Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svømmeopplæring i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 14:16   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svømmeopplæring i skolen?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.

Ja, men jeg tenker liksom at når man bosetter seg(eller ellers oppholder seg) i nærheten av vann, som _ikke_ er inngjerdet, så bør jo faren være noe alle tenker over, uavnhengig av kultur? Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

Gammel 01-07-10, 14:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.

I tillegg så kan det hende at ingen i familien er i stand til å redde når ulykken først er ute fordi de voksne heller ikke kan svømme. Evt. så hopper de etter uansett, og drukner selv også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:36   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lære seg og svømme i det iskalde vannet vi har utendørs i havet her i Norge? :grøss: Ingen får meg uti det vannet før det er minst 22 grader når det gjelder svømming. Vasse kan jeg gjøre før det. Ungene bader jo tidligere, men de leker på grunna, ikke akkurat orker og holde på med svømmetrening. Jeg hater å dra til svømmebasseng selv, så der er vi ikke akkurat så ofte. Svømmekursene i distriktet vårt er ikke forenelig med jobb i tillegg pga. tidspunktene veldig tidlig på ettermiddagen. Ungene har prøvd seg der ett kurs, men det ble for mye stress for alle. I år skal vi til syden, så da er det håp, men i fjor når jeg hadde planlagt å være litt flink på sommeren så regnet det 4 uker i strekk i ferien føltes det som. Ikke akkurat badevær utendørs.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:01   #4
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vi er i bassenget i nabolaget her hver uke så lenge det er åpent. Problemet med bassenget er at det stenger for sommeren før 17.mai, og åpner igjen i slutten av august. Dette er jo i den perioden vi har langt bedre tid og mulighet til å benytte oss av bassenget, og sev om jeg har ei frøken som elsker å bade er det faktisk i kjøligste laget å hive henne ut i Oslofjorden 18. mai. Men vi er rystet over ulykken i går og har hatt lange samtaler med frøkna i dag om både den og hvordan man skal oppføre seg rundt vann og at det er veldig viktig å lære å svømme. Det satte en støkk i oss, og ble egentlig en oppvekker i forhold til hvor mye vi skal pushe på henne for å få svømmeferdigheten på plass.

Vi har forøvrig hatt henne på svømmekurs, kjørte tvers gjennom byen hver uke midt i rush og kaos, og betalte 1500,- for 9 ganger. Og på de 9 timene lærte hun å synge med vann i munnen. Pga div omstendigheter hadde vi ikke mulighet til at hun kunne fortsette på kurs, men vi regnet oss frem til at det kom til å koste ganske mye penger å fortsette der til hun kan svømme 100 meter. Vel verdt det ja, og jeg skulle ønske vi hadde kunnet fortsette.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 23:35   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg og broren min hadde svømming som aktivitet hele barneskolen og vi har alltid storkost oss i vann.

Heldigvis og tilfeldigvis er storebror her like interessert i svømming så han har gått på svømmekurs siden han var 4,5 år.
KLart det koster litt men det er det verdt.
Han er en fisk i vannet og bader like lenge i sjøen som i oppvarmet basseng.
Lillebror er påmeldt svømmerkurs i samme klubb fra høsten.

Skolen vår prioriterer tydeligvis svømming for de har svømmetimer hver uke i hele 4.klasse. Hun som har svømmeoppæringen her er en grepa dame så jeg tviler på at det kun er kosetimer, gitt. Det er forresten hun som driver svømmeklubb og klubben som storebror trener i.

Gammel 02-07-10, 00:06   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen i min foreldregenerasjon på mitt hjemsted kan svømme, for det kom ikke basseng før i slutten av 70-årene. Og joda, det er plenty av vann og elver og innsjøer. Det er bare at det er vinter fra tidlig i oktober til sent i april og det er kun noen få uker om sommeren det er badetemperaturer, og da bare sånn "hoppe uti og rope av kuldesjokk og karre seg til land igjen". Ikke svømme rolig rundt.

Jeg vokste opp med svømming en til flere ganger i uken gjennom samtlige 9 skoleår og er god til å svømme. jeg hadde jo aldri vært det, om jeg ikke hadde fått øve jevnlig gjennom så mange år. Foreldrene mine hadde ikke kunnet lære meg noe særlig, om de så hadde lyst.

Svømming må være et offentlig ansvar, for så lenge det finnes så mye som et eneste foreldrepar som ikke har vett eller penger til å prioritere dette, så kan vi ikke overlate dette til hver enkelt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.