|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Men kjære du, setter du aldri ting på spissen?
![]() |
#102 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja, jeg vet det. Men jeg har tilbragt sommere i Nord-Norge (og har familie der), og har da bada masse ute der også. Har også bodd på vestlandet, og det var kanskje litt kaldt, men mer enn varmt nok for ungene (i sjøen, har ikke bada i innsjøer der). Har også badet i innsjøer på fjellet. Det handler om å bruke de mulighetene man har. Og jeg vet det er steder i Norge der utebading er en risikosport, men de fleste steder er det ikke sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
maler
|
Vi bader her også altså, men for at det skal være stabilt, forutsigbart og greit nok til å lære alle barn å svømme, er det en fordel at badesesongen strekker seg over litt mer enn 3 uker midt på sommeren.
![]() |
#104 |
Glamorøs
|
Det jeg reagerte på var at du skrev følgende:
Det er en påstand jeg ikke kunne skjønne at du hadde belegg for. Presidenten sier bl.a. at slik det er nå så fører det til et klasseskille, i tillegg til at barn av innvandrere ofte ikke kan svømme. Nå mener ikke jeg at innvandrere generelt sliter altså, men som jeg skrev over: om man ikke kan svømme selv, kanskje har dårlig råd og ikke kommer fra en kultur der svømming i relativt kaldt vann er spesielt vanlig, så er det en høy terskel å komme over.
![]() |
#105 |
Usedvanlig begavet
Ok, så det er ikter i Sognsvann. Det er sikkert andre steder utenfor Oslo som det går an å bade uten at det koster skjorta (lenge siden jeg var student der, så jeg kjenner ikke alle de lokale badestedene
![]() |
#106 |
Glamorøs
|
Nei, men hvordan man håndterer at det er farlig kan være anderledes. Slik som Mim skrev tidligere i tråden: Noen syns f.eks. at det er bedre å gjerde inn vannene.
![]() |
#107 |
Usedvanlig begavet
Ok, den er grei, det er veldig lov å blir engasjert når det gjelder barn og ulykker
![]() |
#108 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I kompetansemålene etter 4. trinn heter det at barna skal være svømmedyktige, så det er kanskje derfor de tar det så sent.
![]() |
#109 |
Glamorøs
|
Takk!
Jepp, det er altfor mange generelt som ikke kan svømme. Der er vi helt enige! Og for å bøte på det mener jeg at svømmeopplæringen i skolen må bli bedre, prisene på de offentlige badene må bli lavere, og det må kunne tilbys flere private kurs til både barn og voksne.
![]() |
#110 |
Usedvanlig begavet
Ja, men jeg tenker liksom at når man bosetter seg(eller ellers oppholder seg) i nærheten av vann, som _ikke_ er inngjerdet, så bør jo faren være noe alle tenker over, uavnhengig av kultur? Huff, jeg vet jeg sikkert høres idealistisk ut, men det skremmer meg at dette kan skje fordi man kanskje ikke har forstått FAREN ved å leke ved vannet.
![]() |
#111 |
Glamorøs
|
I tillegg så kan det hende at ingen i familien er i stand til å redde når ulykken først er ute fordi de voksne heller ikke kan svømme.
![]() |
#112 |
Står på egne ben
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Å lære seg og svømme i det iskalde vannet vi har utendørs i havet her i Norge? :grøss: Ingen får meg uti det vannet før det er minst 22 grader når det gjelder svømming. Vasse kan jeg gjøre før det. Ungene bader jo tidligere, men de leker på grunna, ikke akkurat orker og holde på med svømmetrening. Jeg hater å dra til svømmebasseng selv, så der er vi ikke akkurat så ofte. Svømmekursene i distriktet vårt er ikke forenelig med jobb i tillegg pga. tidspunktene veldig tidlig på ettermiddagen. Ungene har prøvd seg der ett kurs, men det ble for mye stress for alle. I år skal vi til syden, så da er det håp, men i fjor når jeg hadde planlagt å være litt flink på sommeren så regnet det 4 uker i strekk i ferien føltes det som. Ikke akkurat badevær utendørs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Vi er i bassenget i nabolaget her hver uke så lenge det er åpent. Problemet med bassenget er at det stenger for sommeren før 17.mai, og åpner igjen i slutten av august. Dette er jo i den perioden vi har langt bedre tid og mulighet til å benytte oss av bassenget, og sev om jeg har ei frøken som elsker å bade er det faktisk i kjøligste laget å hive henne ut i Oslofjorden 18. mai. Men vi er rystet over ulykken i går og har hatt lange samtaler med frøkna i dag om både den og hvordan man skal oppføre seg rundt vann og at det er veldig viktig å lære å svømme. Det satte en støkk i oss, og ble egentlig en oppvekker i forhold til hvor mye vi skal pushe på henne for å få svømmeferdigheten på plass.
![]() |
#114 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg og broren min hadde svømming som aktivitet hele barneskolen og vi har alltid storkost oss i vann.
![]() |
#115 |
Epikur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Ingen i min foreldregenerasjon på mitt hjemsted kan svømme, for det kom ikke basseng før i slutten av 70-årene. Og joda, det er plenty av vann og elver og innsjøer. Det er bare at det er vinter fra tidlig i oktober til sent i april og det er kun noen få uker om sommeren det er badetemperaturer, og da bare sånn "hoppe uti og rope av kuldesjokk og karre seg til land igjen". Ikke svømme rolig rundt.
![]() |
#116 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Skrev et langt innlegg som forsvant, men ser jeg kan signere Mim. Trikken til Sognsvann for å lære å svømme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Atter en ting som skolene skal ordne opp i. Faktum er at mange barn fra hm... enkelte kulturer ikke møter opp til svømmeopplæringen, skaffer seg legeerklæring om at de ikke tåler vann (!!! tuller ikke), osv. Dette gjelder hovedsakelig jenter. Likevel sliter gutter fra samme kulturer også ofte med å lære å svømme fordi de ofte aldri har vært i vannet før når de starter på skolen. Da krever det ofte mye mer svømmeopplæring enn det skolen tilbyr.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 02-07-10 kl 08:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Hvorfor det? Greit, hvis foreldrene ikke kan svømme er det jo en ting, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det absolutt må være organisert svømmetrening i basseng, dersom foreldrene kan svømme selv. Greit, så er det ikke så varmt i vannet, og man ville helst ha ventet til det var 25 grader, men er det ikke greit å fryse litt hvis resultatet blir at barna blir tryggere i vann? Man kan sitte å være sur på staten/kommunen/skolen til man blir blå, men det hjelper jo ikke, barna lærer jo ikke å svømme av den grunn - så da må man rett og slett ta litt ansvar selv. Svømmeopplæring i kald sjø er nok ikke det ideelle, men dersom er alternativet er ingen svømmeopplæring så er det helt klart det beste valget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Litt av problemet med prisene på svømmekurs er jo også hall-leie.
![]() |
#120 |
I endring
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Oppdatert info og drukningsstattistikk for første halvår av 2010 http://folkehjelp.no/?module=Article...icShow;ID=9521
![]() |
|
|