrekker. Vi har nå vært hjemme hele mai og juni, og skal også ha fri fra barnehage i juli. Den minste på 2 år uttrykker at han vil til ungene i barnehagen, mens den eldste ikke sier det. Det kan være fordi han eldste vet at når han skal i barnehagen så er det snakk om en ny barnehage, mens den yngste nok ikke forstår det helt.

Men det har aldri vært protester på å gå i barnehagen, så de har trivdes veldig bra.

Gammel 27-06-10, 17:43   #302
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hjelpes! Skulle jeg levert klokka 10 og hentet klokka 14 tror jeg at jeg hadde droppet hele greia... De måtte jeg gått 9.30, vært hjemme igjen 10.30, gått igjen 13.30 og vært hjemme igjen 14.30.

Barna mine kan godt være hjemme, men de vil helst i barnehagen. Og absolutt ikke leveres seint og hentes tidlig. Da går de glipp av de rolige morgenstundene og ettermiddagene med frilek som er det de liker best i barnehagen. Nå når jeg har permisjon, leveres de enten tidlig og hentes tidlig eller leveres seint og hentes seint - men det er bare fordi jeg ikke har samvittighet til annet. Hadde de fått bestemme selv, hadde de hatt helt normale dager i barnehagen også nå mens jeg har permisjon.

Da hadde jeg kjørt på med vanlige dager dersom det er det barna vil. De kan jo heller ha kortere dager dersom det er noe spesielt som skjer på hjemmefronten, og trenger kanskje ikke nødvendigvis være til klokka 5 på stengetid.

Gammel 27-06-10, 17:43   #303
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg var i permisjon med minstemann fra september til mai. Jeg sa i fra til barnehagen at de kom kl.10 hver dag og at jeg ringte før ti når de ikke kom i det hele tatt. Jeg hentet dem ca. kl. 14, for da var de vanligvis tilbake fra eventuelle turer.

Har alle her unger som foretrekker barnehage fremfor å være hjemme? Jeg kjenner jeg blir litt misunnelig. Mine unger vil være hjemme selv om de har venner og trives i barnehagen.

Poden vil gjerne være i barnehagen ja, han elsker å være der.
Vi lverer han ca 9-915 og henter han rundt 14.30, så han får jo ikke så lange dager. Han vil egentlig ha lengre dager men jeg ser ikke vitsen med det når han kan hentes tidlig.
Han hadde en uke hvor han var full uke i barnehagen og da ga han uttrykk for at han gjerne ville ha fri flere dager. Ble nok mer sliten da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:11   #304
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hjelpes! Skulle jeg levert klokka 10 og hentet klokka 14 tror jeg at jeg hadde droppet hele greia... De måtte jeg gått 9.30, vært hjemme igjen 10.30, gått igjen 13.30 og vært hjemme igjen 14.30.

I mitt tilfelle har det faktisk vært for å slippe så mye ut og inn og frem og tilbake. Jeg brukte tiden de var i barnehagen på å trille tur, barseltreff, babytreff, andre besøk, babysang, kafe, kjøpesenter, bytur, bibliotek, storhandling osv. Når samboeren var hjemme(jobber offshore i oljeindustrien) var ungene mye hjemme siden begge hadde "fri".

Når jeg jobber har jeg knapt ettermiddag sammen med ungene. Er hjemme mellom 16.30 og 17.00 og ungene legger seg 19.30. Så det har virkelig vært deilig å ha muligheten til mere tid sammen med dem.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:16   #305
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Mine setter pris på en fridag innimellom, de også. Jeg prøver fx å få til at bare en av dem har fri regelmessig, slik at de får litt alenetid. Og de liker veldig godt at det er helg. Men er de hjemme flere dager utover helgen uten at vi skal noe spesielt, så spør de ofte etter bhg, ja.

Selv om jeg leverer i bhg også i ferien min (som tross alt er på over ti uker), så har de mye fri i løpet av året. Fordi jeg er student er jeg rimelig fleksibel når jeg ikke har praksis, og det nyter ungene godt av.

Gammel 27-06-10, 18:33   #306
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Vi har aldrig hentet for sent på våre snart 5 år som barnehage foreldre.
Både jeg og sambo gjør vårt beste for at barna skal slippe så alt for lange dager.

Angående ferie så er min erfaring at de som man nesten må presse til a ta ferie i det store og hele, gjerne er de som leverer først og henter sist hver eneste dag.

Jeg kjenner jeg blir litt matt av alle som har fri jul og påske, men som uansett leverer barna i bhg med begrunnelsen at de har godt av å få være litt sammen med andre barn fordi de kjeder seg sånn hjemme. Syns rett og slett det er litt ansvarsfraskrivelse. Finn på noe sammen med barnet for guds skyld!

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:36   #307
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Ser nå at det kan tolkes som om alle barna som har lange dager, nesten ikke har ferie. Det mente jeg altså ikke!

Gammel 27-06-10, 18:39   #308
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, jeg er jaggu en av de som det er vanskelig å få til å sette ferie også. What can I do, jeg jobber hele sommeren, og det er ikke så himla lett å få koordinert alle barnevakters og medforelderes planer i april.

Men tenk det, jeg er så utrolig heldig at jeg har en barnehage hvor de har full forståelse, de er klar over forskjellige livssituasjoner, og de har ingen problemer med at jeg noen ganger leverer sent fordi jeg har jobbet om natten eller fordi barna mine trengte en rolig morgen, eller at jeg kommer pustepesende inn døra rett før fem fordi jeg var stuck i kø, og når jeg ikke har fått med meg en eller annen beskjed er det ingen sure miner for det heller. Jeg gir de allverdens slack og tiltro, de gir meg slack. Sånn er det fint å ha det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 18:43   #309
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hehe, jeg er jaggu en av de som det er vanskelig å få til å sette ferie også. What can I do, jeg jobber hele sommeren, og det er ikke så himla lett å få koordinert alle barnevakters og medforelderes planer i april.

Men tenk det, jeg er så utrolig heldig at jeg har en barnehage hvor de har full forståelse, de er klar over forskjellige livssituasjoner, og de har ingen problemer med at jeg noen ganger leverer sent fordi jeg har jobbet om natten eller fordi barna mine trengte en rolig morgen, eller at jeg kommer pustepesende inn døra rett før fem fordi jeg var stuck i kø, og når jeg ikke har fått med meg en eller annen beskjed er det ingen sure miner for det heller. Jeg gir de allverdens slack og tiltro, de gir meg slack. Sånn er det fint å ha det.

Det er sånn det skal være, vi jobber jo med mennesker, både små og store.

Gammel 27-06-10, 18:46   #310
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Standard

En sak er at det er vanskelig å sette opp ferien sin, men det er faktiskt foreldre som ikke skjønner vitsen med at barna skal ha ferie i dete store og hele i løpet av barnehageåret.

Angående det å komme sent på dagen, så har jeg aldri hørt om en barnehage der dette har vært et stort problem. Hvis det samme barnet alltid kommer langt etter at kjernetiden er startet så vil jo såklart dette barnet gå glipp av en del gruppetid som kunne vært verdifull, men at barnehagen skulle ha noe motvilje mot dette kan jeg ikke skjønne.

Gammel 27-06-10, 21:28   #311
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Veldig enig, jeg skjønner veldig godt at det må være slik for dere, og jeg er helt sikker på at ungene dine har det helt supert. Det inntrykket jeg har av deg, er at du til tross for en litt presset hverdag klarer å slappe av og ha det gøy med ungene. I motsetning til sånne Tårnfrid-familier som jeg snakket om tidligere. Vi har forskjellige hverdager, og de fleste av oss gjør det beste ut av det.

Gammel 27-06-10, 21:32   #312
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er villig til å vedde på at de fleste såkalte Tårnfrider også setter pris på barna sine og gjør sitt beste for at de skal ha det så bra som mulig. Kanskje de rett og slett f.eks. strever med å få avsluttet jobbsamtaler slik at de kan konsentrere seg om barna og ikke jobben om kvelden? Kanskje de tar ut barna sine annenhver fredag og mandag etter å ha jobbet inn dem? Eller kjenner du personlig disse bisibisitelefondamene? Og er det forskjell på bisidamer og bisimenn?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:32   #313
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Men sånn skal det jo være. Det er ikke slik at vi presser foreldre til å si ifra om ferie dersom det er helt umulig, men en liten pekepinn er fint om det går. Jeg går utifra at alt dette du skriver her vet barnehagen og da er det mye lettere å forholde seg til en slik situasjon også.

Gammel 27-06-10, 21:40   #314
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, men Majsa, du har et inntrykk av meg fordi vi vet hvem hverandre er. Det er mange her som beskriver stressaforeldre, og de kunne like gjerne beskrevet meg, og siden de da ikke vet hvem jeg er hadde jeg helt sikkert også gått under definisjonen "burde roe ned og tenke på de viktige tingene i livet og prioritere annerledes".

Gammel 27-06-10, 21:41   #315
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg er villig til å vedde på at de fleste såkalte Tårnfrider også setter pris på barna sine og gjør sitt beste for at de skal ha det så bra som mulig. Kanskje de rett og slett f.eks. strever med å få avsluttet jobbsamtaler slik at de kan konsentrere seg om barna og ikke jobben om kvelden? Kanskje de tar ut barna sine annenhver fredag og mandag etter å ha jobbet inn dem? Eller kjenner du personlig disse bisibisitelefondamene? Og er det forskjell på bisidamer og bisimenn?

Når jeg bruker uttrykket Tårnfrider, snakker jeg ikke bare om damer, jeg snakker om familier som virker som de løper etter seg selv med ungene i hælene, og det trodde jeg hadde kommet ganske tydelig frem gjennom innleggene mine i denne tråden. Dessuten er det ikke noe galt i å ha mye å gjøre, det kommer bare an på hvordan man takler det. Og ja, det er mange som har en hektisk hverdag, som likevel klarer å lage noen rolige stunder/dager innimellom, slik at både store og små får hentet seg inn litt. Men det finnes også de som virker som de aldri helt klarer det. Jeg trodde alle hadde sett/kjent noen sånne, jeg? Særlig vi som bor i den delen av landet/byen der vi bor?

Sist redigert av Majsa : 27-06-10 kl 22:00. Årsak: Språkpirk
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 21:46   #316
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Standard

Ah, men Majsa, du har et inntrykk av meg fordi vi vet hvem hverandre er. Det er mange her som beskriver stressaforeldre, og de kunne like gjerne beskrevet meg, og siden de da ikke vet hvem jeg er hadde jeg helt sikkert også gått under definisjonen "burde roe ned og tenke på de viktige tingene i livet og prioritere annerledes".

De jeg snakker om vet jeg nok om til å tenke at de (og barna) muligens kunne hatt godt av en pust i bakken av og til.

Jeg begynner nesten å få en litt sånn "alle foreldre er glad i barna sine og vet derfor automatisk hva som er best for seg og sine"-følelse av denne diskusjonen? :deja-vu:

Gammel 27-06-10, 21:56   #317
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner veldig godt hva Majsa snakker om og det burde da være velkjent for de fleste at det finnes barn der ute, ganske mange barn, som daglig opplever foreldrenes tidsklemme på kroppen? Det er iallefall et ganske kjent samfunnsfenomen i vår tid og har vært gjort adskillig forskning på og vært skrevet en mengde artikler om i årevis nå. De fleste er enige om at det ikke er en utelukkende fin ting for de barna det gjelder. At foreldrene ønsker det beste for barna sine like mye som alle andre er det vel ikke mange som betviler.

Vi har tatt et par valg rundt karrieren vår som har gitt noen år nå der vi har hatt lange ettermiddager og fri i helgene stort sett. Så Vesla har aldri opplevd at vi har hentet henne for sent. Det har heller aldri vært noe problem å få til ferieavvikling. Nå er vi to og har i tillegg gode hjelpere, så jeg forstår jo selvsagt at dette er enklere for oss å få til enn for andre som er i andre livssituasjoner.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-10, 23:04   #318
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er selvfølgelig helt enig i at noen burde tenke seg om og lære seg å puste med magen, jeg er bare ikke enig i at man kan se hvem de er bare på hente/bringe-situasjonen i barnehagen. Er bare det jeg prøver å krangle gjennom.

Gammel 27-06-10, 23:08   #319
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg for min del tror at antall timer i barnehagen ikke er det avgjørende. For eksempel er jeg overbevist om at mine barn har det mye bedre med dager fra 7.45-16.15 i barnehagen og en mamma og pappa som puster når de leveres og hentes enn dager fra 8.00 til 16.05 og alltid ha en heseblesende mamma og pappa i leverings- og hentesituasjon. Vi har valgt det første alternativet. Ungene har altså lange dager i barnehagen når vi jobber begge to. Til gjengjeld har de fri fra barnehagen minst 10 uker hvert år - med fullstendig ro og fred og familieidyll :-)

Gammel 27-06-10, 23:39   #320
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg satt også med samme oppfatning som aC, nemlig at Majsa dro disse konklusjonenen utfra hvem som hentet i siste liten med handsfree på øret og Toro på kjøkkenet (hvordan man enn kan vite det). Hvis det var en generell betraktning om at Dårlige Foreldre er Dårlige Foreldre, så er det jo vanskelig å være uenig i det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.