Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 14:54   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det høres ut som du og omgangskretsen din er temmelig priviligerte, kristine, på flere måter. Desverre er det svært mange som ikke har det som deg.

Behovsprøving tror jeg blir ekstremt mye dyrere enn å faktisk gi barna ordentlig svømmeopplæring i skolen, alle som en. Jeg tror faktisk ikke det er mange som bruker dette som noen hvilepute. Fordi det ikke er det. Svømmeopplæringen i skolen (i Olso, som er det jeg kjenner til) er sørgelig dårlig. De som har råd og mulighet sørger for at barna lærer å svømme på annet vis, de som ikke har råd er ofte fortvilet og er overlatt til å seile sin egen sjø.

Offentlige tilbud bør ikke være så dyre at de ekskluderer noen i det hele tatt, og tilstrekkelig og god svømmeopplæring i skolen hadde vært det aller, aller beste. Men, poenget er vel å stikke fingeren i jorda å innse at når tingenes tilstand ikke er ideell, så MÅ man ta skjeen i egen hånd etter beste evne. Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...

Gammel 01-07-10, 14:57   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Siden du bruker Oslo som eksempel, så koster det f.eks ikke all verdens å ta banen opp til Sognsvann...

Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.

Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:08   #3
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og på Sognsvann anbefales det som regel ikke å bade, på grunn av ikter.

Jeg syns selvfølgelig foreldre burde bli flinkere til å ta med barna ut for å bade, meg selv inkludert, men jeg kan omtrent ikke forestille meg hvilken barriere det må være om man ikke kan svømme selv, og kommer fra en kultur der det ikke er vanlig.

Ok, så det er ikter i Sognsvann. Det er sikkert andre steder utenfor Oslo som det går an å bade uten at det koster skjorta (lenge siden jeg var student der, så jeg kjenner ikke alle de lokale badestedene ).

Jeg har full forståelse for at det er kan være vanskelig å tråkke over dørstokkmila når vann og svømming ikke er en "naturlig del" av ens egen hverdag. Har man vannskrekk eller ikke liker å svømme selv, så er det lett å tenke at man ikke har noe å tilføre egne barn. Allikevel, hvis en selv annerkjenner problemstillingen, er man jo litt på vei til å finne alternativer da hvertfall.

Når det gjelder kulturelle forskjeller, så er nok utfordringene større, og her har selvsagt skolen er viktig rolle når det gjelder opplysning og opplæring. Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Gammel 01-07-10, 15:11   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å vite at vann kan være farlig er vel ikke egentlig kulturelt betinget?

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Gammel 01-07-10, 15:16   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Ja, men jeg tenker liksom at når man bosetter seg(eller ellers oppholder seg) i nærheten av vann, som _ikke_ er inngjerdet, så bør jo faren være noe alle tenker over, uavnhengig av kultur? Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

Gammel 01-07-10, 15:18   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

I tillegg så kan det hende at ingen i familien er i stand til å redde når ulykken først er ute fordi de voksne heller ikke kan svømme. Evt. så hopper de etter uansett, og drukner selv også.

Gammel 01-07-10, 16:36   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lære seg og svømme i det iskalde vannet vi har utendørs i havet her i Norge? :grøss: Ingen får meg uti det vannet før det er minst 22 grader når det gjelder svømming. Vasse kan jeg gjøre før det. Ungene bader jo tidligere, men de leker på grunna, ikke akkurat orker og holde på med svømmetrening. Jeg hater å dra til svømmebasseng selv, så der er vi ikke akkurat så ofte. Svømmekursene i distriktet vårt er ikke forenelig med jobb i tillegg pga. tidspunktene veldig tidlig på ettermiddagen. Ungene har prøvd seg der ett kurs, men det ble for mye stress for alle. I år skal vi til syden, så da er det håp, men i fjor når jeg hadde planlagt å være litt flink på sommeren så regnet det 4 uker i strekk i ferien føltes det som. Ikke akkurat badevær utendørs.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.